Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Hørt at det er slik at dersom man er syk eller stryker på en av de fire avsluttende eksamenene på VGS, får man ingen ny sjanse før høsten samme året. Dermed får man ikke vitnemål før sommeren, og må vente et helt år med å begynne på høyere utdanning. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Hva om man f.eks er innlagt på sykehus? Er det ingen grunner som er gode nok? Ser for meg at det er vanskelig å få jobb som 19 åring med vitnemål fra ungdomskolen, blir vel fort en NAV-felle?

Ikke at jeg forventer at dette blir noe problem for meg, synes bare det høres veldig urimelig ut, at en eksamen skal ødelegge et helt år.

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du trenger ikke vente med å begynne på høyere utdanning. Jeg tror du kan begynne på høyere utdanning og så ta eksamen mot jul samme år.

Det kommer helt an på. Man får et midlertidig vitnemål, men det er langt fra alle utdanningsinstitusjoner som godtar dette.

TS: Du kan ta opp faget som privatist til jul.

AnonymBruker

Jeg lå på sykehuset under avsluttende eksamen vg3, så den kom derfor ikke på vitnemålet. Ergo ikke generell studiekompetanse. Skulle egentlig få ta den opp igjen til jul samme år, men hørte aldri noe fra de..

Gjest _La Femme

Jeg lå på sykehuset under avsluttende eksamen vg3, så den kom derfor ikke på vitnemålet. Ergo ikke generell studiekompetanse. Skulle egentlig få ta den opp igjen til jul samme år, men hørte aldri noe fra de..

Hvem er "de"? Jeg regner med at du må melde deg opp til privatisteksamen selv dersom du ønsker å ta den til jul.

• Liker 1
AnonymBruker

Hvem er "de"? Jeg regner med at du må melde deg opp til privatisteksamen selv dersom du ønsker å ta den til jul.

Nei skulle få ta den gjennom skolen jeg gikk på. Trengte ikke å ta den opp som privatist sa skolen.

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar!

Konklusjonen er altså at man kommer inn som vanlig, om karakterene er gode nok, men må eksamen på nytt til høsten, og står man ikke kastes man ut? Konkurrerer man på grunnlag av de karakterene man allerede har da, og om man drar ned snittet med den utsatte eksamenen så gjør ikke det noe siden man allerede har kommet inn?

- TS :)

Gjest _La Femme

Takk for svar!

Konklusjonen er altså at man kommer inn som vanlig, om karakterene er gode nok, men må eksamen på nytt til høsten, og står man ikke kastes man ut? Konkurrerer man på grunnlag av de karakterene man allerede har da, og om man drar ned snittet med den utsatte eksamenen så gjør ikke det noe siden man allerede har kommet inn?

- TS :)

Kan du ikke snakke med en rådgiver på en videregående skole i nærheten av deg? :) De har veldig god peiling på slikt. Og da får du konkrete svar som gjelder for akkurat ditt tilfelle.

AnonymBruker

Gjelder egentlig ikke meg, hadde bare en diskusjon med noen om hva som skjer, vi syntes det var rart om en dags sykdom skulle ødelegge et helt år. Så ville bare prøve å oppklare om det faktisk er slik :)

AnonymBruker

Gjelder egentlig ikke meg, hadde bare en diskusjon med noen om hva som skjer, vi syntes det var rart om en dags sykdom skulle ødelegge et helt år. Så ville bare prøve å oppklare om det faktisk er slik :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...