YoyoMa Skrevet 28. april 2012 #1 Skrevet 28. april 2012 Har lenge hatt kjempelyst på en hund, men problemet er at jeg er redd dem! Jeg har aldri tatt på en hund i mitt liv, og de gangene jeg har prøvd å klappe en liten søtnos av en hund har det endt med at den blir redd og stikker av fordi den ser at jeg er nervøs... Kan noen her lære meg hvordan jeg skal klappe en hund uten å skremme den? Jeg spør selvsagt alltid eier om lov på forhånd ....
Gjest Bobler Skrevet 28. april 2012 #2 Skrevet 28. april 2012 Sett deg ned på huk eller ned på bakken. La hunden snuse på deg, og ikke ta oppå hodet dens. Klø den litt bak øret og klapp den med rolige bevegelser. Men selv om du gjør dette, så merker hunden at du er nervøs. Kjenner du noen med hund, som har en TRYGG hund? Er det noen hunder du er mindre redd for enn andre? Små hunder, store hunder, sorte hunder eller noe? Hvis ikke er det også en mulighet å stikke hodet innom et hundeforum og høre der om noen vil la deg hilse på hunden deres. Men jeg må nesten spørre, hvorfor har du lyst på hund når du er såpass redd for dem? Hva gjør at du har lyst på hund? 2
silkyred Skrevet 28. april 2012 #3 Skrevet 28. april 2012 Sett deg ned på huk eller ned på bakken. La hunden snuse på deg, og ikke ta oppå hodet dens. Klø den litt bak øret og klapp den med rolige bevegelser. Men selv om du gjør dette, så merker hunden at du er nervøs. Kjenner du noen med hund, som har en TRYGG hund? Er det noen hunder du er mindre redd for enn andre? Små hunder, store hunder, sorte hunder eller noe? Hvis ikke er det også en mulighet å stikke hodet innom et hundeforum og høre der om noen vil la deg hilse på hunden deres. Men jeg må nesten spørre, hvorfor har du lyst på hund når du er såpass redd for dem? Hva gjør at du har lyst på hund? Viktig spørsmål. Og en ting til, hvis du vil at hunder du skal hilse på skal like deg og ha lyst til å være rundt deg (med eiers OK, selvsagt) er en liten godbit. Du har også rett i at hundene merker at du er nervøs, så pust dypt først og finn 'ro i sjelen' der og da. Men hvis du aldri har tatt på en hund før, så har du vel heller ikke tatt vare på en hund før? Det er mye jobb med hund, mye mer enn bare kos og tur. Dyrt kan det være også. Du kjenner ikke noen med hund, en trygg og stabil hund, som du kanskje kan passe en helg/uke?? Evt hvis du bor i Oslo området kan du dra utpå FOD og høre om de trenger luftere der. Da får du inn litt basis kunnskap og du blir vant til å håndtere dem. Lykke til! 1
YoyoMa Skrevet 29. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2012 Viktig spørsmål. Og en ting til, hvis du vil at hunder du skal hilse på skal like deg og ha lyst til å være rundt deg (med eiers OK, selvsagt) er en liten godbit. Du har også rett i at hundene merker at du er nervøs, så pust dypt først og finn 'ro i sjelen' der og da. Men hvis du aldri har tatt på en hund før, så har du vel heller ikke tatt vare på en hund før? Det er mye jobb med hund, mye mer enn bare kos og tur. Dyrt kan det være også. Du kjenner ikke noen med hund, en trygg og stabil hund, som du kanskje kan passe en helg/uke?? Evt hvis du bor i Oslo området kan du dra utpå FOD og høre om de trenger luftere der. Da får du inn litt basis kunnskap og du blir vant til å håndtere dem. Lykke til! Hva er FOD? Har lyst på hund fordi jeg synes de er søte, artige og lojale. Hadde vært ålreit med en liten venn i en ellers kjedelig hverdag.
Sugerøret Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 en hund krever mye.Ikke kun kjærlighet og kos. Jeg synes nesten du skal jobbe litt med deg selv først.Bli trygg på hunder (ikke kun en) ,oppsøke hundeklubber,hundejorder om du har mulighet.Da kan du stå på utsiden av gjerdet og kikke på hundene som leker.Gjerne kom i prat med eiere. Mange har hunder som er flinke til å plukke opp nervøsitet OG som ikke lar seg trigge av dette.Men som da er rolige og lar deg ta kontakt i ditt tempo. Om du kjøper en hund (fra Fod eller annet sted ) Og er så redd,er det med stor sansynlighet at din hund vil utvikle adferdsproblemer.Nervøsitet smitter FOD = Foreningen for omplassering av hund. (rett utenfor Oslo Charlotte's = omplassering av hund(I Trondheim) 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #6 Skrevet 29. april 2012 en hund krever mye.Ikke kun kjærlighet og kos. Jeg synes nesten du skal jobbe litt med deg selv først.Bli trygg på hunder (ikke kun en) ,oppsøke hundeklubber,hundejorder om du har mulighet.Da kan du stå på utsiden av gjerdet og kikke på hundene som leker.Gjerne kom i prat med eiere. Mange har hunder som er flinke til å plukke opp nervøsitet OG som ikke lar seg trigge av dette.Men som da er rolige og lar deg ta kontakt i ditt tempo. Om du kjøper en hund (fra Fod eller annet sted ) Og er så redd,er det med stor sansynlighet at din hund vil utvikle adferdsproblemer.Nervøsitet smitter FOD = Foreningen for omplassering av hund. (rett utenfor Oslo Charlotte's = omplassering av hund(I Trondheim) Det kan ikke understrekes nok hvor mye jobb det er med hund for å få den trygg og god. Jeg er hunde-eier og det verste jg ser er hundeeiere som er så nervøse ovenfor andre hunder at deres egne blir asosiale vesener med aggresjonsproblemer!! ^ En hund tar etter sin eier i det aller meste. Synes som Kårky siser ovenfor - FÅ ERFARING MED HUND FØR DU SKAFFER DIN EGEN!!!! For bikkja sin del aller mest. Jeg er selv oppvokst med hund, men skjønte ikke omfanget av jobben før jeg flyttet for meg selv og fikk min helt egen hund. Det er 24/7 og du vil bli veldig bundet, med mindre du har noen som kan passe når du skal f.eks på ferie, jobb-kurs, være ute på byen hele natta etc, etc. Den hunden du tar inn skal fungere i samfunnet. Den skal være trygg, stabil, glad og leken og ikke til bry/fare/sjenanse for andre Noen hunder "krever" en sterk og dominant eier, skal du skaffe deg hund, og i utgangspunktet er redd hund, så MÅ du passe på at du ikke får en av disse, da en sterk dominant hannhund f.eks vil ta kontrollen og styre. DU skal være sjefen, og det blir du kun med erfaring, trening sammen med hunden din, den "rette typen" hund, og at du i deg selv blir trygg (100%) på deg selv som eier. Hunder (som unger) liker egentlig å ha regler, grenser og rammer rundt livet sitt. "Svake" og nervøse hunde-eiere får ofte problemer med akkurat dette. Tror noen oppi her sa at du kanskje burde prøve og passe hund over en periode først. Det tror jeg er lurt! For hundens del kan du ikke være redd hunder når du får din egen. Grenser settes fra det øyeblikket hunden kommer inn i huset ditt, du må tørre være SJEF ellers kan det bli veldig veldig vanskelig... Det andre du gjør etter å ha fått hunden i hus er kurs! Vet ikke hvor i landet du bor, men jeg vet at Oslo Hundeskole har avdelinger på mange steder i Norge. De har dyktige instruktører og gode kurs fra valpe kurs til spesifikke hunde sport kurs. De har også noe som heter familiehund pakke, hvis du bare vil ha en hund til "hjemme-bruk" er dette kanskje noe for deg. Oslo Hundeskole Det finnes utrolig mange dyktige instruktører rundt om kring i landet, forskjellige hundeskoler/klubber. Ta kontakt med noen i nærheten, få dem til å hjelpe deg med å velge hund (i ditt tilfelle, helst etter lynne og personlighet, ikke nødvendigvis rase) og hjelpe dere i gang med livet sammen. Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig kursing er! Og at du og hunden din trener sammen, ofte, slik at hunden din blir sikker på seg selv og får brukt hodet sitt. De elsker å lære og gjøre ting for sjefen sin. Hunder er ikke leketøy, heller ikke accesoires til å ha i håndveska. De er levende, tenkende, følende individer og det er opp til eier å gi dem et liv med mening og positivitet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå