Gå til innhold

Kan katter være sjenerte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nesten hver gang jeg får besøk går katten min inn på soverommet. Virker nesten som hun er sjenert. Men når jeg er hjemme alene skal hun alltid ligge rett ved meg. Er dette vanlig? Merker også at hun gjemmer seg hver gang jeg drikker (hvis jeg har vors/middagsbesøk eller noe sånt). Kan katter merke at man er litt beruset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om sjenert er det rette uttrykket å bruke akkurat, men det er ikke uvanlig at katter er skeptisk til fremmede mennesker. De liker heller ikke støy så godt, så hvis det er flere som ler og prater sammen, trekker de seg gjerne unna. De merker nok at du er beruset, det er vare dyr vi har med å gjøre. De sitter jo ikke å tenker at 'nei, nå er matmor på en snurr igjen', men de merker små endringer i væremåten din, lukten av deg, stemmen din o.s.v. Noen dyr bryr seg ikke om det i det hele tatt, mens andre er mer følsomme og blir utrygg. Litt sånn som hos oss folk. :)

• Liker 3
Skrevet

De er vel ikke akkurat sjenerte, men det er ganske vanlig at dyr er sky for fremmede. Katten min gjemmer seg også ofte når det kommer fremmede, men så er hun altfor nysgjerrig og kommer fort frem igjen for å snuse og sjekke hvem det er :P

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg eies av to som overfor besøkende er meget utadvendte, - og en som er svært tilbakeholden.

Dette gjelder både mennesker de kjenner fra før, og eventuelle nye bekjentskap.

Han som er tilbakeholden vil studere vedkommende før han inviterer til nærmere kontakt. Er det mennesker han kjenner så tar det kortere tid før han kommer nær for å hilse.

Han kan tolkes som 'beskjeden', men jeg definerer ham som tilbakeholden.

Han er verdens koseligste, men som sagt tilbakeholden. Han er den kloke av de tre.

• Liker 1
Skrevet

Den ene frøkna her i huset er veldig sky, og stikker som regel innunder senga når det kommer mennesker. Er det noen hun kjenner er hun som regel ut igjen ganske snart, men er det fremmede kan det ta veldig lang tid, og det er ikke alltid hun kommer ut i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Dyr merker når vi er beruset:) Derfor er det gjerne best å ikke "oppsøke" de så mye da og heller bare la de være litt i fred:)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nesten hver gang jeg får besøk går katten min inn på soverommet. Virker nesten som hun er sjenert. Men når jeg er hjemme alene skal hun alltid ligge rett ved meg. Er dette vanlig? Merker også at hun gjemmer seg hver gang jeg drikker (hvis jeg har vors/middagsbesøk eller noe sånt). Kan katter merke at man er litt beruset?

Sånn er en av mine katter også, mens den andre skal være midtpunkt i et ethvert sosialt lag ;) Veldig enig i Aurora M sitt svar :)

Endret av bobbi
Skrevet

Frøkna vår elsker nye og "gamle" mennesker, men blir det for mange, går hun og legger seg på plassen sin, som står i en skjermet del av stua.

Vi har funnet ut at opp til seks ekstra mennesker i tillegg til oss, går greit om hun kjenner et par av dem fra før, men fler enn det gjør at hun holder seg unna, med mindre hun får til å oppsøke en og en for litt kos. Da kan det hende hun tør opp i løpet av noen timer.

I festsammenheng pleier jeg å la døra til gjesterommet stå åpen slik at hun kan trekke seg tilbake dit og få ro til å sove/slumre på gjestesenga.

Gjest Nenya82
Skrevet

Eldstepusen her er veldig sky,og hun reagerer veldig på høye lyder og høy musikk.

Helst tror jeg hun ville foretrukket om vi holdt oss helt stille, og hvis vi får besøk så er det rett ut med en gang :) Og da SKAL hun ut.Er ikke snakk om noe annet og da får vi høre det også.

Nesten så jeg har tenkt at katten har angst siden hun er så redd for alt mulig :)

Hun liker heller ikke når vi drikker.De andre to syns at det er ok selv om jeg merker at de merker det at vi oppfører oss annerledes.

De oppfører seg egentlig veldig annerledes alle tre:eldstejenta blir redd,lillegutt er den som reagerer minst og er like kosete som vanlig og lillejenta blir egentlig mest nysjerrig.Hun er den som viser mest at hun merker når vi er annerledes,og er gjerne sånn at hun skal sjekke hvordan det går med oss om vi er dårlige for eksempel.

Katter har jo like forskjellig personligheter som vi mennesker har,så hvordan de reagerer kommer jo an på katten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...