Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får en renter fortløpende, eller siste dag i året? eller når kommer egentlig rentene for beløpet man har på sparekonto? Jeg har dnb som bank, noen som forresten vet hva dem gir i renter på høyrentekonto/sparekonto? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

jeg får rentene på årsiftet hvert år.

rentefoten i DNB er 3,15% (sparekonto)

AnonymBruker
Skrevet

Får en renter fortløpende, eller siste dag i året? eller når kommer egentlig rentene for beløpet man har på sparekonto? Jeg har dnb som bank, noen som forresten vet hva dem gir i renter på høyrentekonto/sparekonto? :)

Restene regnes ut fortløpende, men kommer først på kontoen i årsskiftet.

AnonymBruker
Skrevet

Noen banker betaler ut årlig, andre månedlig.

Her er Dnbs betingelser på sparekonto:

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/sparekonto.html

Dårlige vilkår, synes jeg. Jeg har i øyeblikket 3,75% fra første krone i Bank Norwegian. Har konti i 4-5 av bankene med best sparebetingelser, og flytter pengene dit renten er høyest til envher tid. Rakk også å spare et beløp hos Bluestep med fast rente på 4,20 i ett år. Med fastrenteinnskudd får man godskrevet renten først når spareperioden er omme (får altså ikke renters rente).

Skrevet

jeg får rentene på årsiftet hvert år.

rentefoten i DNB er 3,15% (sparekonto)

What? Jeg har også DNB, men på min sparekonto er det kun 1,05% rente på :klo:

Rentene blir overført nyttårsaften hos meg:)

AnonymBruker
Skrevet

What? Jeg har også DNB, men på min sparekonto er det kun 1,05% rente på :klo:

Rentene blir overført nyttårsaften hos meg:)

HÆ!? Det må du få endret med en gang, det er en så dårlig rente at de like godt kunne tilbydt deg ingen rente. Dårlig av dem.

Skrevet

Ja, DnB har såpass dårlig rente, det er derfor jeg byttet dem ut med Bank Norwegian som nå gir 3,7% i sparerente.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, DnB har såpass dårlig rente, det er derfor jeg byttet dem ut med Bank Norwegian som nå gir 3,7% i sparerente.

3,75 ;) Hver krone teller.

Noen som vet hvor nært knyttet Bank Norwegian er til flyselskapet? Dvs om flyselskapet skulle konke (Gud forby, men hvem vet når de streiketruer over en så lang periode), følger da banken etter? Jeg pleier også å betale alle flyreiser i Norwegian med Norwegian-kortet for å spare gebyr. Men da kan man sikkert se langt etter pengene om flyselskapet konker? Får håpe dette ikke blir aktuelt :)

Skrevet

Noen som vet hvor nært knyttet Bank Norwegian er til flyselskapet? Dvs om flyselskapet skulle konke (Gud forby, men hvem vet når de streiketruer over en så lang periode), følger da banken etter? Jeg pleier også å betale alle flyreiser i Norwegian med Norwegian-kortet for å spare gebyr. Men da kan man sikkert se langt etter pengene om flyselskapet konker? Får håpe dette ikke blir aktuelt :)

Bank Norwegian er omfattet av bankgarantifondet i Norge. Skulle banken gå konkurs får du innskuddet ditt fra fondet opptil 2 millioner.

• Liker 1
Skrevet

Beklager, 5-tallet forsvant visst. ;)

Ja, de er knyttet til flyskapet, men de er forsikret slik at dine sparepenger er sikret. Det står også følgende på deres sider:

Bank Norwegian er medlem av Bankenes Sikringsfond. Dette innebærer at du er dekket av de innskuddsgarantier som gjelder for norske banker.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, 5-tallet forsvant visst. ;)

Ja, de er knyttet til flyskapet, men de er forsikret slik at dine sparepenger er sikret. Det står også følgende på deres sider:

Ja jeg vet de er sikret, men det vil jo gå en periode før man evt får tilbake pengene fra sikringsfondet, og i den perioden får man ikke renter. Var derfor jeg lurte.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som kan svare meg litt på hvordan rentene i en sparekonto fungerer? Er "opptjente renter denne perioden" renter man får på pengene? Eks: Opptjent rente: 8% beløp på konto = 30.000

8% + 30.000 = 34200?

Hva om jeg har tjent opp 8% renter, og har 30.000 på konto. En uke før rentene betales ut setter jeg inn 30.000 til, og har 60.000 Får jeg renter av 60.000 da? altså 8% + 60.000?

Litt småforviraa..

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som kan svare meg litt på hvordan rentene i en sparekonto fungerer? Er "opptjente renter denne perioden" renter man får på pengene? Eks: Opptjent rente: 8% beløp på konto = 30.000

8% + 30.000 = 34200?

Rentene beregnes hver dag av det beløpet du har stående inne akkurat den dagen. Opptjente renter er summen av rentene som er spart opp på denne måten men ikke betalt ut.

• Liker 1
Skrevet

8% + 30.000 = 34200?

Hva om jeg har tjent opp 8% renter, og har 30.000 på konto. En uke før rentene betales ut setter jeg inn 30.000 til, og har 60.000 Får jeg renter av 60.000 da? altså 8% + 60.000?

Litt småforviraa..

Hadde det vært så lett å få renter, så hadde jeg hatt mye penger.

Nei. Du får renter pr rentedag.

AnonymBruker
Skrevet

Men er det noen som kan sette opp et regnestykke og forklare meg hvordan renten beregnes, og hvor mye man får utbetalt i renter utifra hvor mye man har på konto? Hvis man har en sparekonto med 3% rente, får man utbetalt det beløpet man har på konto + 3% ved årsskifte?

Skrevet

Men er det noen som kan sette opp et regnestykke og forklare meg hvordan renten beregnes, og hvor mye man får utbetalt i renter utifra hvor mye man har på konto? Hvis man har en sparekonto med 3% rente, får man utbetalt det beløpet man har på konto + 3% ved årsskifte?

Nei og atter nei.

Dette er jo sagt mange ganger nå. Renten er beregnet av innestående pr dag?

Noen banker kapitaliserer hver månedslutt. De fleste hvert årslutt.

Vet ikke helt hva slags regnestykke man skal gjøre for å vise det.

OK...Du har kr 1000,- innestående til 3% pro anno i dag.

Da blir rentene for denne dagen kr 0,08

(1000/100 x 3 = 30/365 dager = kr 0,08219)

Tar du ut kr 500 i kveld så blir rentene for i morgen halvparten....osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...