AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 Når folk starter navnetråder her, får man gjerne høre at navnet er både stygt, heslig og det som verre er. Det synes jeg igrunnen er greit, når problemstillingen er "hva synes du om dette navnet". Men hva er det verste du har fått av reaksjoner på navnevalg eller forslag på navn i det virkelige liv? Noen gode eksempler? Jeg har en gammel tante som gjerne kaller unge slektningers navnevalg for nymotens fjas. Eller "utenlandsk", noe av det aller verste i hennes ører. Så var det en som kalte datteren Helene. Det syntes hun var for gammeldags! Andre ting jeg har hørt (om andres navnevalg) er: Dere skal ikke virkelig kalle henne DET? Neii, det går da ikke an? Nei, dere må da kalle opp XX? Er det et navn? Det heter da alle? Skal dere ikke heller kalle ham noe normalt? Huff, vil dere hun skal bli mobbet? Skal dere ikke ha dobbeltnavn? Hvorfor skal dere ha dobbeltnavn når dere ikke bruker begge? Det klarer jeg ikke uttale (om et navn som er veldig enkelt å uttale når man har fått vite hvordan)
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #3 Skrevet 29. april 2012 Bob Geldof slakter barnebarnets navn Og dette fra en mann som gir ungene navn som Trixibelle, Peaches og Pixie, den siste begrunnet med at hun lignet en nisse. Kom gjerne med rare begrunnelser folk har gitt for egne navnevalg også, om dere har noen slike. 1
Sweet77 Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Verste navnereaksjonen jeg vet om er vel den som kom fra svigermoren til venninnen min. De har gård, og bor i generasjonsbolig, dvs veninnen min og fam i ene delen av huset og svigers i den andre. Svigersene ble overlykkelige da nyheten kom, var jo første barnebarn og altså en "odling" på vei. Forholdet mellom dem og svigers er greit - så lenge min venninne lykkes i å sette foten ned i forhold til hva svigermor faktisk kan tillate seg. Og her må hun være ganske konsekvent, for svigermor er av den typen "skrekk-eksempler" man leser om i klagehistoriene i dårlige ukeblader. Det går likevel ganske greit, en verdig motstander er faktisk noe hun kan respektere, så min venninne får det vanligvis som hun vil. Vel. Ultraen viste at det var en jente. Og om Svigermor nok kunne gi seg i saker hun likevel egentlig ikke hadde noe med, så var et barnebarn en svært personlig sak for den kommende bestemor. Det var jo hennes barnebarn, og det førstefødte attpåtil - det var klart hun skulle ha et ord med i laget når navnet skulle settes! Min venninne så den kommende kampen reise seg borte i horisonten da hun og mannen landet på et jentenavn de syntes var helt nydelig. Men som absolutt ikke var et tradisjonelt "bondenavn" eller familienavn slik anstendige folk, som hennes svigermor uttrykte det, ville valgt. Og hva skulle naboene si om henne, når de fant ut at hennes førstefødte barnebarn gikk under navnet "Janine"?!! Etter måneder med intens kamp og 4 uker før nedkomst måtte svigermor endelig innse at slaget var tapt. Den første uken gikk hun innbitt og mutt rundt på gården og nektet å kaste så mye som et blikk bort på min venninne dersom hun tilfeldigvis befant seg utenfor samtidig som henne. Så endret det seg. Svigermor tødde merkelig raskt opp, fra den ene dagen til den andre gikk hun fra pottesur til smørblid og hjelpsom mot min venninne, som vandret rundt med den tunge magen. Dette var ikke vanlig oppførsel til svigermor å være! Vanligvis skulle det gått ukevis med gradvis opptining mens hun strevde med å feie nederlaget inn under sitt mentale teppe. Ett eller annet var på gang - min venninne kunne bare ikke skjønne hva? Før etter 2 uker, rett før lille Janine skulle settes til verden. Eller det vil si, det skulle ikke bli Janine. Svigermor hadde nemlig greid det denne gangen. For denne morgenen kom hun nynnende ut av fjøset, med en liten bylt i armene, et perfekt eksemplar ny grisebaby som grisen hadde nedkommet med på natten. Og grisebabyens navn? Du gjettet riktig - det var selvfølgelig JANINE. 28
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 Før etter 2 uker, rett før lille Janine skulle settes til verden. Eller det vil si, det skulle ikke bli Janine. Svigermor hadde nemlig greid det denne gangen. For denne morgenen kom hun nynnende ut av fjøset, med en liten bylt i armene, et perfekt eksemplar ny grisebaby som grisen hadde nedkommet med på natten. Og grisebabyens navn? Du gjettet riktig - det var selvfølgelig JANINE. Hva ble jentas navn til slutt, Kari? Gunhild? Olga? Hadde jeg opplevd noe slikt, hadde jeg nok kalt jenta mi Janine uansett. Grise-Janine overlever vel uansett ikke mange julemiddager? Så ville jeg skaffet meg en gris selv og oppkalt den etter svigermor. 27
Sweet77 Skrevet 29. april 2012 #6 Skrevet 29. april 2012 Hva ble jentas navn til slutt, Kari? Gunhild? Olga? Hadde jeg opplevd noe slikt, hadde jeg nok kalt jenta mi Janine uansett. Grise-Janine overlever vel uansett ikke mange julemiddager? Så ville jeg skaffet meg en gris selv og oppkalt den etter svigermor. Grisebra innstilling!! Skal tipse, hehe... 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #7 Skrevet 29. april 2012 Så ville jeg skaffet meg en gris selv og oppkalt den etter svigermor. Ja, den styggeste grisen som går an å oppdrive, og som attpåtil er inkontinent og som grynter og hviner ustanselig. Det skulle blitt bygget et lite hus til grisen med alt den skulle trenge tett opptil soveromsvinduet deres. 5
ViljaH Skrevet 29. april 2012 #8 Skrevet 29. april 2012 Ingen faktisk. I vår familie respekterer vi hverandres navnevalg uten kritikk Jeg syntes ikke navnet på nevøen min var noe spesielt fint. Men jeg kunne aldri funnet på å sagt til dem at de må velge noe annet, fordi JEG ikke liker det. Og ungen, han er bra han, og navnet er jeg blitt vant til. Eneste noen har kommentert, er hvorfor vi gir ungen to navn når vi har til hensikt å bruke bare det ene i hverdagen. Det er en smakssak, og jeg synes det er fint med to navn hvorav det ene er mest til pynt. 2
Gjest Solvår Skrevet 29. april 2012 #9 Skrevet 29. april 2012 Vi kalte eldste sønnen vår Ole Christian fordi at vi først og fremst begge har en sterk tilknytning via våre forfedre idet å skulle benytte Ole. Dessuten var barnet vårt en Ole ,lys og fager slik vi definerer en Ole og det var begge forfedrene Ole også. Lyse lugger.(I vår verden da) Dernest var det oldefaren til min mann som het Christian så i nærmest en heder slang vi på det også, for det var jo lett å uttale. Men vi var mest samstemt for Ole dermed droppet vi bevisst bindestreken mellom Ole og Christian. For vi benytter bare Ole . Også var det viktig for oss at vi ikke kjente til andre som hette det samme. Olenavnet var ikke på moten dengang han ble døpt så da slapp vi få ørten Oler i klassen osv (og det har han sluppet)Men får ofte høre av et par sære, som forøvrig liker å korrigere andre, at " hvorfor bruker dere ikke begge navnene" "dere må bruke begge for det er jo så fint! " osv.. Det bestemmer vi vel selv for f...! Kompiser, skole og vi ja de fleste ,unntatt to, benytter Ole og vi synes det er noe kjent kjært og koselig over "Ole" så derfor lar vi ikke oss diktere av mindretallet . Og gutten selv benytter konsekvent Ole. Det er enkelt å fortsette med det fordi det er enklest å si så hvorfor gjøre det vanskelig når man faktisk kan gjøre det helt enkelt. Derfor droppet vi bindestreken.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #10 Skrevet 29. april 2012 Får vel være anonym her Vi har en svoger og svigerinne som gir barna sine de rareste navn. Vi har ikke sagt noe, fordi vi mener at navn er noe man må kunne stå for selv, og synes ikke noen skal blande seg opp i det. Men da den siste kom og skulle hete LOULOU (Ja, norskt barn, jente!) da klarte jeg ikke å dy meg. Håpet til det siste at de skulle ombestemme seg, men nei, hun heter det. Men men, en blir vel vant til det og. Jeg håper bare ikke hun får 'lide' for det selv senere. 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #11 Skrevet 29. april 2012 For ikke så veldig lenge siden så jeg en tråd her på forumet, der navnet vi skal gi vår gutt ble omtalt som Norges styggeste. Har bare fått med meg at andre synes det er et kjedelig, gammelt navn, og at vi godt kunne velge noe mer spenstig. Hva han skal hete? Erik. 2
Sweet77 Skrevet 29. april 2012 #12 Skrevet 29. april 2012 For ikke så veldig lenge siden så jeg en tråd her på forumet, der navnet vi skal gi vår gutt ble omtalt som Norges styggeste. Har bare fått med meg at andre synes det er et kjedelig, gammelt navn, og at vi godt kunne velge noe mer spenstig. Hva han skal hete? Erik. Jeg syns Erik er et mandig navn. 10
Gjest Purple Haze Skrevet 29. april 2012 #13 Skrevet 29. april 2012 Jeg har aldri fått negative reaksjoner på navnene til barna mine...før etter 22.juli...min eldste heter nemlig Anders, og det er tydeligvis på linje med Quisling. Det gjør meg veldig trist Hva skal man gjøre som voksen, og er så uheldig å dele navn med ABB? Bytte fornavn, liksom? Jeg synes min sønn har et fint navn, og synes det er veldig sårende at folk skal assosiere det med terroristen. 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #14 Skrevet 29. april 2012 Jeg har lyst til å kalle datteren min Elen Tomine etter tippoldemor, og det har jeg fått høre er et 'kjerringnavn'.
Nimorna Skrevet 29. april 2012 #16 Skrevet 29. april 2012 Jeg har aldri fått negative reaksjoner på navnene til barna mine...før etter 22.juli...(...) Folk er idioter. Hev deg over dem, og drit i hva slags dumheter de måtte finne på å lire av seg. 10
Gjest Søgni Skrevet 29. april 2012 #17 Skrevet 29. april 2012 Jeg har aldri fått negative reaksjoner på navnene til barna mine...før etter 22.juli...min eldste heter nemlig Anders, og det er tydeligvis på linje med Quisling. Det gjør meg veldig trist Hva skal man gjøre som voksen, og er så uheldig å dele navn med ABB? Bytte fornavn, liksom? Jeg synes min sønn har et fint navn, og synes det er veldig sårende at folk skal assosiere det med terroristen. Jeg skjønner at du synes det er trist og sårende. Jeg synes Anders er et flott navn, og assosierer det ikke med ABB i det hele tatt. Faktisk så synes jeg det er tåpelig av folk å si sånt, for Anders er et såpass vanlig navn i Norge at nesten alle vet om noen andre enn ABB som heter det. 17
Gjest Elyssa Skrevet 29. april 2012 #18 Skrevet 29. april 2012 Jeg har lyst til å kalle datteren min Elen Tomine etter tippoldemor, og det har jeg fått høre er et 'kjerringnavn'. Jeg synes det var fint 3
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2012 #19 Skrevet 29. april 2012 Elen Tomine er kjempefint. Jeg liker "gamle kjerringnavn" masse jeg. Det er da fanden meg bedre å være en 89 år gammel Elen Tomine, enn en 89 år gammel Michelle Jasmine Victoria! Jeg har en del eldre venninner, og navnene er deretter, et par Martha, noen Randi, Ragnhild, Liv, Evy, Tordis osv. Fine damer som kler navnet sitt. Kanskje flere burde huske på at lille prinsen/sessa faktisk kommer til å bli både 40 og kanskje 89 år! Så det spesielle søte vakre sære gullete navnet som passer en liten, kan komme til å synes litt underlig ettersom årene går.. sånn.. "Åh.. mora di var ung på 2012 tallet hun høre jeg..." 5
_Aries Skrevet 29. april 2012 #20 Skrevet 29. april 2012 Min farmor når hun fikk vite navnet på det nyeste tilskuddet i familien.. "Stina? Er ikke det et kunavn? " 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå