Gjest Badabing Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 Har tidligere hatt to hunder av samme størrelse som gikk i et slags dobbelt kobbel, og det funket fint. Nå har vi en stor og en liten, og det er litt styr å gå med to kobbel. Finnes det noe som kan passe til hunder av forskjellig størrelse? De jeg har sett hittil har vært litt for korte. Hvordan gjør dere andre det?
Gjest Bobler Skrevet 29. april 2012 #2 Skrevet 29. april 2012 Du får ihvertfall tak i hanefoter hvor den ene delen er kortere enn den andre Hvis ikke går det også ann å kjøpe et leddbånd og feste hver krok i hver hund, for å holde på midten, evt feste et kortere bånd der for lengre "radius" for hundene
Gjest Badabing Skrevet 29. april 2012 #3 Skrevet 29. april 2012 Smart! Får se om jeg kan få til å mekke sammen en eller annen løsning. Ang de av den typen med forskjellige hanefoter, aner du hvor de har det? Har sett i dyrebutikkene i området og i et par nettbutikker, men kan ikke huske jeg har sett noe sånt.
Gjest Bobler Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Trines hundeartikkel har det i hvertfall. Norsk merke, veldig god kvalitet http://www.trinehundeartikler.no/produkter_2011/Hanefot_egenprodusert_50.pdf
Gjest Badabing Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 Trines hundeartikkel har det i hvertfall. Norsk merke, veldig god kvalitet http://www.trinehundeartikler.no/produkter_2011/Hanefot_egenprodusert_50.pdf Så flott, de så veldig solide ut også! Det blir nok noen sånne.
Portvinpiken Skrevet 1. mai 2012 #6 Skrevet 1. mai 2012 Jeg synes det beste for både meg og hundene er hvert sitt kobbel. Har til gode å finne en hanefot som er lang nok til at hundene får bevege seg litt på egenhånd og at de ikke må gå for nær hverandre hele tiden.
Gjest Badabing Skrevet 1. mai 2012 #7 Skrevet 1. mai 2012 Jeg synes det beste for både meg og hundene er hvert sitt kobbel. Har til gode å finne en hanefot som er lang nok til at hundene får bevege seg litt på egenhånd og at de ikke må gå for nær hverandre hele tiden. Egentlig enig, og som regel går vi tur så kjæresten min har den ene hunden og jeg den andre. Men innimellom må jeg gå alene og trenger å ha litt bedre kontroll på dem, og det er veldig styr å plukke bajs mens begge går i hver sin retning. Du har vel 6 (?) hunder og har dem i hvert sitt bånd? Jeg tror mine er litt mindre dresserte enn dine :gjeiper:
Gjest _La Femme Skrevet 1. mai 2012 #8 Skrevet 1. mai 2012 Tvillingkobbel for hunder som trives i hverandre sitt selskap, kan være kjempedumt eller kjempefint. Det kommer an på individene. Noen hunder liker godt å gå i tvillingkobbel. Jeg har bare èn hund, men når min hund går sammen med min venninnes hund som hunden min trives veldig godt sammen med, så går de nesten penere i tvillingkobbel sammen. Vi testet det ut bare for morros skyld, men det gikk jo supert. Nå har vi gjort noen ganger fordi det ser ut til at begge hundene stortrives med å gå ved siden av hverandre i tvillingkobbel.
Portvinpiken Skrevet 1. mai 2012 #9 Skrevet 1. mai 2012 Egentlig enig, og som regel går vi tur så kjæresten min har den ene hunden og jeg den andre. Men innimellom må jeg gå alene og trenger å ha litt bedre kontroll på dem, og det er veldig styr å plukke bajs mens begge går i hver sin retning. Du har vel 6 (?) hunder og har dem i hvert sitt bånd? Jeg tror mine er litt mindre dresserte enn dine :gjeiper: Helt ærlig så er ingen av mine hunder spesielt godt "dresserte" , men det går seg naturlig til når man går med alle seks i hvert sitt kobbel. Dog skal jeg innrømme at det ikke alltid er helt lett når man har noen unge og spreke, og et par gamle som dasser etter + en valp som ikke helt vet hvor den skal gå :-) Men på en eller annen merkelig måte finner de sin "plass" i kaoset, og det er ikke så kaotisk i det hele tatt. Det tar ca 50 meter før de går "i takt". Jeg tror det er en vanesak. Da jeg selv hadde to hunder prøvde jeg ut ulike type hanefot (tro meg - jeg har prøvd de fleste siden jeg også på den tiden drev egen dyrebutikk), men fant ingen som var lange nok til at jeg synes hundene fikk nok plass rundt seg til å få snust og evt stoppet litt uten at den andre også måtte gjøre det samme. Jeg vet ikke hva slags kobbel eller hunder du har, men kanskje de er litt for lange slik at de lett vikler seg inn og blir litt kaos i alle retninger? Du gjør det som er mest komfertabelt for deg når du går. Evt kan du sikkert kanskje få laget en hanefot som er litt lengre? Hva med å høre med selmakere?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #10 Skrevet 1. mai 2012 jeg ser ikke problemet har man dressert hundene sine til å gå fint i bånd går de jo rett ved foten begge to med slakt bånd så en mann med sånn flexibånd og 2 fuglehunder i bånd haha de trakk sinnsykt i båndet alle veier å det så ut som om han kom til å miste hele armen haha
Gjest _La Femme Skrevet 1. mai 2012 #11 Skrevet 1. mai 2012 så en mann med sånn flexibånd og 2 fuglehunder i bånd haha de trakk sinnsykt i båndet alle veier å det så ut som om han kom til å miste hele armen haha Uff Ja fuglehunder er vel kanskje ikke de letteste hundene å ha i tvillingkobbel. Godt båndtrente selskapshunder passer vel kanskje bedre
Gjest Badabing Skrevet 1. mai 2012 #12 Skrevet 1. mai 2012 Den ene vi har er fuglehund :gjeiper: Og det er egentlig hun som ikke er dressert, hun bare vimser rundt og tar stand på humler, fluer og kråker.. Nå er hun bare 6 måneder da, så jeg håper det blir enklere etter hvert..
Portvinpiken Skrevet 1. mai 2012 #13 Skrevet 1. mai 2012 Men er ikke poenget med tur at hundene skal få "lese avisen" og kose seg litt da? Ikke å gå "dressert" ved siden av eieren. Det må være utrolig kjipt spør du meg. 2
Gjest _La Femme Skrevet 1. mai 2012 #14 Skrevet 1. mai 2012 Men er ikke poenget med tur at hundene skal få "lese avisen" og kose seg litt da? Ikke å gå "dressert" ved siden av eieren. Det må være utrolig kjipt spør du meg. Det er jo mulighet for det i tvillingkobbel I hvert fall har det vært det når vi har hatt to små selskapshunder i samme. Den ene stopper når den andre stopper, snuser litt rundt, hilser på andre hunder, tisser litt, bæsjer litt, spiser litt gress, osv. Jeg tror dette med tvillingkobbel er veldig individuelt! Du må nesten bare prøve det på dine hunder og se om det fungerer for dem. Hvis ikke er det kanskje bedre med to separate bånd til dem. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #15 Skrevet 1. mai 2012 Men er ikke poenget med tur at hundene skal få "lese avisen" og kose seg litt da? Ikke å gå "dressert" ved siden av eieren. Det må være utrolig kjipt spør du meg. det er jo det at de er så godt dresserte som gjør turen bra for både hund og eier. de drar ikke i båndet og jeg får ikke vondt i hånda og de får ikke vondt i nakken, jeg går lengre turer fordi det er så behageligt å gå med de. hver gang jeg kommer til hundeområder, store friområder uten masse folk får de fri komandoen og kan lese avisen så mye som de vil, og kommer det folk trenger jeg bare kalle så kommer de med en gang. fordi de er så godt dresserte får de MER frihet og tur :D og mine hunder får også frikomando når de er i bånd og de strammer ALDRI båndet, det er altid slakt og de leser og koser seg men gjør seg ferdige før båndet strammr seg, for jeg lærte de fra dag en at når båndet strammes så stopper vi og de får verken lese avisa eller annet gøy. jeg har totalt vel trent 20-30 hunder til å gå fint i bånd, jeg har hjulper alle kjente og kjente va kjente med hund belønning belønning og belønning er nøkkelordet, hunden skal VILLE gå fint i båndet fordi det lønner seg 3
Portvinpiken Skrevet 1. mai 2012 #16 Skrevet 1. mai 2012 Det er jo mulighet for det i tvillingkobbel I hvert fall har det vært det når vi har hatt to små selskapshunder i samme. Den ene stopper når den andre stopper, snuser litt rundt, hilser på andre hunder, tisser litt, bæsjer litt, spiser litt gress, osv. Jeg tror dette med tvillingkobbel er veldig individuelt! Du må nesten bare prøve det på dine hunder og se om det fungerer for dem. Hvis ikke er det kanskje bedre med to separate bånd til dem. De må jo stoppe når den ene stopper. Det er jo litt av utfordringen med kort hanefot. Personlig skjønner jeg ikke helt tankegangen til den/de som har kommet på den ideen om å designe disse korte hanefotene.
Gjest _La Femme Skrevet 1. mai 2012 #17 Skrevet 1. mai 2012 De må jo stoppe når den ene stopper. Det er jo litt av utfordringen med kort hanefot. Personlig skjønner jeg ikke helt tankegangen til den/de som har kommet på den ideen om å designe disse korte hanefotene. Jeg har ikke erfaring med kort hanefot - er det det samme som tvillingkobbelen jeg snakker om? I så fall bør trådstarter prøve sistnevnte. Det er like langt som et vanlig bånd, bare at det er to bånd i ett på en måte. Så begge kan bevege seg i sitt tempo, stoppe opp uten at den andre blir tvungen til å umiddelbart stoppe, osv.
Gjest Badabing Skrevet 1. mai 2012 #18 Skrevet 1. mai 2012 Men er ikke poenget med tur at hundene skal få "lese avisen" og kose seg litt da? Ikke å gå "dressert" ved siden av eieren. Det må være utrolig kjipt spør du meg. Det varierer sikkert litt hva folk er vant til, hva slags type hunder det er og hva de brukes til. Vi pleier å ha en kosetur og en treningstur daglig. På treningsturen skal de egentlig gå ganske pent, trene på å komme på venstre side og sånt, og de får ikke vimse og snuse så mye som de gjør på koseturen. Har litt dårlig erfaringer med det fra tidligere hunder, at de da blir så fokuserte på snusing at det blir vanskelig å få dem til å konsentrere seg om trening. Noen liker sikkert best å ta treningen på alle turer, men jeg må si at jeg liker en tur hvor jeg bare kan loffe og høre på musikk. Hun eldste har gått i tvillingkobbel med søsteren min sin hund, så det spennende blir jo hvordan det går med fuglehunden vår sammen med henne igjen. :gjeiper: Kan som dere sier gå skikkelig dårlig, men jeg tenker at det i alle fall er verdt et forsøk.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #19 Skrevet 1. mai 2012 jeg så engang en sånnen pomeranian gå i tvilling kobbel med en rotweiler, de gikk begge helt fint ved foten til eier 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #20 Skrevet 1. mai 2012 Kjøpes forresten for en slikk og ingenting på ebay!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå