Gå til innhold

Nylig kastrert hannkatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kastrerte katten min for 8 dager siden, fikk ingen krage med. nå kikket jeg fort på såret å det så helt annaledes ut. Så ut som noe hadde kommet ut av såret? Så faktisk ut som litt av "innholde" hadde kommet ut. Kan det være han har bitt på såre å at noe har konmet ut? Kan det være farlig? Burde jeg ringe dyrlegen? Såret så ikke slik ut for noen dager siden. Bekymret..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan jeg gjøre. Vist jeg får lagt det inn her. Vente litt da

Skrevet

Her er ett bilde tatt ovenfrapost-59998-0-50382600-1335643665_thumb.j

Gjest Bobler
Skrevet

Det ser friskt ut (ikke noe infeksjon), men jeg ville nok ringt vetrinær for å være på den sikre siden. Har noen sting gått opp?

Skrevet

Det ble ikke sydd noen sting, åpent lite snitt, var visst den såkalte nye metoden som Dyrlegen sa. Derfor jeg ble litt bekymret over hva dette kunne være. Ser ikke ut som han plages, men av og til går han litt "bøyd" med bakfotene å prøver å vasker/biter mye, men det kan jeg ikke la han gjøre. For 2 dager siden var ikke såret slikt, da var "skinnet" og det gråe håret han over å så ingenting.

Skrevet

På hester syr de oftest ikke igjen såret. Dette er fordi at det leges fortere, blir ingen opphopning av væske osv. Så det er godt mulig at dette er normalt, selv om man vanligvis syr på katter. Ville dog fulgt med, og hørt med flere veterinærer.

Gjest Bobler
Skrevet

Det ble ikke sydd noen sting, åpent lite snitt, var visst den såkalte nye metoden som Dyrlegen sa. Derfor jeg ble litt bekymret over hva dette kunne være. Ser ikke ut som han plages, men av og til går han litt "bøyd" med bakfotene å prøver å vasker/biter mye, men det kan jeg ikke la han gjøre. For 2 dager siden var ikke såret slikt, da var "skinnet" og det gråe håret han over å så ingenting.

Stiftet han det da? Han må vel ha lukket det på noe vis? Hva med infeksjoner og bakterier i såret?

Har kastrert mange hannkatter, alle får bare et lite snitt (de åpner litt og presser ut testiklene), men alle har fått noen sting..

Katter viser sjeldent smerte, men at han prøver å bite der er et tegn på at det er vondt/irriterende. Ville uten tvil ringt vetrinær.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Forutsatt at jeg tolker bildet korrekt (og alle forbehold for det altså), så kan det synes som stingene har 'gått opp' på deler av operasjonssåret.

Det ser veldig rødt ut.

Etter 8 dager burde helingsprosessen være godt igang, og huden på pungen er så tynn så tynn, så den gror rimelig raskt. Det er heller ikke kuttet gjennom muskelvev av noe særlig slag.

Jeg tror nok at jeg ville ringt vetrinæren om dette hadde vært min pus.

Heller en telefon for mye enn en for lite.

Skulle da alt være helt ok, og du ikke trenger komme inn med pus, så er det avklart :)

Men, igjen, alle forbehold for tolkning av bildet (vet hvor vanskelig det er å ta gode, klare bilder av en katts underside, i utilstrekkelig lys).

Kan du ta en gazbindkompress med kloramfenikol eller pyrisept, og stryke forsiktig over ? Da vil du finne ut om det kommer væske fra såret, eller om overflaten er tørr og pen.

Dette er viktig informasjon for vetrinæren om du ringer.

Edit: Ser nå at det ikke ble sydd. Ja da stemmer jo min mistanke om åpent sår da....

Resten av innlegget står seg fremdeles.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Nei, han stiftet ikke. Jeg spurte han når jeg leverte han inn om hvordan de kom til å gjøre dette, å da sa dyrlegen at de snitter opp litt, gjør det de skal, å latt såre være. De mente det grodde mye fortere og bedre å at han kunne gå ut allerede dagen etter, men Lillepus er innekatt.

Ja, jeg skal ringe de å høre om det er slik det skal være eller om jeg skal komme til de med han. Vil ikke at han skal ha det fælt..

Gjest Bobler
Skrevet

Jeg ville i hvertfall hørt med flere vetrinærer enn den som kastrerte han.

• Liker 1
Skrevet

Han ligger sånn hele tiden, sikkert for at han koser seg men kan godt være han har litt vondt også vil jeg tru. Tenkte jeg skulle ringe Akutt telefonen etterpå nå bare får å få høre om det er vanlig eller ikke, også så jeg får slappet av å ikke være aaaaltfor stresset, huff .

post-59998-0-91942400-1335645586_thumb.j

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Han ligger sånn hele tiden, sikkert for at han koser seg men kan godt være han har litt vondt også vil jeg tru. Tenkte jeg skulle ringe Akutt telefonen etterpå nå bare får å få høre om det er vanlig eller ikke, også så jeg får slappet av å ikke være aaaaltfor stresset, huff .

Aller først; Han er jo en aldeles snuske-søt liten fyr :hjerte:

Så; Er det nytt at han har begynt å ligge slik hele tiden ?

Klokt valg å ringe akutt-telefonen og få en fagmessig kvalifisert uttalelse om tilstanden hans :Nikke:

Beklager at det er nytt for meg at man ikke lukker operasjonssåret enten med sting, stift eller lim...

Det betyr at det er litt problematisk å si om dette er normalt eller ikke.

Jeg våger meg alikevel på den påstanden at et sår (som noen få dager i forveien ser rolig og fint ut) ikke er 'normalt' når det går fra å være rolig til å bli åpent og rødt.

Edit: Leif

Endret av Lille-pus
Skrevet

Ja han er onklig god å skjønn <3

Nei, han vasker seg mye. Men det er nå etter han ble kastrert at han vasker seg så intenst på en måte. Så prøver han å snu seg på mange rare måter for å få kommet til på en måte. Det er noe nytt jeg har sett. Et sår klør jo utrolig mye men enda etter 8 dager? Det burde sikkert vært fint til nå tenker jeg.

Skrevet

Nei han ligger slik ganske ofte, ruller å koser seg. Hehe, nå ligger han å sover i senga si :-)

Skrevet (endret)

Min hankatt fikk heller ikke sydd eller stiftet etter kastrering - vil tro det er vanlig nå til dags. Men det syntes aldri å være "åpent" på måten du viser. Jeg så aldri rødhet eller lignende. Og han brydde seg heller ikke noe om såret.

Dyrlegen min sa at om han skulle begynne å vaske seg veldig og vise mye interesse for såret, da måtte jeg ta han med tilbake for å få krage.

Kan det være at han har vasket seg så mye at det har "gått opp" mer?

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Skrevet

Veterinæren har gjordt helt riktig i å ikke sy igjen såret. Det skal man ikke..

Som ved alle andre sår er det mulig at det blir infeksjon, så er pus mye slappere enn normalt kan det være greit med en kontrolltime hos veterinæren.

Skrevet

Han er absolutt ikke slapp eller noe som viser at han har vondt. Men er bekymret likevel. Skal i vei på apoteke å kjøpe krage til han så han ikke kommer til for sikkerhetens skyld.

Skrevet

Hvis såret ikke væsker, tipper jeg at rødheten skyldes irritasjon over at han har vasket seg der. Så du gjør rett i å ha på han krage ja.Du kan jo ringe veterinæren for sikkerhets skyld. Mange veterinær ville nok ha skrevet ut antibiotika lett her, jeg har ikke sansen for det, men det er nå så...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...