Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd i snart 2 år uten resultat. Har såvidt jeg vet ikke vært gravid noen gang. Skjønner nå at tiden er inne for å søke hjelp, og hører fra andre at de nokså enkelt får pregotime el.l. av gynokolegen sin. Jeg har regelmessig syklus, så er veldig usikker på om det er noen vits å prøve noe slikt, men det regner jeg jo med at gynokologen vet best.

Nå som jeg må til gyn. lurer jeg på hva jeg må fortelle legesekretæren når jeg ringer (vil helst ikke fortelle, vet ikke hvorfor, synes bare det er privat). Hva har andre sagt?

Jeg lurer også på hva jeg kan forvente/"kreve" av gynokologen. Er det vits med pergotime? El-tester viser at jeg har el hver måned, og mens er regelmessig.

Hva bør jeg si?

Mannen bør vel også bestille time hos sin lege for å ta sædprøve? Eller kan han gjøre dette hos gynokologen min?

Vi er begge i begynnelsen av 30-årene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å være ærlig, slik at legen kan forbrede seg mest mulig til konsultasjonen, og slik at dere får satt av nok tid. Sekretæren har taushetsplikt på lik linje med legen, så det er ikke noe å være bekymret for. Og hvis dere sier hva det gjelder så kan dere få informasjln angående om dere feks skal ha med sædprøve når dere ringer til kontoret.

AnonymBruker
Skrevet

Er det strimmeltester du mener nå du sier el-tester?

Disse beviser ingenting. Du bør heller måle temperaturen; et temperaturhopp viser med sikkerhet om du har hatt eggløsning eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for svar. Jeg skal kvinne meg opp til å fortelle på telefonen. Vet at sekretæren har taushetsplikt, er vel heller skrekken ved å sette ord på hva det som tærer.

ja, har btukt el-strimler, har ikke tatt temp. Betyr det at jeg regelmessig kan få utslag på strimmeltest ca. hver 10.dag + ha regelmessig mens og likevel ikke ha el? Må innrømme at den tanken aldri har slått meg særlig hardt...

AnonymBruker
Skrevet

Når du har regelmessige sykluser så har du mest sannsylig eggløsning.

Du ringer til fastlegen din og sier at dere har prøvd i to år og ønsker en utredning, da får du henvisning til en gynekolog.

Om dere vil gjøre det privat så ringer du rett til en gynekolog og sier dere har prøvd i to år og ønsker utredning.

Mannen bør sjekkes, og det først, før du får noen hormoner.

Skrevet

Med så regelmessige sykluser har du mest sannsynlig eggløsning. Men det kan også være en rekke andre ting i veien, som tette eggledere, elementer i livmor, dårlig eggkvalitet, kort lutefase...

Jeg hadde nok startet med en sjekk av mannen. I 1/3 av tilfellene er det her man finner feilen, i 1/3 er det uforklarbare forhold eller kombinasjonen av mann og kvinne.

Dere får henvisninger fra respektive fastleger. Kommer mannens resultater tilbake med dårlig resultat er det henvisning direkte til prøverør, og da er det ingen vits i å begynne å herje med kroppen din.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Da får jeg sende mannen til legen sin og ringe gynekologen min. Sist jeg hadde GU (ett år siden) tror jeg gyn. tok innvendig ul. Han sa da at alt så bra ut, og at det ikke skulle være noe i veien for at jeg skulle bli gravid (Jeg nevnte det da i "forbifarta")

TS

Skrevet

Tusen takk for svar. Da får jeg sende mannen til legen sin og ringe gynekologen min. Sist jeg hadde GU (ett år siden) tror jeg gyn. tok innvendig ul. Han sa da at alt så bra ut, og at det ikke skulle være noe i veien for at jeg skulle bli gravid (Jeg nevnte det da i "forbifarta")

TS

Ingen av de problemene jeg nevner over vil synes på en innvendig ultralyd. I det hele tatt gir ikke en slik titt så veldig mye. Utredning er en ganske lang og omstendig prosess.

Men som sagt - jeg hadde begynt med mannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...