Gå til innhold

Bed under ei furu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde planer om å lage et skyggebed under noen kirsebærtrær og ei furu. Men så begynte jeg å tenke på at d er vel sur jord der hvor furua står. Da egner deg seg kanskje ikke for annet enn surjordsplanter der? Eller kan jeg bare spe på med annen jord?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Jorda vil nok bli sur igjen ganske fort, så det beste er nok å bruke surjordsplantar. Sjekk ut "woodland"-plantar, så får du ein peikepinn.

Skrevet

Jorda vil nok bli sur igjen ganske fort, så det beste er nok å bruke surjordsplantar. Sjekk ut "woodland"-plantar, så får du ein peikepinn.

Betyr det at jorda er sur et lite stykke unna også, eller er det mest trolig bare rett under treet?

AnonymBruker
Skrevet

Hortensia!

Gjest navnelapp
Skrevet

Betyr det at jorda er sur et lite stykke unna også, eller er det mest trolig bare rett under treet?

Ja, eit godt stykke unna vil jorda vere sur på grunn av nedfall og at treet tek til seg mykje næring.

Skrevet

Jeg har først og fremst tenkt på iris, hosta pg astilbe. Har søkt litt rundt på nettet og kommet frem til at disse plantene kan trives i sur jord. Stemmer de t ?

Gjest navnelapp
Skrevet

Ja, men ikkje forvent stor blomstring på iris og astilber. Dei blomstrar meir, dess meir sol dei får.

Skrevet (endret)

Vi har et svært irisbed like ved en kjempefuru, og de stortrives! Nå er de på østsiden av treet, så de har morgen- og formiddagssol. Rett under trekrona er nok verre. Hosta har vi også like ved, og det funker supert! Men igjen, hostaen er rundt tre meter nordøst for treet og ikke rett under.

Endret av ashera

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...