Gå til innhold

Hund og katt sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaring med å ha katt i samme hus som en hund?

Har selv en hund på 2,5 år, og har hatt litt lyst på en Sphynx eller Devon rex en stund nå. Han har aldri møtt en katt før, men møter vi en på tur virker han interessert.

Så jeg lurer på om det er noen her som vil dele erfaring(positiv erfaring og negativ) med å ha katt og hund i samme hus. Fordeler og ulemper, problemer, hyggelig.. ?

(Og om noen har sphynx så ta gjerne kontakt på melding til meg, er interessert i å vite mer om rasen)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Her går det kjempebra. De er som knoll og tott og både sover, spiser og går på tur sammen (pus er med) :) Her fikk jeg hunden etter kattene, men det gikk fint. Det pleier å gå fint også, bare man er nøye med tilvenningen og helst har en katt som er vant med hund fra før av :)

Mine har MYE glede av hverandre. Til tross for at de er to forskjellige arter, så er pus bikkja sin beste venn ;)

• Liker 1
Skrevet

Har gode erfaringer med det, men da har begge vært vant med hund/katt fra de var små.

Skrevet

Det gikk bra hos oss. Etter de fikk hilst ordentlig var ikke hunden så ivrig lenger og de ble etter hvert bestevenner.

Skrevet

Det går greit her, men de er ikke bestevenner, akkurat..

Katten var ca ett år da bikkja på 6 år kom hit. Ingen av de var vante til katt/hund. Litt drama de første dagene, så gikk det seg til etterhvert. De tusler rundt etter hverandre, plager og erter, men "koser" ikke. Katten har sagt fra til hunden et par ganger, så hunden har lært at man går ikke for tett innpå katten.

Skrevet

Her er det heller ikke noe problem. Riktignok har vi bare "besøkshund", men når den kommer hit (ca. hver 3. uke) er både hund og katt såååå glade for å møtes igjen. Sover tett inntil hverandre, leker, koser.

Hunden er vant til katter fra han var liten.

Men katten vår er ikke egentlig vant med hunder. Han er bare glad i alle. Vi fikk uventet besøk av en diger hund her i vinter. Han hadde gått seg bort - og sto i hagen vår og gråt og ulte. Jeg gikk ut for å finne tlf.nr. på halsbåndet. Pusen min fotfulgte meg, og begynte å male så snart vi kom nært den store hunden. Han ville kose...

Skrevet

Gode erfaringer her og. Tror det er lurt at den ene er liten. Den lille skjønner ikke at de skal være uvenner, og den store er overbærende fordi den skjønner at det er en "baby" det er snakk om. Katten min hadde i allefall aldri akseptert hunden om hunden hadde kommet som noe annet enn valp.

Så merker jeg at fordi at hunden er vokst opp med en katt som venn, så er den nysgjerrig og snill med andre katter, noe kattene merker. Så nå har den blitt venn med flere katter i nabolaget :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Katten her er veldig glad i hundene. Særlig sheltien for de to er akkurat like store, de lekesloss og er best pals. Han er veldig knyttet til dem, og det er et tydelig samhold mellom dem.

Vi hadde ikke hund da katten kom i hus, han var ett år da vi fikk valp igjen. Det gikk jo kjempebra, men det ideelle er kanskje å få hunden først?

Skrevet

Hokattene går godt overens med hunden men skjønner selvfølgelig ikke noe når sheltien vil leke..."hva vurdere den etter nå tro??". Hannkatten er det litt verre med. Han demonstrerer med å spise opp måten til sheltien og når vi lufter oss ute lusker han og tar sats mot hunden så de to er alltid under oppsyn.

Skrevet (endret)

Det gikk fint for meg, jeg har en hund som ikke var vant med katt fra før, men vanligvis grei mot andre (jente)hunder og generelt rolig og tålmodig. Pusen min var vokst opp med hund, jeg fikk henne når hun var 11 uker og nå er hun 1 år. De er ikke bestevenner men de kommer fint overens så lenge pus ikke prøver å ta av hundens mat, da blir han litt sur hehe. Virker som de har selskap av hverandre og prøver å leke litt innimellom selv om de ikke sover oppå hverandre. Hender de er litt uenige om hvem som skal få oppmerksomheten min da^^

Endret av SoftKitty
Skrevet

Har seks hunder og fikk to kattunger i fjor. Ingen av hundene var vant med katter, men det har gått så utrolig fint. Kattene er med på tur hver dag og de ligger om hverandre i hundesengene.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at "som katt og hund" som oftest gjelder når dyrene er godt voksne når de først møtes. Selvfølgelig finnes det mange unntak også, men oftest går det mest knirkefritt når den ene er liten.

Samme er det jo ofte med katter og nye katter og hunder og nye hunder, er det nye familiemedlemmet ungt, er det lettere for den eldre å akseptere den nye.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at "som katt og hund" som oftest gjelder når dyrene er godt voksne når de først møtes. Selvfølgelig finnes det mange unntak også, men oftest går det mest knirkefritt når den ene er liten.

Samme er det jo ofte med katter og nye katter og hunder og nye hunder, er det nye familiemedlemmet ungt, er det lettere for den eldre å akseptere den nye.

Stemmer med min erfaring. Har også sett at mine katter har gått fint overens med voksne hunder dersom hunden er veldig rolig evt. over gjennomsnittet stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...