Gå til innhold

Det er så innmari lytt her

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon tidlig en søndags morgen. Bor med samboer og barn i en leilighet i tomannsbolig. Over bor det ei jeg har et upåklagelig forhold til, og kanskje derfor er det mer vanskelig å si ifra hvis det er noe.

Det er så JÆVLIG lytt her!! For en time siden våknet vi til romstering og trasking rett over hodene våres. Sendte for første gang en melding. Ingen sur en, men med blunkefjes og beskjed om at vi våkner. Da fikk jeg svar tilbake at hun har besøk, men forstår. Nå en time etter dunker det i vegger og gulv. Fint og flott at hun endelig har funnet noen, men nå er det igang her *vræl*

Vi bare må flytte herfra. Orker ikke. Vet ikke når huset her er bygget, men det kan neppe ha vært særlig krav til isolasjon den gangen. Jeg har bodd MANGE steder, men aldri en plass det har vært så lytt.

Regner med at det er flere enn meg som bor slik. Hva gjør dere evt for å løse problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker sov i ro i øra.

Skrevet

Bruker sov i ro i ørene jeg.

Eller så kan det kanskje etterisoleres?

AnonymBruker
Skrevet

Bruker sov i ro i øra.

Æsj, det orker jeg ikke. Da hører jeg øresus istedenfor. Mannen har sov-i-ro og sovetabletter, men våkner like herlig. Dunk og slikt gir jo bevegelser i huset og er ikke bare lyd som går i ørekanalen.

• Liker 1
Skrevet

Sprøyt inn støydempende isolasjonsskum i etasjeskillet. Det koster nok litt å få gjort, men er verdt hver krone! Slik isolasjon demper både trinnlyd og annen støy.

Dessuten vil det antakelig øke verdien på leiligheten deres den dagen dere selger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problemet. Sa fra til naboene så pent som mulig, men de endret ikke på noenting (gikk med sko inne, så vi hørte klakkende hæler over oss hele tiden). Var et gammelt bygg, så vi hørte til og med at de dro vaskefilla over plankene på golvet. Ikke stemmer eller noe, men trinnlyd og denslags.

Vi endte opp med å selge. Selv m den leiligheten var drømmeleiligheten, og huset vårt nå er mer praktisk. Men jeg ble gal av de lydene, så det var det eneste rette å gjøre. Ville blitt svært dyrt å etterisolere, og det ville i så fall være naboene våre som måtte isolere gulvet sitt, for at det virkelig skulle monne, og det går det nesten ikke an å be dem om...

AnonymBruker
Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon tidlig en søndags morgen. Bor med samboer og barn i en leilighet i tomannsbolig. Over bor det ei jeg har et upåklagelig forhold til, og kanskje derfor er det mer vanskelig å si ifra hvis det er noe.

Det er så JÆVLIG lytt her!! For en time siden våknet vi til romstering og trasking rett over hodene våres. Sendte for første gang en melding. Ingen sur en, men med blunkefjes og beskjed om at vi våkner. Da fikk jeg svar tilbake at hun har besøk, men forstår. Nå en time etter dunker det i vegger og gulv. Fint og flott at hun endelig har funnet noen, men nå er det igang her *vræl*

Vi bare må flytte herfra. Orker ikke. Vet ikke når huset her er bygget, men det kan neppe ha vært særlig krav til isolasjon den gangen. Jeg har bodd MANGE steder, men aldri en plass det har vært så lytt.

Regner med at det er flere enn meg som bor slik. Hva gjør dere evt for å løse problemet?

Du får sjekke byggeår neste gang. Har bodd i lytt bolig selv,og vi isolerte tk og vegger med lydmatter og plater. Sånn er et å bo i gamle hus. Du kan ikke vente på at naboen skal vente til du vokner med å røre seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får sjekke byggeår neste gang. Har bodd i lytt bolig selv,og vi isolerte tk og vegger med lydmatter og plater. Sånn er et å bo i gamle hus. Du kan ikke vente på at naboen skal vente til du vokner med å røre seg.

Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Får ikke personen over dere lov til å gå i sin egen leilighet?

Også sender du melding og ber dem være stille fordi du våkner av det??

Edit: så ikke at du hadde skrevet innlegget kl 5 om morran så da blir ting litt annerledes. :P

Endret av Mortem
Skrevet

Det er nok ikke så mye du kan gjøre, for du kan faktisk ikke nekte henne å gå i sin egen leilighet, hadde hun spilt musikk så hadde jeg skjønt det, men hun må få gå. Skjønner at det er slitsomt, men da bør dere kanskej vurdere å etterisolere, om dere senker taket for å gjøre dette mister dere nok 20 cm i takhøyde ca.

• Liker 1
Skrevet

Siden du skriver at du ikke vet hvor gammelt huset er, går jeg utifra at dere leier. Og derved faller jo tipsene om etterisolering kanskje bort?

Jeg har bodd mange steder der det var veldig lytt. Det verste var en gammel bygård der jeg kunne høre naboen puste (!). Han pustet tungt, riktignok. Men likevel.

Og hvis naboen kom hjem kl. 03.00 i natt, og dere kun hørte "romstering" og "trasking" - etterfulgt av litt sengekos - er dere egentlig ganske heldige. Jeg lover deg; det er verre å våkne klokka 03.00 av at naboen har dratt med seg ørten venner på nachtspiel og spiller "girls just want to have fun" 10 ganger på lydstyrke 10+, med allsang.

Hvis dere ikke takler "hverdagslyder" fra naboen, bør dere flytte. Enkelt og greit. Eller venne dere til å bruke sov-i-ro. Det er en vanesak, og endel av sov-i-ro'ene stenger ute alle lyder. Absolutt alle. Der vi bor nå, er det ikke veldig lytt. Men naboen ovenpå har en forkjærlighet for å flytte på alle møblene flere ganger i uka. Fra ca. kl. 06.00-06.30. Og om søndagene er det ikke morsomt å våkne opp 06.30 av at nabodama drar alle de tunge møblene rundtom i huset. Så vi bruker sov-i-ro i helgene. Fungerer helt fint - etter litt tilvenning.

AnonymBruker
Skrevet

Helt korrect, Dolce: vi leier.

Har meldt litt frem og tilbake med nabo i dag. Ingen sure miner og med smilefjes. Har selv bodd i annen etasje i 4-mannsbolig, og prøvde å ta hensyn på den måten at jeg ikke trampet rundt på soverommet etter et visst klokkeslett. Bryr meg ikke om hva hun gjør ellers i huset, men skal man ha storrengjøring på soverommet bør man kanskje gjøre det før midnatt? Nå var det ikke storrengjøring hun hadde akkurat, men det høres slik ut noen ganger (selv om det ikke er mannfolk på besøk). Vi legger oss alltid rundt 23 selv og hun er aldri i seng før i to-tida. Da går det jo an å ta litt hensyn?

Tror ikke hun tenker over det rett og slett. Merker dette også når hun prøver å kaste utgangsdøra i andre enden av gangen. Hun er nok litt distre og "uvøren" generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...