Gjest Increased Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 Hei. Jeg synes det er vanskelig å finne svar på dette på nav sine nettsider. Kanskje det er noen her som kan hjelpe? Jeg er aleneforsørger til to barn. Mottar utvidet barnetrygt, bittelitt med overgangsstønad og stønad til barnetilsyn. Nå skal jeg og kjæresten min flytte sammen. Vil jeg da miste alle disse stønadene? (Kommer til å flytte sammen med ham uansett, men godt å vite hvordan man står økonomisk. Tenker staten at han skal bidra til mine barn? osv. Mottar forvørig barnebidrag fra far til barna.) Håper på konstruktive svar. (Vær greie å ikke lenk til navs generelle sider, der har jeg lett og synes det er vanskelig å finne svar. Det eneste jeg mer eller mindre har funnet ut, er at jeg mister den utvidete barnetrygden etter 12 mnd. - tror jeg...) Takker
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #2 Skrevet 29. april 2012 Hei. Jeg synes det er vanskelig å finne svar på dette på nav sine nettsider. Kanskje det er noen her som kan hjelpe? Jeg er aleneforsørger til to barn. Mottar utvidet barnetrygt, bittelitt med overgangsstønad og stønad til barnetilsyn. Nå skal jeg og kjæresten min flytte sammen. Vil jeg da miste alle disse stønadene? (Kommer til å flytte sammen med ham uansett, men godt å vite hvordan man står økonomisk. Tenker staten at han skal bidra til mine barn? osv. Mottar forvørig barnebidrag fra far til barna.) Håper på konstruktive svar. (Vær greie å ikke lenk til navs generelle sider, der har jeg lett og synes det er vanskelig å finne svar. Det eneste jeg mer eller mindre har funnet ut, er at jeg mister den utvidete barnetrygden etter 12 mnd. - tror jeg...) Takker Det med barnetrygden stemmer, og gjelder for det andre også!
Sulosi Skrevet 29. april 2012 #3 Skrevet 29. april 2012 Alle stønader skal stoppes når dere har vert samboere i 12 mnd, bidraget beholder du. Får du og samboer barn før det er gått 12 mnd stopper stønadene da. Lykke til med nytt samboerskap
Lexandra Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Det er ikke slik at du mister støtten fordi de tenker at din nye partner skal bidra til barna dine, men du er ikke alene om felles utgifter lengre, derfor mister du dem..
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 Det er ikke slik at du mister støtten fordi de tenker at din nye partner skal bidra til barna dine, men du er ikke alene om felles utgifter lengre, derfor mister du dem.. Av akkurat samme grunn som at far i blant (om han går fra bidragsudyktig til bidragsdyktig pga det) får høyere bidrag når han får ny samboer. Ikke fordi den nye skal forsørge andres barn, men fordi man har mindre andre utgifter.
Gjest Increased Skrevet 30. april 2012 #6 Skrevet 30. april 2012 Takk for alle svar. Betyr dette at jeg får stønad til barnetilsyn det første året jeg har samboer? Vet dere kanskje også om jeg må si i fra? =)
Gjest regine Skrevet 30. april 2012 #7 Skrevet 30. april 2012 Ts: du må melde fra til NAVom at du har blitt samboer og fra hvilken dato. Tidligere fikk man hver høst et sk. egenmeldingsskjema, hvor man skulle fylle ut om man fortsatt bodde alene evt fra hvilken dato man hadde fått samboer. Vet ikke om NAV fortsetter med det nå, det forsvant i allfall noen år pga NAV-reformen. Det anses som trygdesvindel om man ikke melder fra, og du kan pålegges tilbakebetaling om du ikke gjør det. Det eneste du beholder utover 1 år er evt. at du lignes i skattekl 2. Det mister du først enten hvis du og ny samboer får felles barn, eller hvis dere gifter dere.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #8 Skrevet 30. april 2012 Takk for alle svar. Betyr dette at jeg får stønad til barnetilsyn det første året jeg har samboer? Vet dere kanskje også om jeg må si i fra? =) Ja, du må si i fra. Det varierer litt fra sted til sted om når de ønsker å vite det. Her jeg bor så ønsker de å få beskjed med en gang. Jeg har lest på KG at folk har fått beskjed om å vente til 3-6 måneder etter de har flyttet sammen. Jeg ville ringt med en gang, og meldte i fra når datoen begynner å nærme seg. Det du får beholde alt av stønader i de første 12 månedene dere bor sammen, også etterpå så forsvinner alt unntatt skatteklasse to.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2012 #9 Skrevet 30. april 2012 Tusen takk igjen - dette var veldig oppklarende. Jeg tar en telefon til nav når det nærmer seg. =)
liv Skrevet 1. mai 2012 #10 Skrevet 1. mai 2012 Skatteklasse to får du beholde til du gifter deg eller får barn med samboer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå