Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest tråden til hun som sparte 100 000 på 2 år, har jeg tenkt på at jeg vil begynne å spare selv. Takk for inspirasjon til dette, flinke sparejenta(ja, jeg snakker om deg som sparte 100 000 på 2 år) :)

Er det mulig å spare 1 000 000 på 5 år?

Jeg tenker at om jeg bruker 10 år på å spare 100 000 hvert år, så får jeg til slutt 1 000 000.

Men 10 år er lang tid, så hva om jeg prøver å spare 200 000 hvert år i 5 år?

Eller er det urealistisk?

La oss si at jeg får utebetalt brutto 30 000 i mnd (før skatt), og at jeg bor billig - betaler f.eks 4000 i husleie.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke ann med 30000 brutto nei. Da må du jo spare 16700 i måneden, og etter skatt og husleie har du jo 16000.

Skrevet

30x12 = 360 000, du kommer til å betale ca 95 000 i skatt. Da har du igjen 265 000 netto, du betaler 48 000 i husleie. Har igjen 217 000 til sparing og annet, du må spare ca 200 000 i året.. 17 000 til all mat/fritid på et år? Tviler på at det går ...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så blir det ikke fult 1 000 000 på 5 år, men hvor mye kan jeg maksialt spare på 5 år da? Om jeg har 30 000 brutto hver mnd, og betaler en husleie på 5000, for å være realistisk?

Og si at jeg bruker 3000 på mat, og 1000 på mnd.kort, mob og sosialt hver mnd?

Jeg kan leve veldig nøktern om jeg vil :)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Hvorfor skal du spare 1 million?

Jeg ville heller satt meg et mål på å spare en viss prosentandel av inntekten og sett hva det kunne bli til på 5 år.

I ditt tilfelle har du ca 20.000 utbetalt pr måned. Etter at husleien er betalt har du igjen 16.000. Uten at jeg aner hva andre utgifter du har (studielån etc) må jeg gjette litt. La oss si at det er fullt mulig å spare 5.000. Da sparer du 25% av din netto månedsinntekt. Dette synes jeg er et godt sparemål. Da har du 300.000 etter 5 år. Dette burde være fullt overkommelig.

Hvis det er slik at du får bonuser og overtidsbetaling så kan du jo også spare dette hver gang de blir utbetalt slik at de 300.000 blir 350.000 i samme periode.

Husk at du skal leve med sparingen, og når horisonten er så lang som 5 år så kan du ikke skippe all ferie og alt uteliv/sosialt. Da er det ikke sannsynlig at du klarer det.

Så her er det god grunn til å sette seg opp et budsjett over ens reelle utgifter og sjekke ut hvor mye en kan spare.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så blir det ikke fult 1 000 000 på 5 år, men hvor mye kan jeg maksialt spare på 5 år da? Om jeg har 30 000 brutto hver mnd, og betaler en husleie på 5000, for å være realistisk?

Du kunne sikkert spart 40% av nettolønn, som er ca 100 000/år. Men det er bare synsing fra min side..

AnonymBruker
Skrevet

Går du inn for å spare, kan du spare mye :)

Jeg sparer 100 000 i året... Dette klarer jeg med en inntekt på rett over 200 000 etter skatt. jeg "lever" da altså på ca 100 000 i året (hus, mat, strøm bil, fornøyelser, samt nedbetaling av studielån+++) Går veldig fint, har alltid vært sparsom og aldri sløst med penger. Jeg lever godt og føler ikke jeg mangler noe som helst.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har tenkt å bruke pengene etter 5 år, burde du vurdere å investere, ikke bare spare dem.

Skrevet

Om det er noe du virkelig vil, er jeg helt sikker på at du vil klare det! :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Er det realistisk å betale husleie på 5000/mnd? I Bergen betyr det kollektiv.

Her er mitt forslag til budsjett:

Ca utbetalt kr 20.000

Husleie kr 6.000

Mat og husholdning kr 4.000

Mobil kr 250

Mnd kort 650

Sosialt 1.000

Strøm 300

Forsikring 50

Resterende: 7.750

7.750 ganget med 12 mnd = 93.000

ganget med 5 år = 465.000

Skrevet

Kjøpe bolig? Kansje det går? Er flere rundt her som sitter med betydelig gevinst på boligkjøp etter 10 år. Dette er nær Oslo

Gjest Armule
Skrevet

Er det realistisk å betale husleie på 5000/mnd? I Bergen betyr det kollektiv.

I Tromsø er det realistisk. Kan få en grei hybel for det.

Til sammenligning, betaler jeg og typen 7000 i husleie for en veldig fin toroms med gangavstand til både sentrum og universitet.

AnonymBruker
Skrevet

Åh, nå ble jeg glad! Så fint å være til inspirasjon!

Da jeg runda 100.000,- i går, tenkte jeg WOW, dette er mine penger, de står rett her og de har jeg spart helt selv - det var en veldig deilig følelse :)

Så måtte jeg bare dele gleden på KG for kanskje å inspirere andre også.

Lykke til med sparingen! Hilsen meg med 100.000,- på 2 år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

30x12 = 360 000, du kommer til å betale ca 95 000 i skatt. Da har du igjen 265 000 netto, du betaler 48 000 i husleie. Har igjen 217 000 til sparing og annet, du må spare ca 200 000 i året.. 17 000 til all mat/fritid på et år? Tviler på at det går ...

Merkelig at jeg klarer det. Jesus, jeg bruker rundt 2000 i måmeden på mat og fritid. Det er ikke alle som MÅ spise ute, eller røyker/drikker eller whatever. Så,jo, det er mulig

Skrevet

Går du inn for å spare, kan du spare mye :)

Jeg sparer 100 000 i året... Dette klarer jeg med en inntekt på rett over 200 000 etter skatt. jeg "lever" da altså på ca 100 000 i året (hus, mat, strøm bil, fornøyelser, samt nedbetaling av studielån+++) Går veldig fint, har alltid vært sparsom og aldri sløst med penger. Jeg lever godt og føler ikke jeg mangler noe som helst.

Du lever på 100 000 i året og har det godt? Det er knappe 8500 per måned. Jeg kan ikke forstå at noen synes det er å leve godt.. Åssen ser budsjettet ditt ut?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har tenkt å bruke pengene etter 5 år, burde du vurdere å investere, ikke bare spare dem.

Problemet er at jeg har null penger på sparekonto, og jeg får ikke kjøpt noen bolig. Kunne gjerne kjøpt nå, men jeg må spare først, derfor tenkte jeg å spare mest mulig de kommende årene.

Sparer også på BSU. Satte innpå mine første 20 000 rett før nyåret, og nye 20 000 nå på nyåret. Rekker akkurat å fylle opp BSU-en til maksgrensen det året jeg fyller 33.

Begynte å jobbe på høsten ifjor, og kjøpte en del ting som jeg trengte, så har ikke kommet igang med sparingen før nå, egentlig.

Betaler studielån, ja. Betaler 1000 kr i mnd på det.

Betaler 600 i mnd på mnd.kort.

Bruker lite telefon, da jeg heller bruker facebook og hotmail.

Jeg bor hjemme akkurat nå, men jeg ser etter et rimelig sted å bo. Jeg bor i Oslo.

Jeg har masse klær, da jeg shoppet en del ifjor. Når man nettopp har fått jobb og tjener penger, følte jeg for å kose meg med både reise og shopping.

Da jeg satte innpå 20 000 rett før nyåret, tenkte jeg mye på at nå måtte jeg spare. Så jeg satte innpå nye 20 000 iår.

Jeg holder også på å spare på en sparekonto.

Nå er jeg klar for å leve billig, og jeg er mer et naturmenneske, og det er veldig sjelden jeg drar på shopping eller på byen.

AnonymBruker
Skrevet

Åh, nå ble jeg glad! Så fint å være til inspirasjon!

Da jeg runda 100.000,- i går, tenkte jeg WOW, dette er mine penger, de står rett her og de har jeg spart helt selv - det var en veldig deilig følelse :)

Så måtte jeg bare dele gleden på KG for kanskje å inspirere andre også.

Lykke til med sparingen! Hilsen meg med 100.000,- på 2 år.

Superflinka :hug:

Hilsen TS :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...