AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 Jeg har vel beholdt en del av barnetroen min. Om det er en gud? vet ikke. Jeg tror,men vet ikke hva det er. Kan det være en skjeggete mann? Jeg ber innimellom når det har vært vanskelig. Da sier jeg gud,men vet ikke hva det er. Jeg tror av og til på liv etter døden, av og til ikke. Jeg tror noen passer på meg,men tviler innimellom. Hvis det er en gud,hvorfor har han ikke hindret det grusomme som har skjedd oss mange ganger? Hvorfor skal jeg den være som skal få prøve så mye? Er det for å teste meg? Og hva er vitsen i at jeg skal testes så mye? Om det er en gud, så må han se det ødelegger meg,og jeg bir sk av så mye prøvelser. helt til nylig trodde jeg på evig liv,en eller annen plass. Har ikke fått noe tegn, så nå tviler jeg igjen. Hva kalles slike som meg.?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #3 Skrevet 29. april 2012 Agnostiker? Det vil si at du er usikker om det finnes en Gud. Du er tilhører iallfall ikke noen av abraham religionene (kristendommen, jødedommen, islam, bahai) for da hadde du også trodd på flere ting enn bare Gud.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Jeg tror at jeg med stor treffsikkerhet kan kalle deg vordende ateist.
Okapi Skrevet 30. april 2012 #5 Skrevet 30. april 2012 Hvis du tror en eller flere guder eksisterer, er du teist. Hvis ikke er du en ateist. Dersom du tror på en guddom, men ikke en personlig gud, er du en deist, eventuelt en panteist. Gnostisisme har forøvrig ikke nødvendigvis noe med guder å gjøre, men med kunnskap. De aller fleste kristne er agnostikere, ettersom de etter eget ord tror, og ikke vet. 3
Androgyn Skrevet 9. mai 2012 #6 Skrevet 9. mai 2012 (endret) Utifra det du sier vil jeg si du er en mildt agnostisk teist. Endret 9. mai 2012 av Androgyn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå