Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sitter og skriver på masteroppgaven min, men jeg plages veldig med en slags "skrivesperre". Jeg har kommet frem til at den bunner ut i at jeg føler meg ikke god nok. Jeg er redd for å skrive..redd for at det skal bli feil, redd for å bli latterliggjort osv. Typsik flink pike syndrom. Det er forfærdelig slitsomt, og ikke minst stjeler det all energi fra meg. Jeg er klar over at det er en prosess, man kan ikke vite alt med en gang og lærer underveis.

Noen andre som har det slikt? Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Sitter og skriver på masteroppgaven min, men jeg plages veldig med en slags "skrivesperre". Jeg har kommet frem til at den bunner ut i at jeg føler meg ikke god nok. Jeg er redd for å skrive..redd for at det skal bli feil, redd for å bli latterliggjort osv. Typsik flink pike syndrom. Det er forfærdelig slitsomt, og ikke minst stjeler det all energi fra meg. Jeg er klar over at det er en prosess, man kan ikke vite alt med en gang og lærer underveis.

Hva slags felt og hva slags karakter har du ambisjon om? Selv husker jeg at det løsnet veldig godt de siste ukene før innlevering. Hadde lange perioder med skrivesperre selv, så fikk utsettelse og til slutt en B.

Skrevet

Hva slags felt og hva slags karakter har du ambisjon om? Selv husker jeg at det løsnet veldig godt de siste ukene før innlevering. Hadde lange perioder med skrivesperre selv, så fikk utsettelse og til slutt en B.

Jeg skriver innenfor samfunnsvitenskap/pedagogikk. Jeg har tidligere fått gode karakterer, men kjenner nå at jeg er så sliten og lei at jeg kan være godt fornøyd med en C. Er i full jobb likevel og karakteren jeg får har lite å si i forhold til videre jobb.

Skrevet

Hei.

Jeg skjønner godt hva du mener. Skal begynne med prosjekt og master til høsten, og når jeg skriver større oppgaver nå kjenner jeg litt på det samme. Det er litt skummelt med store prosjekter hvor det ikke finnes noe løsningsforslag eller en fasit.

Jeg pleier å løse det ved å bare begynne et sted. Gjerne med den letteste delen, som hva du gjorde i eksperimentet eller teoridelen. Når du først har skrevet de delene er du jo i gang, kanskje til og med har funnet en flyt?

Gjest Søgni
Skrevet

Har du lest andre masteroppgaver? Det er et tips, iallefall. Det er lett å innbille seg at alle andre skriver bedre, og tro at man selv ikke klarer det like bra. Men hvis du låner andres masteroppgaver fra biblioteket så ser du at det ikke er slik. Jeg synes også det er nyttig å se hvordan andre har gjort det generelt.

Har du noen som kan lese gjennom det du skriver (bortsett fra veileder)? Type medstudent eller noen andre som vet hvordan man skriver en masteroppgave? Hvis du tør å la andre lese det du skriver, så kan du få masse nyttige tips (og ros!) underveis. Det er greit at man skal være selvstendig, men det hjelper virkelig med tilbakemeldinger fra andre.

Jeg er helt sikker på at du skriver bedre enn du tror :)

Skrevet

Uff, kjenner jeg gruer meg til jeg skal i ilden med master, heldigvis noen år til. Skjønner at det er vanskelig. Skrev en bachelor oppgave for to år siden, syntes det var vanskelig det og. Hvilken form for skrivesperre er det du har? Er det mangel på kunnskap og informasjon? Eller er det mangel på ord og formuleringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...