Gå til innhold

Altfor mange svensker i Norge!

Fremhevede innlegg

Gjest Elissima
Skrevet

Svenske kvinner er selvsagt velkomne. :lur:

Og svenske mannfolk med sexy Skåne-dialekt. Yum yum :) Hyggelige og flinke er dem og!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og svenske mannfolk med sexy Skåne-dialekt. Yum yum :) Hyggelige og flinke er dem og!

Alle svensker som er villige til å gjøre en jobb og gjør den vel, er hjertelig velkomne :)

Tror det hadde stått stusselig til med min lokale baker, min lokale delideluca, min lokale burgersjappe etc om det ikke var for svensker.

• Liker 1
Skrevet

Nå tar jo svensker (og andre innvandrere) som noen nordmenn liker å klage over, lavtlønnede service-yrker i butikk, utesteder, restauranter etc. som nordmenn faktisk ikke vil ha. Jeg leste en artikkel, som jeg er enig i, at nordmenn er late. Vi vil gå minst mulig på skolen, vi vil ikke ha lekser, vi vil ha korte arbeidsdager, liten innsats på jobb, høy lønn og lang ferie, og vi velger vår første jobb ut i fra kriteriene om en drømmejobb vi har forestilt oss. Jeg har selv jobb vedsiden av studier, men jeg kjenner mange som ikke vil ha jobb vedsiden av studiene fordi tilgjengelige jobber ikke frister, enten fordi timene er kjipe, det er ikke statusplass, får ikke 5 uker ferie etc. Og da gjør det meg ingenting at utlendinger, om det er svensker, polakker eller andre, tar jobbene. Førstemann til mølla. Og så vil jo arbeidsgiver velge arbeidstaker ut i fra ønskede ferdigheter/evner/personlighet - Hvis jeg må velge mellom en trivelig kjekk svenske (i mitt hode ser alle svensker ut som alexander skarsgård...) og en bortskjemt nordmann så er det en no brainer på hvem jeg foretrekker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at svensker bosetter seg i getthoer og at så altfor mange av dem er kristne! Nå er det seriøst bare søppel og dritt på Jessheim, fordi det bor så mange svensker der. Barnefamilier flytter fordi de ikke orker søppelet deres!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

spørs hva du mener med "norske" - om du inkluderer innvandrere med norsk statsborgerskap tror jeg vi kunne fint klart oss uten 80 000 svensker. Hvor mange studenter tror du setter pris på at fine deltidsjobb i butikker som Carlings er nærmest beleiret av svensker (attpåtil utrolig innpåslitne - jeg trenger faen meg ikke hjelp når jeg allerede har sagt NEI!!!!).

Jeg ville mye heller ha ansatt en service-innstilt svenske en ei sur kjerring som deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at svensker bosetter seg i getthoer og at så altfor mange av dem er kristne! Nå er det seriøst bare søppel og dritt på Jessheim, fordi det bor så mange svensker der. Barnefamilier flytter fordi de ikke orker søppelet deres!

Søk hjelp, eventuelt skaff deg et liv. For et søppelinnlegg.

• Liker 2
Gjest UngKalven
Skrevet

Hahaha.

Men jeg liker svensker. Liker attituden deres. Så hyggelige og lite selvhøytidelige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Står INGENTING i artikkelen om hvor mange jobbsøknader de fikk. De bare nevner at de har 2 ansatte fra Norge. Kan for all del ha vært 30 søkere, men 28 av dem ikke var "kvalifisert."

Arbeidsgivere er som oftest for selektive selv i lavstatusyrker. Husker selv jeg slet noe fryktelig med å få min første jobb (matbutikk) - måtte til slutt gå gjennom en bekjent. Likevel ser jeg tonnevis av svensker på Kiwi osv....mon tro om det skyldes at de har fine skandinaviske navn.

jepp. jeg har aldri fått jobb på McDonalds eller Burger king selv om jeg har søkt der flere ganger. og det er ikke noe galt med meg, jeg har nå tilslutt fått jobb andre steder... Men svensker (og andre utlendinger som knapt kan norsk) ansetter de.... forstår ingenting jeg :S

Skrevet

Nå har jeg merket et stort antall svensker i hovedstaden, men som andre nevner jobber de alltid i service-yrker hvor det muligens er vanskeligere å få huk på norske enn svenske søkere. Allikevel, med tanke på det enorme antall unge beboere som søker deltidsjobber i hovedstaden, synes jeg det er merkelig at noen bedrifter ender opp med å ikke få noen.

Men jeg har og hørt om lokale eiere som ansetter svensker eller folk fra utlandet for å senke lønn og kostnader de må punge ut med, og det synes jeg blir helt feil. Så sant en med norsk oppholdstillatelse har like bra kvalifikasjoner som en utenfor Norges grenser, bør man alltid velge den kandidaten som din egen stat må livnære fra samfunnskassa.

Var forøvrig et bakeri her for en stund sia som hentet arbeidere fra England, og det synes jeg heller ikke noe om når jeg har kontakt med erfarne bakere som i lang tid er arbeidsløse. Men med private selskaper er det den økonomiske gevinsten som troner aller høyest, og en kan ikke kreve at de lar vær ansette folk fra EU/EØS-landene fremfor andre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De fikk ikke nok norske søkere og måtte fylle på med svensker, hvor vanskelig er dette å forstå?

Du sa at INGEN ville steke burgere din dritt. Så hva med å holde kjeft istedenfor å kontinuerlig drite deg ut?

Skrevet

Husker jeg jobbet et sted hvor nærmere halvparten av de ansatte var svensker. Dette samtidig som jeg hadde en rekke venner (norske statsborgere med utenlandske foreldre) som skulle likt å jobbe på samme sted.

Synes det er latterlig av norske arbeidsgivere å ansette svensker fremfor etnisk norske og innvandrere med norsk statsborgerskap for deretter å sutre om innvandrere eller norsk ungdom som ikke gidder å jobbe.

Blir så utrolig forbannet når jeg er innom butikker osv hvor det jobber nesten bare svensker når så mange med NORSK PASS er desperate etter jobb.

Men kjære deg, det kan du vel virkelig ikke mene? Hvor mange norske byer har du vært i, siden du mener dette er et stort problem :)

Nei, der er nok med jobber for både norske, svenske og andre ungdommer/voksne. Men det er nok derimot slik at svenske unge tar mange av de jobbene som de norske ikke vil ha, eller som de ihvertfall setter langt ned på ønskelisten sin. Men at svenskene "tar jobbene" det blir for drøyt. Er akkurat som utsagnet "de mannfolkene kommer her og tar damene våre", like dumt. Folk har ansvar for egne liv, om det så er for å skaffe jobb eller dame :fy_fy:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sa at INGEN ville steke burgere din dritt. Så hva med å holde kjeft istedenfor å kontinuerlig drite deg ut?

Men jeez, det må da gå ann å ha en litt høflig tone her vel?!

Jeg er forøvig enig med den du siterer.

• Liker 1
Skrevet

Høflighet gjør underverker for troverdighet. Hold en saklig tone eller la vær å blande deg i diskusjoner det personangrep er ekskludert.

Som sagt har jeg merket en tendens til mange svensker på Østlandet, men det er ingen større fare enn når for eksempel en polakk kommer for å jobbe her, og hører til sjeldenheten at en svenske jobber svart. De er her lovlig og redelig og vi har ingenting å klandre dem for, om så oppmuntre det norske folk til å delta i alle jobber, og deretter gjøre det samme med bedrifter for å oppta disse søkerne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Står INGENTING i artikkelen om hvor mange jobbsøknader de fikk. De bare nevner at de har 2 ansatte fra Norge. Kan for all del ha vært 30 søkere, men 28 av dem ikke var "kvalifisert."

Prøver du å være morsom? Den eneste kvalifikasjonen man trenger for slike jobber er å være arbeidssom og serviceinnstilt. Jeg er norsk, men har hatt mange svenskejobber. Har aldri hatt noe problem med å få sånne, og jeg hadde ingen spesielle kvalifikasjoner. Men dersom tonen din i denne tråden er typisk for deg kan jeg faktisk se hvor det butter for din del.

AnonymBruker
Skrevet

Tillegg: De arbeidsgiverne jeg har hatt i typiske svenskejobber har ofte satt pris på meg som norsk søker, og prioritert meg, både fordi de vet at svenskene er her midlertidig, og fordi mange av de er unge og fester litt mye.

• 7 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 29.4.2012 den 16.49, Gjest Elissima skrev:

Ikke så fin den skånedialekta men... 

På 29.4.2012 den 18.44, Gjest UngKalven skrev:

Hahaha.

Men jeg liker svensker. Liker attituden deres. Så hyggelige og lite selvhøytidelige.

Alle er ikke like men jeg liker optimismen din.,

Anonymkode: b0912...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...