Gå til innhold

Skoleavslutning 7.klasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei!

Jeg er en ganske nyutdannet lærer på 28 år. Har vært kontaktlærer i 2 år for en klasse som nå går i 7.klasse.

I juni skal vi ha avslutningsfest, med elever, foreldre og lærere. Kjenner at denne "tilstelningen" stresser meg en smule.

Det er elevene som skal ha ansvar for programmet (med stor hjelp av meg under planlegging selvsagt) og foreldrene stiller med mat, i samråd med meg (foreldremøte i mai).

Jeg må vel si noen ord. Hva ville du som forelder forventer av lærer? Er det forventet at jeg har med noe til elevene, altså en liten gave? Hvor stor/land tale? Hva skal jeg si?

Ehhh... Kanskje rart spørsmål, men jeg får nesten vondt i magen av å tenke på dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mine barns klasser har det vært vanlig at lærerene har holdt en tale.

Så har de laget "diplom" med bilde av ungdommen og noen hyggelige ord som viser hvem ungdommen er. Dette blir overlevert sammen med en rose, samtidig som diplomet blir vist som lysbilde på en storskjerm.

En av lærerene snakket direkte til hver enkelt av elevene, og det var utrolig rørende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært lærer for to kull syvendeklassinger, og har begge gangene valgt å holde en tale som har vært todelt; en del til foreldrene, og en del til elevene. Deretter har jeg gitt diplomer/kort til hver enkelt (personlig, sådann). Ved en anledning satte jeg på et lysbildeshow med bilder fra årene jeg hadde hatt dem, der jeg sørget for at alle elevene var representert ca like mange ganger, med en passende sang i bakgrunnen ("Good Riddance (Time of your life)", av Green Day).

Dersom man skal holde en personlig tale til hver enkelt elev, og har hatt 25-30 elever i klassen, blir det en omfattende affære, både for deg og for tilhørere. Det beste tipset jeg har er vel egentlig å gjøre det på en måte du er komfortabel med, en måte som gjenspeiler din relasjon til klassen. Ikke gjør noe du ikke "eier", da blir det lett platt og upersonlig.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her har det vært ymse. Noen lærere har bare sluttet. Andre har vært mer personlig. Det _jeg_ setter mest pris på, er en liten "treknapp" hvor læreren har skrevet en personlig hilsen til hver elev. F.eks. "Du er positiv", "Du er blid", "du er hendig"... Altså, et eller annet positivt om hver elev.

Ellers synes jeg ikke at taler trenger å være så lange. Takk for nå, og forhåpentligvis har du noe positivt å si om klassen :)

Endret av Mixelite
Skrevet

Heihei!

Jeg er en ganske nyutdannet lærer på 28 år. Har vært kontaktlærer i 2 år for en klasse som nå går i 7.klasse.

I juni skal vi ha avslutningsfest, med elever, foreldre og lærere. Kjenner at denne "tilstelningen" stresser meg en smule.

Det er elevene som skal ha ansvar for programmet (med stor hjelp av meg under planlegging selvsagt) og foreldrene stiller med mat, i samråd med meg (foreldremøte i mai).

Jeg må vel si noen ord. Hva ville du som forelder forventer av lærer? Er det forventet at jeg har med noe til elevene, altså en liten gave? Hvor stor/land tale? Hva skal jeg si?

Ehhh... Kanskje rart spørsmål, men jeg får nesten vondt i magen av å tenke på dette!

Norsklæreren vår på videregående lagde et dikt med rim med alle 30 elevene! Pjuh-for en jobb! Men gøy var det. Behøver ikke å bli så omfattende, må det?

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takker for gode innspill!!! :) :)

Skjønte ikke helt denne "treknappen". Kan du beskrive den litt mer?

Noen flere tips fra foreldre eller lærere?

Skrevet

Takker for gode innspill!!! :) :)

Skjønte ikke helt denne "treknappen". Kan du beskrive den litt mer?

Noen flere tips fra foreldre eller lærere?

http://www.pandurohobby.no/Catalogue/50-Lag-Dekorer/5060-Dekomateriell/506015-Tre/1/335540-Treknapper-407-mm-12-stk Noe slikt som denne... Husker ikke dimmensjonen, men. Dekorert av læreren. Som en button, omtrent...

Poenget er at hver og en fikk en positiv tilbakemelding om seg selv. Det kan jo være et lite kort, eller en papirlapp for den saks skyld :-)

Gjest Annaires
Skrevet

Vi fikk en mappe hver med ting vi hadde laget/skrevet gjennom barneskolen. På forsiden hadde læreren vår skrevet noen ord til oss.

Disse ble delt ut sammen med en rose til hver enkelt.

Satte/setter veldig pris på det.

Skrevet

Ville bare komme med et tips som ikke handler om selve avslutningen, men som jeg alikevel syns bør nevnes siden du er lærer for en avgangsklasse.

Før vi sluttet i syvendeklasse ba kontaktlæreren oss skrive et positivt brev til oss selv. Så samlet hun de inn, og vi glemte de med årene.

På konfirmasjonsdagen vår stile hun opp både på den borgerlige og den kristelige seremonien. Hun hadde skrevet et personlig kort til hver og enkelt av oss og lagt ved våre oppløftende brev til oss selv.

Så koselig og gjennomført!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så koselige tips!!! :rodmer:

Dere som har laget/ fått diplom: Hva står på et sånt diplom?

Da jeg sluttet på barneskolen fikk vi noen morsomme bøker som læreren hadde tatt vare på. Og han holdt en liten fellestale for oss.

Jeg har bare hatt disse to år, og læreren som hadde dem før jobber ikke lenger på skolen. Så har ingen "rød tråd" eller ting fra de første årene deres.

I tillegg er jeg som sagt fersk, så jeg kjente heller ikke elevene før jeg tok over som kontaktlærer. Litt dumt, men sånn er det :)

Skrevet

Noen uker før avslutningen, fikk vi beskjed om å skrive to positive ting om hver person i klasen på et ark. Dette anonymiserte lærerne og satte sammen til en liste med positive ting om hver elev (vi var femten stykker i klassen, så det ble tretti komplimenter til hver). Dette ble utdelt på skoleavslutningen og var en veldig fin gave å få.

Gjest chiki
Skrevet

Noen uker før avslutningen, fikk vi beskjed om å skrive to positive ting om hver person i klasen på et ark. Dette anonymiserte lærerne og satte sammen til en liste med positive ting om hver elev (vi var femten stykker i klassen, så det ble tretti komplimenter til hver). Dette ble utdelt på skoleavslutningen og var en veldig fin gave å få.

Dette gjorde kontaktlærerene våres også da vi var ferdige på barneskolen:) Veldig koselig! Tror faktisk jeg har det arket fortsatt:)

• 3 uker senere...
Gjest Gitte
Skrevet

Hva kan man skrive på et slikt diplom? Noen forslag?

Ramla over denne tråden etter litt søking. Veldig kjekt med litt tips for en fersk lærerspire! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forventer ingenting av læreren. Det er slik nå at lærere ikke har det samme ansvaret som før, og at en del ting tar de på fritiden sin eller de dropper det fordi de ikke får betalt. Det kan jeg forstå.

Her møter læreren opp på avslutningen og har ikke noen større rolle annet enn å motta blomster.

Skrevet

Jeg var på skoleavslutning for 7.klasse i går. Lærerne holdt en liten tale og de fikk blomster og gave. Til og med gamlelærerne til barna var invitert ( fra 1-4.klasse ) og de fikk hver sin blomst.

Skrevet

Når jeg har hatt avslutning med mine (riktignok etter 4.kl, siden jeg er lærer i småskolen), har jeg bare sagt noen få ord til klassen generelt. "Talen" har omhandlet både positive opplevelser med klassen, fine opplevelser vi har hatt sammen, f.eks. turer vi har vært på, og utfordringer klassen har jobbet med som gruppe. Jeg pleier å brenne hver sin cd til elevene med bilder fra de årene jeg har hatt dem. Det tar tid, men blir satt veldig pris på av både elever og foreldre. Foreldrene ordner med maten og pynter rommet vi bruker.

Nå skal vi på avslutning med 7. klassingen vår. På hennes skole er det andre tradisjoner. Der lager elevene maten på skolekjøkkenet, dekker bord og pynter sammen med læreren. Læreren pleier å si noen få ord, og hun får gave av oss.

Som du forstår er det veldig ulik praksis rundt omkring. Jeg råder deg til å spørre de andre lærerne på din skole hva som er vanlig der. Da slipper du å gjøre mer eller mindre utav det enn de andre bruker å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...