Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på andre året videregående nå og jeg lurer veldig på "Hva skjer når jeg skal på universitetet?". I min familie og omgangskrets så har jeg liksom ingen som har gått der som jeg kjenner godt, i alle fall ikke noen som har gått der de siste 20 årene.

Hvordan studerer man? Hvordan er det med progresjonen? Får man hele tiden oppgaver man skal løse?

Jeg vet ingen ting rett og slett. Hadde satt veldig pris på om noen tar seg tid til å skrive litt utfyllende om hvordan de har hatt det der. Vet rett og slett ikke hva jeg skal forvente i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

det kommer helt ann på hva du studerer, og om du går på universitet eller høgskole (vistnok litt forskjell på dem, selv om jeg selv bare har gått på, og går på, universitet).

Jeg studerer humanistiske fag, og det er veldig fritt. Tar man 30 studiepoeng i semesteret (vanlig fulltid) så er det på mitt studie vanlig med gjennomsnitt (eller maks) 3 fag (i semesterer). Et fag varer bare et semester, altså et halvår. I fagene jeg tar har jeg veldig lite obligatorisk aktivitet. Dette semesteret tar jeg to fag, og i det ene faget har vi hatt tre forelesninger i uka som er frivillige (men lure å dra på). I dette faget har vi hatt to obligatoriske semnarer (en slags gruppeundervisning, ala klasserom). Vi har i tillegg hatt to obligatoriske oppgaver som måtte leveres, og i slutten av mai er det en åttetimers skoleeksamen uten hjelpemidler. Dette faget er på 20 studiepoeng.

Men det er veldig forskjell på hva du studerer, og hvor du studerer. Vet at det er mange studier som har mye mer obligatorisk skoleaktivitet, feks. Men mine fag er typiske lesefag (historiefag), og dette krever veldig mye egenarbeid - altså selvdisiplin. For det må leses MYE utenom forelesninger. Og dette er kanskje det som er størst i forskjellen på videregående og høyere utdanning: dagene dine er mye friere, du har mindre obligatorisk aktivitet, men du har til gjengjeld mye mer egenarbeid som burde gjøres for et tilfredstillende resultat.

På videregående har dere vel stort sett både prøver, fremføringer og gruppearbeid, i tillegg til heldagsprøver og skoleeksamener som gir karakteren. Dette er ting som skjer gjennom hele året. Høyere utdanning har ofte bare en ting som gir karakter i hvert fag, og dette er ofte enten skoleeksamen, hjemmeeksamen (som går over noen dager), eller en semesteroppgave (blir som en hjemmeeksamen, bare med mye lengre tid å gjøre det på).

Gjest Solsmil
Skrevet

Hvordan studerer man? Hvordan er det med progresjonen? Får man hele tiden oppgaver man skal løse?

Det er som sagt veldig forskjellig fra studie til studie. Men det er vanlig at du leser og lærer deg veldig mye av pensumet på egenhånd, i tillegg til forelesning og obligatorisk aktivitet. På slutten av semesteret har man en eller annen type eksamen. Mange har vanvittig mange sider pensum (videregående pensum er ingenting i forhold), og mange studier har veldig mye pensum på engelsk, dansk og svensk. Dette tar lang tid å komme igjennom, og krever derfor ganske mye egeninnsats gjennom hele semesteret. Det gjelder å finne en studiemåte som passer for deg, og som du lærer og husker av.

AnonymBruker
Skrevet

Solsmil over meg her har skrevet veldig mye fornuftig og riktig, men vil legge til en ting. Jeg synes universitetet er mye greiere enn VGS, det er fordi på uni så gir de beng i skriveleifene mine (har dysleksi), og de er ekstremt lite opptatt av detaljer. Det betyr at så lenge man klarer å ressonere rundt, argumentere og tenke selv rundt pensum, så er det ikke nødvendig i nilese og kunne ALT av pensum. For en ADHDhjerne (som min) er dette fine greier ;)

AnonymBruker
Skrevet

Så for deg var det enklere på universitet enn videregående?

Gjest machete
Skrevet

Når du kommer på høskole/universitet har du iallefall ansvar for egen læring. Du har ikke en lærer som passer på at du har gjort leksene dine lenger:)

Bare du er motivert for det du skal studere så går det som en lek:) Selv gikk jeg 6 år på universitet rett etter videregående, men jeg var supermotivert for det og var ferdig utdannet før jeg visste ordet av det;)

AnonymBruker
Skrevet

jeg valgte feil og syns årene mine var kjedelige og frustrerende. hadde jeg valgt noe annet hadde det sikkert vært OK. Du skriver som regel noen oppgaver i løpet av semesteret + å ta eksamen. Noen har obligatoriske forelesninger/klasseøkter, noen har ikke.

Skrevet

Jeg går på veterinær. antall timer varierer fra semester til semester.

Det her semesteret har jeg 17 timer forelesining, (7 fag) i uka

10 timer practicals i uka

og en klinikk dag i uka. 8-16 ca.

Utenom de faste timene kan vi ta valgfag. Må samle X antall poeng iløpet av studietida for å få det godkjent.

Ale er obligatorisk å gå på, men er ikke alle som tar fravær i forelesningene.

Der får vi en del basis kunnskap, så må vi tilegne oss en god del på egenhånd.

Har i enkelte fag 1 eller 2 tester gjennom semesteret, og i noen practicals + klinikkdagen prøve i det vi skal ha i den timen/dagen, altså ukeprøver.

Eksamen på slutten av semesteret varierer i hvert fag. Skriftlig, mubtlig og praktisk. Noen fag har alle 3.

I sommerferiene har vi sommerpraksis vi må gjøre og levere oppgave i.

før diploma utdeling må vi levere thesis, som skal skrives i løpet av siste året (master oppgave??) og forsvare den. også er det noen avsluttende eksamener i forbindelse med sommerpraksis og kinikk praksis.

Jeg elsker studie mitt, så selvom det er slitsomt med lange dager og "aldri" fri, så er det verdt det.

Det er mye egenlesing, og ingen som passer på at du leser det du skal. Professorene passer ikke på deg, de bare forventer at vi skal lære oss det de mener vi burde kunne, uten nødvendigvis å si hva de forventer ;)

Skrevet

Jeg har student på UIO ett år, og studere i år på en høyskole. Tar en bachelor i psykologi.

Det er mye lesing på egenhånd. Man må være strukturert, med mindre man liker å ta store skippertak før eksamen. Jeg kjenner flere som ikke begynne å lese før 3-4 dager før eksamen, men det hadde aldri fungert for meg. Jeg hører snakk om at man burde lese fra 8-16 hver dag, altså som om man var på en vanlig 8-timers jobb, men jeg kjenner INGEN som leser så mye hver dag eller er så strukturerte. Jeg legge kanskje ned 5 timer med arbeid hver dag. Ukene før eksamen er det nok 8-9 timer hver dag.

Vi har arbeidskrav som må leveres før vi går opp til eksamen. Av og til er det også multiple choice-oppgaver som vi må bestå for å få ta eksamen. Slik var det ikke på UIO. Da var det bare eksamen på slutten av semesteret. Jeg likte egentlig det best, men jeg skjønner poenget med slike arbeidskrav: foreleserne vil forsikre seg om at studentene faktisk leser noe pensum og tilegner seg noe kunnskap.

Alt er stort sett opp til en selv når man studerer. Det er veldig forskjellig hvor mye hver og en jobber, hvor man jobber og hvordan man jobber. Vi har ingen obligatoriske forelesninger, men jeg vet de har det på f.eks barnevern og vernepleie. Jeg er en person som får veldig dårlig samvittighet av å ikke gå på forelesning, så jeg møter opp selv om jeg er syk, mens f.eks kjæresten min knapt har vært på en eneste forelesning dette semesteret.

Studietiden er hva man gjør den til selv. Jeg vil absolutt anbefale deg å melde deg inn i noen studentorganisasjoner. Det er ikke alltid man får god kontakt med de man studerer med, og da kan det være greit å bli kjent med noen på litt annet grunnlag enn at man studerer det samme faget. Ved å bli med i en studentorganisasjon kan du møte andre mennesker som har samme hobbyer som du har, og som har andre erfaringer enn deg.

Jeg liker å studere mye bedre enn jeg likte å gå på vgs. Jeg liker friheten, det å kunne jobbe som jeg selv vil, og studere noe jeg liker. Det jeg ikke liker er den konstante dårlige samvittigheten jeg har av å føle at jeg aldri kan pensum godt nok, eller at jeg aldri leser nok. Jeg syns det er slitsomt å studere, og er fremdeles ikke sikker på at psykologi er det jeg egentlig vil ta en utdanning innenfor.

Å studere er ikke for alle. Jeg har venner som trives mye bedre med å jobbe, og som har strøket de fleste fagene de har hatt fordi de ikke liker å studere og lese masse. Men jeg har også venner som elsker å studere, og vil gjøre det resten av livet. Men hvis du liker å lese, gjøre oppgaver på egen hånd og disponere tiden din slik du selv vil, er jeg sikker på at du vil trives :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...