Dolce Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 Jeg fikk nå en "forhåndsinvitasjon" via Facebook til bryllup i august (ja, det skal visstnok være ordentlig invitasjon på vei i posten) Vi er invitert som kaffegjester. Og det kan jo være så mangt. Jeg har nå gått igjennom mine tidligere erfaringer som kaffegjest, og her er resultatet: Totalt har jeg vært kaffegjest: 8 ganger Vellykket: 1 gang Dønn kjedelig og kjipt: 7 ganger Best var da det kun var en bitteliten del av gjestene som hadde vært på middag (kun aller nærmeste familie), og vi var vel ca. 50-60 kaffegjester. Lokalet sto klart da vi kom, dvs. ingen venting. Så vi var en stor gjeng som koste oss med vått og tørt mens vi ventet på brudeparet. Og det var storskjerm der det ble vist morsomme taler fra middagen og fra vielsen. Og små videosnutter fra da paret traff hverandre og ting de hadde opplevd sammen. Så stemningen var på topp da brudeparet og familien ankom. Og ingen følte seg "mindreverdig". Verst var vel et bryllup utendørs (!) i Ålesund. Det regnet i bøtter og spann, og vi var invitert til kl. 19.00. 13 stivpyntede gjester ventet i klissvått telt i 2,5 timer. Uten mat, uten drikke. Uten noe. Når forsamlingen og brudeparet endelig ankom (21.30), var det kjip lunken traktekaffe og 2 kaker på deling. Og vi hørte jo hele kvelden hvor moro de 70 andre hadde hatt det under middagen. Eller kanskje den gangen da jeg var invitert som enslig (før jeg traff min mann) og ble satt til å passe/fylle på kaffetrakteren og helle over på store termoskanner. Moro.... Fikk så vidt vist frem min nyinnkjøpte, dyre kjole den siste halvtimen. Da var det nemlig tomt for kaffe. Til andre kaffegjester: Kanskje vordende brudepar kan lære noe av våre gode og dårlige erfaringer som kaffegjester? 8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #2 Skrevet 29. april 2012 Har vært kaffegjest tre ganger, alle var kjipe. To av gangene var vi en gjeng på ca 20 som var kaffegjester, mange kjente hverandre fra før, og vi drakk litt på forhånd for å få opp stemninga. Men vi møtte jo likevel til avtalt tid, og ble sittende der og blomstre en drøy time, før den forsinkede middagen var over. Resten av festen snakket de andre gjestene mye om hvor flott middagen og talene hadde vært, og vi kaffegjester holdt oss mest for oss selv. Bruden (som var den jeg var bedt av i begge tilfellene) tror jeg ikke at jeg vekslet et ord med etter at jeg hadde gratulert. Tredje gangen var vel enda verre, da var vi totalt fire kaffegjester i et bryllup med ca 70 gjester. Vi var bedt kl 23, og da begynte i grunn festen allerede å dabbe av, i alle fall for en del av den eldre garde. Noen kake så vi ikke noe til, og blandevannet begynte også å ta slutt. Men kred for mye sprit, i det minste. 2
CathFoto Skrevet 30. april 2012 #3 Skrevet 30. april 2012 Jeg har aldri vært kaffegjest, men bestevenninnen min var det i et bryllup hvor jeg var heldagsgjest(?!). Sammen med de andre kaffegjestene sto de først en time i en gang, og da det ble klart at middagen ble enda mer forsinket ble de flyttet inn i kafferommet hvor de måtte sitte musestille i nesten to timer for å ikke forstyrre den forsinkede middagen. Da de endelig fikk være med var det ikke alkoholservering, heller ikke mulighet for kjøp og alle andre var brisne. I tillegg fikk man kun kaffe og kaker, ikke vann eller mineralvann var tilgjengelig heller. Det ble tidlig avreise.... 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #4 Skrevet 30. april 2012 Min erfaring er fra selvopplevd og hørt av andre, for at en skal føle seg velkommen som kaffegjest er at kaffegjestene er i flertall. Samt at timeplenen følges så de slipper å vente på *gangen* 1
Gjest Annaires Skrevet 30. april 2012 #5 Skrevet 30. april 2012 Å måtte stå og vente i to timer må vel være grusomt. Da tror jeg faktisk jeg hadde dratt igjen.. 6
Amens Skrevet 30. april 2012 #6 Skrevet 30. april 2012 Vi har tenkt å ha noen kaffegjester, så jeg setter stor pris på at folk forteller om sine opplevelser for selv har jeg aldri vert kaffejgest. Til nå ha jeg fått med meg dette: Vi må holde tiden så de slipper å vente i gangen. Vi må passe på at det er rikelig med kaffe og drikke. Passe på at de ikke føler seg som noen man tenkte på 2 uker før vielsen i 5 min...
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #7 Skrevet 30. april 2012 I et bryllup jeg var i, var middagen kraftig forsinket. Både pga laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange taler, og pga et (amatør)kjøkken som ikke klarte å servere dessert før en time etter skjema. Kaffegjestene ble sittende og vente i 2 timer. I tillegg var det et par av kaffegjestene som IKKE var happy med å være kaffegjester, og var ganske beruset ved ankomst. Da de i tillegg sørget for at kaffegjestene fikk servert all vinen som var tilgjengelig, inkludert den servitørene prøvde å få ut til middagsgjestene, resulterte det i at kaffegjestene var litt over kanten beruset, og middagsgjestene var i praksis edru. Festen ble ikke hyggelig.
Scorpina Skrevet 30. april 2012 #8 Skrevet 30. april 2012 Min erfaring er fra selvopplevd og hørt av andre, for at en skal føle seg velkommen som kaffegjest er at kaffegjestene er i flertall. Samt at timeplenen følges så de slipper å vente på *gangen* Helt korrekt!! Jeg har blitt invitert til bryllup som kaffegjest og èn gang skar det seg veldig mht "timeplanen". Jeg tipper det var rundt 50 gjester totalt i bryllupet, men bare ca 10-15 av oss var kaffegjester. Vi kaffegjester (eller b-gjester som jeg kan kalle det ) var invitert fra kl 1900 og min mann og jeg sørget for å være der til ca 1905. Inne i selve festlokalet hørte jeg latter, klirring i fat og glass og tenkte "ok, da går vi inn her"; åpnet døren og så en person stå å holde tale mens ørti gjester snudde seg mot oss som sto i døra med en litt "Hallo?! Vi har en fest her. Dere forstyrrer"-blikk. Brudeparet kvapp litt til og fikk et "Åj?! Har klokken blitt så mye?"-uttrykk og det ble plutselig veldig stress. Bord måtte flyttes, gjester måtte flyttes, stoler måtte ordnes.... Bahhhhh Nuvel, festen tok seg litt opp utover kvelden men førsteinntrykket var dååårlig! Jeg snakket med bruden etter noen uker og hun sa hun ble rååflau over hele opptrinnet og skjønte godt at noen andre av kaffegjestene ble faktisk kjempesure. Så, sørg for at middagsgjestene er godt ferdige med sitt FØR kaffegjestene kommer! 2
Rosalie Skrevet 30. april 2012 #9 Skrevet 30. april 2012 (endret) Har vært kaffegjest både i dåp, konfirmasjon og bryllup en rekke ganger, og alle gangene har vært vellykkete, med unntak av en gang. Da var de så forsinket i middagen (hvada tidsplan?) at vi kaffegjester ble stående ute i en hall uten hverken vått eller tørt, eller mulighet til å sette oss ned (om vi ikke ville sitte på gulvet) og uten at noen kom ut for å snakke med oss, i et par timer. Når de endelig var ferdige med middagen skulle lokalet gjøres om til kaffelokale, så da gikk det en halv til en time til, hvor vi fortsatt ikke hadde fått hverken vått eller tørt, mens middagsgjestene hadde vinglass fra middagen, og når vi endelig slapp inn viste det seg at vi fikk kaffe og kaker. Avec og alt annet av drikke (inkludert alkoholfritt) måtte vi betale full pris i baren for (58 kr for en 0,4 l pils - for 10 år siden!). Og brudeparet hadde nok med å mingle med middagsgjestene og enset ikke oss kaffegjester i det hele tatt. Vi dro vel etter et par timer, om jeg ikke husker feil. Alle andre ganger har vært flotte. Gode tidsplaner, brudepar som har tatt imot oss, velkomstdrink, samt fri bar, evt bonger for oss kaffegjester om det har vært betalbar etter middag. Endret 30. april 2012 av Rosalie 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #10 Skrevet 30. april 2012 Jeg har vært kaffegjest to ganger. Dene var vellykket. En venninne av meg giftet seg og der var hele vennegjengen kaffegjester. Derfor følte vi oss likverdige og forsto at det kun var familie + forlovere i middagen. Vennegjengen spiste god mat ute før vi ankom stedet. Ingen forsinkelser eller tull. Vi følte det mer som at "nå kom kaffegjestene, det er nå festen virkelig begynner". Bare synd at stort sett alle ble matforgiftet av en eller annen kake og var særdeles syke dagen derpå.. Den andre gangen ble mannen min invitert som middagsgjest, mens jeg ble invitert til kaffen. Noe snålt i seg selv. Der var vi kaffegjestene veldig annenrangs og måtte stå og vente i lang tid. Kjedelig for meg som ankom alene.... Jeg angrer egentlig på at jeg takket ja til dette bryllupet for det var jo egentlig ganske klart at jeg ikke var ønsket som gjest. (Selvfølgelig var brudgommen mannens kamerat og det var nok helt klart ikke han som styrtet bryllupsinvitasjonene). Jeg hadde heller valgt billigere middag og festlokale enn skille mellom gjestene. "Du får ikke middag, men at du må ut med like dyr reise, penklær, gave og bruk av like mye tid er helt greit". 1
fridr Skrevet 30. april 2012 #11 Skrevet 30. april 2012 Jeg har motsatt erfaring! De gangene jeg har vært kaffegjest har vært mye morsommere enn da jeg var der hele dagen. I fjor gifta ei venninne seg, og de inviterte ikke med forloveden min. Jeg ble satt sammen med en gjeng helt ukjente folk som selvfølgelig kjente hverandre. Det var dødskjedelig, men talene var kjempekoselige og maten veldig god! Utpå kvelden ble det litt løsere stemning, men jeg hadde fortsatt ingen å prate så mye med. Så jeg gikk rundt og følte meg som en dust som måtte henge seg på nye samtaler hele tiden. Det hadde vært så koselig om kjæresten min kunne vært der... Det var også bare rolig musikk, så jeg hadde ingen å danse med... Jeg kjente jo mange folk der, men alle hadde en spesiell oppgave hele kvelden, så det var aldri tid å kunne henge med dem! Dette var også noe som gjorde meg veldig trist: jeg følte at jeg ble utelatt i hjelpingen - hun er en god venninne, så jeg hadde så lyst til å være med å gjøre dagen spesiell... De andre gangene, har jeg vært så liten at jeg ikke syntes det var så morsomt uansett Men når jeg har vært kaffegjest har jeg følt meg skikkelig godt mottatt og ønsket. Og det har bestandig vært morsomme aktiviteter/masse dansing, hyggelige folk og aldri noe venting i en gang. For ikke å glemme alle de gode kaaaaakene og nattmaten! 1
Gjest Spinell Skrevet 30. april 2012 #12 Skrevet 30. april 2012 Jeg har vært kaffegjest en gang, og det var egentlig ganske vellykket. Selskapslokalet var slik inndelt at middagen ble spist i en egen avdeling, så vi som var kaffegjester fikk komme inn i et ordentlig lokale der det gikk an å sitte med en gang vi kom. Der var det satt fram snacks og forfriskninger, både med og uten alkohol, slik at vi kunne vorse litt. Vi var ganske mange kaffegjester i dette bryllupet, og de fleste av oss kjente i alle fall noen av de andre fra før. På denne måten ble det hyggelig og morsomt selv om middagen ble noe forsinket (for det blir den som regel). 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #13 Skrevet 30. april 2012 Siste så var jeg både på middag og kaffe. Min erfaring er at folk beregner tiden dårlig til kaffen. Kaffe kl 19,middag forsinket. Gjester må stå rundt og vente til middag er ferdig. Så streser man de rundt middagsbordet. Så begynner det og ryddes og dekkes på til kaffe. Så skal brudeparet mingle og åpne pakker som kaffegjester har med. Så syns en del av middagshjester at det blir for kort tid å begynne med kaffen, for de er mette,vil strekke på bena først. Bla bla bla. Halv ni var det klart å sette seg til kaffebordet. Da var det kaffevise,enda en tale før en kunne gå og forsyne seg. Va kl 21. Flotte kaker,gode kaker. Sjokket kom da det ble servert likør og cognac som var laget på hjemmebrent. De aller fleste drakk ikke dette. Hva tenker folk med når de ber inn til kaffen? Noen må faktisk reise et stykke for å komme dit. Var så trett og lei at jeg dro kl 23. NESTE GANG TAKKER JEG NEI. REISE,KLÆR,GAVE FOR KAFFE? PLUSS LANG VENTETID. NEI TAKK 1
Dolce Skrevet 30. april 2012 Forfatter #14 Skrevet 30. april 2012 Sammen med de andre kaffegjestene sto de først en time i en gang, og da det ble klart at middagen ble enda mer forsinket ble de flyttet inn i kafferommet hvor de måtte sitte musestille i nesten to timer for å ikke forstyrre den forsinkede middagen. Been there... Det skjedde også i et av mine 7 kjipe kaffegjest-brylluper. Vente - og bruke hviskestemme for å ikke forstyrre moroa i rommet ved siden av
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #15 Skrevet 30. april 2012 Jeg var kaffegjest i bryllupet til min venninne i sommer. Jeg koste meg virkelig, og jeg fikk prata myye med bruden. MEN vi måtte vente ca. en time p.g.a forsinkelser... Og man føler man har gått glipp av en del. Vi var i samme lokalet som middagen hadde vært i, så jeg følte nesten det var som å komme for seint til en fest.. Men gikk seg til, og jeg endte opp med å kose meg
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #16 Skrevet 30. april 2012 Så, ha et rom/ sted hvor kaffegjestene kan være i tilfelle middagen blir forsinket. Server de drikke og kanskje litt mat. Husk å prate med de i løpet av kvelden ( noe som egentlig er selvsagt)
PoisonIwy Skrevet 30. april 2012 #17 Skrevet 30. april 2012 Gud så mye kjipe opplevelser... Note to self, alle gjestene er middagsgjester 6
Dolce Skrevet 30. april 2012 Forfatter #18 Skrevet 30. april 2012 Gud så mye kjipe opplevelser... TS her. Litt off-topic, men er det ufint å spørre om hvilket opplegg det blir for kaffegjestene før jeg evt. takker ja? (Har svarfrist 20. mai). Jeg har som sagt 7 dårlige erfaringer (av totalt 8), så jeg er lite lysten på å "gamble" med flere tusenlapper på reise og hotell + samt gave. Min mann trenger også evt. ny dress (den gamle har krympet ). Så det går nok fort minst 7-8000 kroner. 1
effy Skrevet 30. april 2012 #19 Skrevet 30. april 2012 Jeg har som sagt 7 dårlige erfaringer (av totalt 8), så jeg er lite lysten på å "gamble" med flere tusenlapper på reise og hotell + samt gave. Min mann trenger også evt. ny dress (den gamle har krympet ). Så det går nok fort minst 7-8000 kroner. Skal du seriøst svi av 7-8000 for å være kaffegjest i et bryllup? 6
Rosalie Skrevet 30. april 2012 #20 Skrevet 30. april 2012 Jeg hadde aldri reist til et annet sted for å være kaffegjest, og det er vel kutyme å kun invitere folk som bor på stedet arrangementet foregår til kaffe og kaker. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå