Gå til innhold

Jeg har en kommode................

anonyma

Anbefalte innlegg

....... som jeg ikke synes er så fin lenger.

Den er i lyst tre (furu?) og antakelig behandlet på no vis, aner ikke med hva. Den har blitt veldig grå og trist så jeg vil gjøre noe med den. Vil gjerne ha den lysere, mer som nytt tre og så olje eller vokse den. Det har jeg gjort med andre ting med godt resultat.

Men hva må jeg gjøre med den først? Er rens/stripper/malingsfjerner nok eller må jeg til med sliping? Hvis jeg må slipe må jeg vente til jeg kan stå ute med den og jeg vil gjøre NÅ!! Har akkurat pussa opp i gangen og det hadde blitt så mye finere om den gamle kommoden fikk en ansiktsløftning også.

Og så vil jeg ha nye knotter på den. Hvor finnes et bra utvalg (i Oslo-området)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mettan (ikke innlogget)

Hvis kommoden ikke er malt kan du jo prøve å matte den ned med fint sandpapir eller salmiakkvann før du maler/beiser med f.eks panelhvit. Da vil trestrukturen fortsatt synes men kommoden vil få et hvitlasert utseende.

Vil du male den kan du bruke et strøk heftgrunn først.

Tipper at denne slipingen ikke gir mer støv enn at du kan holde på innendørs.

Når det gjelder knotter har jo IKEA en del, ellers er det en butikk i Trondheimsveien (like nedenfor Carl Berner) som har veldig godt utvalg i knotter, håndtak og beslag.

LYKKE TIL, er sikker på at kommoden din blir kjempefin!

Mettan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *anonyma*

Nja....... Nå hadde eg hverken tenkt å beise eller å male den, men olje og vokse. Da endres ikke fargen, men overflaten blir mye finere. Jeg vil bare blir kvitt den gamle "overflaten" først. Den er ikke malt, bare behandlet med et eller annet jeg ikke vet hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...