AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 Jeg forsøker å gå ned i vekt, og kombinert med trening forsøker jeg å holde meg på et kaloriunderskudd. Derfor har jeg begynt å skrive ned hvor mange kalorier jeg får i meg i løpet av dagen for å lettere ha kontroll. Som student som ikke smører matpakke går det endel mat fra butikk og studentkaféer, men prøver å holde meg til butikken fordi det er lettere å finne næringsinnhold her. Problemet er bare at jeg sliter med å finne kalorifattig mat som samtidig metter. Jeg prøver å ligge på ca. 1500 kcal i løpet av dagen. Noen tips?
Honeydew Skrevet 29. april 2012 #2 Skrevet 29. april 2012 Hvorfor i alle dager tar du ikke med mat hjemmefra??? Det er sunnere, billigere og lettere å holde oversikten da... Er også student, og jeg hater de dagene jeg ikke har rukket å planlegge maten slik at jeg må kjøpe butikkmat. Er så og si umulig å bli mett på få kalorier på mat som må kjøpes ferdiglaget på butikken. SÅ. Her kommer mine tips til kalorifattig, mettende mat SOM ER ENKEL Å LAGE HJEMME OG TA MED PÅ SKOLEN. 1) Salat. Obvious. Kutt opp div grønnsaker som du liker, og ha i rikelig med minst én proteinkilde - feks kylling (kjøp enten kyllingfilet, kutt opp og stek, eller "smårettkylling" fra Gilde om du vil ta deg råd til det), egg, reker, strimlet svinekjøtt, strimlet storfekjøtt, til og med Go og Mager grillpølse i biter funker. Jeg mener du kan droppe dressing her, men jeg er ikke glad i dressinger, så hvis du føler du trenger det kan du jo søke litt rundt etter sunne varianter. 2) Fiskekaker. Den typen jeg vanligvis kjøper er fra Fiskemannen, er kjempebillig, og hver fiskekake har ca 50 kcal. Jeg spiser disse enten kalde alene (stekt i bittelitt smør på forhånd hjemme), eller med et pitabrød som en enkel "fiskeburger". Her kan du så klart putte i grønnsaker også. 3) Karbonadedeig stekt med løk og champignon. Megamettende, mye protein, lite kalorier. Kan spises med litt pasta til, men begrens dette. 4) Kyllingkjøttdeig stekt med løk, mais og paprika i Fajitaskrydder. Kan spises alene eller med naturell yoghurt eller mager kesam til ("rømme"). 5) Wok. Hvilken som helst grønnsaksblanding med strimlet magert kjøtt, gjerne svin eller kylling. --- Dersom du fortsatt insisterer på å kjøpe maten ferdiglaget, foreslår jeg Toro Velbekomme Spaghetti med kjøttsaus. Bare 280 kcal for hele pakken, og rimelig mettende. Men særlig sunt er det jo så klart ikke. 1
belle_ Skrevet 29. april 2012 #3 Skrevet 29. april 2012 Hvorfor i alle dager tar du ikke med mat hjemmefra??? Det er sunnere, billigere og lettere å holde oversikten da... Er også student, og jeg hater de dagene jeg ikke har rukket å planlegge maten slik at jeg må kjøpe butikkmat. Er så og si umulig å bli mett på få kalorier på mat som må kjøpes ferdiglaget på butikken. SÅ. Her kommer mine tips til kalorifattig, mettende mat SOM ER ENKEL Å LAGE HJEMME OG TA MED PÅ SKOLEN. 1) Salat. Obvious. Kutt opp div grønnsaker som du liker, og ha i rikelig med minst én proteinkilde - feks kylling (kjøp enten kyllingfilet, kutt opp og stek, eller "smårettkylling" fra Gilde om du vil ta deg råd til det), egg, reker, strimlet svinekjøtt, strimlet storfekjøtt, til og med Go og Mager grillpølse i biter funker. Jeg mener du kan droppe dressing her, men jeg er ikke glad i dressinger, så hvis du føler du trenger det kan du jo søke litt rundt etter sunne varianter. 2) Fiskekaker. Den typen jeg vanligvis kjøper er fra Fiskemannen, er kjempebillig, og hver fiskekake har ca 50 kcal. Jeg spiser disse enten kalde alene (stekt i bittelitt smør på forhånd hjemme), eller med et pitabrød som en enkel "fiskeburger". Her kan du så klart putte i grønnsaker også. 3) Karbonadedeig stekt med løk og champignon. Megamettende, mye protein, lite kalorier. Kan spises med litt pasta til, men begrens dette. 4) Kyllingkjøttdeig stekt med løk, mais og paprika i Fajitaskrydder. Kan spises alene eller med naturell yoghurt eller mager kesam til ("rømme"). 5) Wok. Hvilken som helst grønnsaksblanding med strimlet magert kjøtt, gjerne svin eller kylling. --- Dersom du fortsatt insisterer på å kjøpe maten ferdiglaget, foreslår jeg Toro Velbekomme Spaghetti med kjøttsaus. Bare 280 kcal for hele pakken, og rimelig mettende. Men særlig sunt er det jo så klart ikke. Herlig. Mange fine tips, nå ble jeg inspirert 1
Surriball Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Lag deg skikkelig grovbrød, evt. kjøp rugbrød/Vita hjertego'/grove mursteiner på butikken, kok egg om morgenen, og ta det med deg på skolen. Eggene tar tolv minutter å koke, så jeg anbefaler å koke vann mens du spiser frokost, putter eggene oppi og setter på timer, og så kan du gå og dusje/kle på deg/sminke deg/whatever imens. Så ringer timeren, du skjærer to skiver grovbrød og vips så er matpakken ferdig med minimal innsats. God og mettende, veldig sunt. Vet ikke akkurat antall kalorier, men det er ikke for mye i allefall. Hvis du syns det er for lite, kan du jo ta med deg et par gulerøtter eller en annen frukt i tillegg!
Spøkelse Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 Grønnsaker! Spis så mye du vil med god samvittighet Du kan spise store mengder som hjelper på metthetsfølelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå