Gå til innhold

8 mnd baby våkner ca 0500 hver morgen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

som overskriften sier våkner snuppa mellom 04-05 hver morgen. først får hun melk og da sovner hun nesten før hun våkner fullstendig. da sjekker jeg bleie og hun virker fornøyd med det. men hun sovner ikke igjen. og da er det liksom bare å stå opp da!!!! så kanskje sovner hun igjen kl 0800 og vi sover til 10-11- da blir det litt vanskelig å rekke avtaler og få gjort noe for jeg klarer nesten ikke å holde en samtale når jeg får så oppstykket søvn. eldstemann våkner også og når han setter igang da er vi styrt av han resten av dagen. i helgene sover mannen min og jeg på skift og dagen begynner ikke før i 11-tida-MEN da skal eldstemann sove-og får han ikke søvnen sin så blir han helt ufordragelig. så selv om han er nesten 3,5 år kan han sove 2 timer lørdager og søndager midt på dagen. så da må vi utsette ting å gjøre til han er ferdig med søvnen sin i 1400 tida. så det er flere problemer her og da er det ikke langt til en krangel(Det skjer ikke ofte) og i tillegg blir jeg så jævlig irritert på mannen min som sitter som en tenåringsgutt og spiller data til 01-tida om natta. det hjelper heller ikke. og jeg har sagt ifra flere ganger-du burde legge deg for babyen våkner så og så tidlig og jeg orker ikke at vi må sove på skift hele helga og ikke minst at du blir utålmodig og kjeftete mot eldstemannen og har krangler med han fordi DU er trøtt. Hvorfor er menn (Les min mann) så j..... stokk dum at de ikke kan regne ut dette selv og at de driiiiiiiiiter fullstendig i hva kona sier?!?!?!?!

huff, jeg er visst egentlig ganske frustrert jeg.

det er så flott med ekteskap-går rundt i sin egen boks og har ingen å snakke med så derfor må man skrive på forumer kl 0600 om morgenen!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar opp flere ting her..

Hva er det egentlige problemet?

Slik jeg leser det, så er det det at mannen din ikke hjelper til nok med ungene? Om det er tilfelle, så får du faktisk bare si klart fra til han at "I morgen er det din tur til å stå opp med frøkna klokka 5, jeg er sliten og trenger søvn. Jeg er klar over at jeg har tatt unna det meste til nå, men det aksepterer jeg ikke lengre. Jeg er sliten og trenger avlastning." Da har du proklamert til han at du ikke lar deg tråkke på, og det uten å bli anklagende, noe som egentlig bare er å skyve skylden på andre. Ingen andre er faktisk årsaken til dine egne problemer, det er du selv. Det er du som lar han få sitte oppe hele natten, det er jo ingen, slik jeg ser det, krav til han at han skal stille opp som familiefar?

Når det gjelder at frøkna våkner 4-5, så tror jeg det er en fase mange går gjennom, dessverre. Vi hadde det slik i den tiden, mange av mine venner hadde det slik, og jeg leser det samme her på forumet. Et tips fra søvneksperter i F&B var å ikke gi de pupp/flaske etter kl 5, da mange da vil våkne tidligere og tidligere. Men om det virker er jeg ikke sikker på. Uansett, det bruker å gå over etter en stund, mulig det er slik at i den alderen så er det så mange koder de skal knekke, så mulig det er mye som foregår og dermed vanskelig å finne roen? Jeg vet ikke.

Jeg skjønner godt du er frustrert, det høres ut som om dere har helger hvor det meste bare blir krøll og vanskelig, og man da sitter igjen med følelsen av at helgene bare forsvinner ut i ingenting.

Du får finne ut hva som egentlig er problemet og ta tak i det. Si at du ikke vil ha det slik, ganske enkelt. Stå opp klokka 8, og ikke sove til 10-11 (noe jeg ser på som utrolig stor luksus), starte dagen, eller sove til 10-11 og akseptere at det er et valg du gjør.

Masse lykke til!! :klem:

Skrevet

Helt uenig med O'hare. Det er ikke DU som er skyld i dine problemer. Han er en voksen mann med familie, han får bruke nøtta og knekke koden. Det irriterer meg at mødre alltid får skylda og at menn/fedre alltid blir fritatt fordi de ikke skjønner eller vet bedre. Og så undres jeg over hvordan forumbrukerne her bare kan si ifra, uten diskusjon, uten krangel, uten å bli ignorert av partneren selv om det man sier er fullstendig logisk. Nok om det😊

Men det virker som om babyen har en slags rytme. Det har jeg funnet ut at mi også har (inntil videre..), så jeg planlegger rundt rytmen hennes. Skal jeg til fysioterapeuten så legger jeg det til et klokkeslett som passer med at hun sover slik at barnevakta ikke får stress. Skal jeg på besøk eller cafe, planlegger jeg det ut ifra hennes søvnmønster. Og så går jeg selv og legger meg kl 21.. Han får bare sitte oppe å se på discovery. Jeg ser ikke på det likevel.

Og så har vi bare ei baby, da..

Men må du sjekke bleien? Betyr det at du bare ser, eller bytter du? Også der gjorde jeg endringer, jeg bytter ikke bleie om natten med mindre det er strengt nødvendig. Er det store tissebleier, kan du kjøpe nattbleier, tror jeg.

Skrevet

Enig med andre her. Når de er så store så trenger de ikke ny bleie om det bare er tiss. Det er nok en fase, sånn har mine barn vært også, noe som har ført til at jeg har lagt meg kl 21, for å takle det selv. Sånn er det bare.

Ang mannen din, så har jeg hatt det som deg. Jeg måtte ta alt, dette fortsatte da jeg begynte å jobbe og pappaen gikk ut i permisjon. Det endte med brudd. Så ta det opp med han.

AnonymBruker
Skrevet

Helt uenig med O'hare. Det er ikke DU som er skyld i dine problemer. Han er en voksen mann med familie, han får bruke nøtta og knekke koden. Det irriterer meg at mødre alltid får skylda og at menn/fedre alltid blir fritatt fordi de ikke skjønner eller vet bedre. Og så undres jeg over hvordan forumbrukerne her bare kan si ifra, uten diskusjon, uten krangel, uten å bli ignorert av partneren selv om det man sier er fullstendig logisk. Nok om det😊

Men det virker som om babyen har en slags rytme. Det har jeg funnet ut at mi også har (inntil videre..), så jeg planlegger rundt rytmen hennes. Skal jeg til fysioterapeuten så legger jeg det til et klokkeslett som passer med at hun sover slik at barnevakta ikke får stress. Skal jeg på besøk eller cafe, planlegger jeg det ut ifra hennes søvnmønster. Og så går jeg selv og legger meg kl 21.. Han får bare sitte oppe å se på discovery. Jeg ser ikke på det likevel.

Og så har vi bare ei baby, da..

Men må du sjekke bleien? Betyr det at du bare ser, eller bytter du? Også der gjorde jeg endringer, jeg bytter ikke bleie om natten med mindre det er strengt nødvendig. Er det store tissebleier, kan du kjøpe nattbleier, tror jeg.

Jeg må ofte skifte bleie, for hun har sensitiv hud og blir veldig fort sår. Hun har rett og slett hatt åpne sår i det siste, men nå er heldigvis det bedre. Det demrer for meg at vi hadde det slik med nummer 1 også i perioder, og jeg regner med at det går over. Det med mannen min derimot går nok ikke over-føler at jeg er mora hans og må si ifra at "nå må du legge deg, pus" skjønner ikke at det skal være nødvendig. Jeg sier ifra med andre ord-gang på gang. ja, da! det er mannen min som har kone-filter. eldstemann sovner nesten ikke før 21 selv(selv om vi legger han ca halv åtte) ja, veit ikke hva mer jeg skal si. får vel bare leite etter de positive tingene og tenke positivt så går det seg til

Skrevet

Et tips til å få dagen til å gå opp: eldstemann sover til to sier du ? Ikkr rart han ikke sovner før ni da. Han er nok klar til å slutte å sove på dagen. Han blir nok gretten et par dager, men det går over. Og vips får dere tid tid hverandre om kvelden.

Gubben din vet jeg ikke hva du skal gjøre med .

• Liker 2
Skrevet

Jeg er livredd for sår stump! Så minst en halv time om dagen får hun ligge uten bleie. . Keg har kjøpt sånne engangs-tisseunderlag fra attends på apoteket. Så hun har varme klær på overkroppen og tykke ullsokker på, men ellers naken. Bruker bare vann når jeg rengjør henne.

Skrevet

Det er nok som en annen her påpeker. 3.5 åringen din må rett og slett slutte å sove om dagen. De blir gjerne litt ekstra grinete av det en periode. Litt fler enn et par dager, Sebastianen :fnise: , men det går over. Det er ofte det man må trøste seg med i perioder hvor ungene gjennomgår faser som blir slitsomme for oss voksne.

En annen ting som er veldig viktig og som ikke kan sies for ofte, er rutiner og konsekvens.

Lag rutiner som passer for dere og hold deg til dem. Det høres lett ut, men er det ikke.

Har du/dere voksne bestemt noe, så ikke gi etter fordi ungene slår seg vrange.

Jeg holder nå på med min tredje 3 åring og jeg skal si deg at her er det noen kamper i huset ja.....

Det er et eksepsjonelt rasende lite monster vi har i hus til tider.

Hun legger seg, uten unntak, også i helgene, etter barnetv. Enten hun vil eller ikke. Barnetvslutt er da signalet!

Da er det tannpuss og pysjamastid (evt bading er unnagjort før barnetv)

Som regel er det ikke noe problem med legging her, men et evig mas om å ikke pusse tenner.

Vi synger så fem små godnattsanger og så er det sengetid.

Hun er altså i seng i god tid før kl 19.00.

Hun sluttet å sove gradvis på dagen og den første tiden blir de ofte veldg slitne og grinete. Da må du bare bite tenna sammen og tenke at det GÅR OVER. Men din premie er at da sovner han lettere og også gjerne tidligere.

Se barnetv sammen med eldstemann hvis du har mulighet og forbered han på at når det er ferdig, så venter senga på han.

Min legger seg lykkelig og fornøyd fordi hun får konsekvent ikke ha sutt om dagen. Så hun gleder seg til få den når hun legger seg. Sjelden noe problem å få henne i seng.

.....men....i det siste har hun våknet etter noen timer og da dukker monsteret opp. Hun raser, hiver ting rundt seg, står opp 5-6 ganger, vil ikke ha sutten, vil ha sutten som hun nettopp kastet!

Gjett om jeg blir svett og oppgitt og (en sjelden gang) lattermild over den furien hun forvandler seg i til i løpet av de timene hun har sovet. Det virket som om hun bare MÅ ha minst et raserianfall i døgnet!

Det er da det blir viktig å være konsekvent. Jeg går inn, sier at jeg er her, at hun IKKE under noen omstendigheter får stå opp. Sjekker selvfølgelig at det ikke er noe i veien med henne.

Jeg går inn så mange ganger jeg må, legger henne i senga, sier natta og går ut igjen.

Som regel er det over etter 10 min, men det føles som 10 timer.

Det jeg gjør for å få nok søvn, selvom det nok føles som man aldri får det, er at jeg går å legger meg samtidig som ungene. Jeg har også en ekstraseng i et annet rom som jeg bruker med jevne mellomrom fordi mannen min snorker, så han holder meg også våken til tider.

Hva du skal gjøre for å få han til å delta mer, skal ikke jeg begi meg ut på noen diskusjon om.

Bare husk på at du legger grunnlaget for gode rutiner hos minstemann ved å starte tidlig.

Lyke til!

Skrevet

Jeg er livredd for sår stump! Så minst en halv time om dagen får hun ligge uten bleie. . Keg har kjøpt sånne engangs-tisseunderlag fra attends på apoteket. Så hun har varme klær på overkroppen og tykke ullsokker på, men ellers naken. Bruker bare vann når jeg rengjør henne.

Prøv en salve som heter Utrolig. Fåes kjøpt på nettet. Består kun av urter.

Den har gjort underverker på stumpen og huden ellers til min 3 åring som har atopisk eksem.

Kan anbefales på det varmeste.

Skrevet

Kan du ikke si litt om rutinene til din 8 mnd gamle baby da? Kanskje det er her problemet ligger. Kanskje sover hun for lenge på ettermiddagen? Eller at hun legger seg litt for tidelig på kvelden? Spiser hun nok grøt før hun legger seg, i tillegg til melk? Syntes også du bør ta opp dette på helsestasjonen neste gang du skal dit.

Skrevet (endret)

Jeg forstår det slik at 3,5 åringen blir vekket av babyen kl 5 og at det er derfor han sover på dagen? (Meget forståelig.)

Dere må gjøre det dere kan for å unngå at 3 åringen blir vekket! Har ikke tall på hvor mange tidlige morgener jeg har omtrent løpt inn istuen med babyen og lukket døra for å unngå at eldste våkner.

Forstår også at det er kjedelig å "sove på skift" i helgene. Men sånn er det vel bare. Vi holder på sånn enda. 1 åringen vår våkner nemlig ofte igjennom natten.

Det er grusomt å måtte stå så tidlig opp ja, men du får ta igjen den tapte søvnen slik du gjør, når babyen sover lur. Det er ikke annet å gjøre. Også får dere selvsagt bytte på det, mannen må stå opp også så du slipper det av og til! Og da er det jo helt på tryne at han sitter oppe til 1 og spiller data. Vet ikke hva du skal gjøre med det, annet enn å ta en alvorlig prat med han og se om det hjelper. Det er IKKE ok at han kjefter på barna fordi han er trøtt slik du beskriver.

Så slik jeg ser det er det viktigste du gjør

1. Unngå at 3 åringen våkner. Da slipper han å sove lur, og hindre dere i å starte dagen senere enn nødvendig. Dere kan også da legge han 18.30 - 19.

2. Ta igjen tapt søvn når babyen sover og godta at det er sånn det er nå. Det går over etterhvert.

3. Få litt vett i mannen din ;)

Endret av SummerJoy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...