Gå til innhold

Hva ville dere tatt betalt for at..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gjør en venn av oss en tjenste ved å la han bo hos oss i en periode da de han leide av viste seg å være mildt sagt litt umulige å leie leilighet av. De gikk inn i leiligheten uten lov, brydde seg med når han tok oppvasken og om der var litt rot osv.

Så da skal han få bo hos oss frem til han finner seg en leilighet. Dette er ikke noe problem da vi har kjøpt oss hus og har plass til han. Han får da eget soverom og "eget" bad. Vi kommer nok til å måtte kjøre og hente han ved busstoppet noen ganger i uken da han må ta buss til arbeid.

Vi tenkte han kunne betale oss en viss sum hver uke(siden vi ikke vet hvor lenge han blir boende), han kommer jo til å spise middag og slik her, dusje, bruke internett og tv osv. Der han bodde frem til i går betalte han 4800kr. Eneste ekstrautgiften han får ved å bo her er å betale buss. Så han sparer både internett og tv-utgift.

Er veldig usikker på hva vi bør ta, er ikke slik at vi nødvendigvis må tjene på det, men er greit å ikke gå flere tusen kr i minus på å ha han boende siden vi nettopp har kjøpt hus.

Videoannonse
Annonse
Gjest Armule
Skrevet

Jeg ville i første omgang kun forventet at han spleisa på mat og eventuelt strøm. Om det tar litt vel lang tid før han finner seg noe, så kan kan man diskutere husleie/slitasje. Hvor mye er usikkert, men kanskje en tusenlapp i uka, maks.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tatt noe, forutsatt at han aktivt leter etter et sted å bo. Dere trenger jo ikke gå i minus hvis han tar sin tørn når det gjelder innkjøp av mat og andre forbruksartikler, og lager middag når det passer seg slik.

• Liker 7
Skrevet

Spleiset på maten, samt kostpris for henting og levering på buss. Hverken mer eller mindre.

• Liker 1
Skrevet

Spleising på mat, litt penger til bensin, thats it.

• Liker 2
Skrevet

Var det jeg tenkte at vi kunne bli enig om en sum i uka, så var det "med kost og losji", så står jeg for handlingen(både mat, såpe og andre ting man trenger) og har middagen klar til han kommer fra jobb:) Det koster jo litt å kjøre han frem og tilbake når han skal en plass(bor ett lite stykke fra butikken), og det tror jeg ikke han er helt klar over, siden han ofte forventer at vi skal kjøre i nesten 1 time hver vei for å hente han der han bodde før når han skulle på helgebesøk. (han har aldri hatt lappen eller kjørt bil).

Er redd for at det er en viss sjanse at han blir boende her en stund om han oppdager hvor mye han faktisk kommer på å tjene på det. Tidligere har han ofte spist middag ute fordi han ikke gidder å lage selv. Han vet heller ikke om han skal fortsette å jobbe i den byen han jobber i nå(kontrakt frem til sommeren).

For all del det er en god venn og vi vil gjerne hjelpe han! Men det blir jo litt ekstra arbeid på meg siden vi har en datter på 18mnd og samboeren min har vært syk i 6måneder. Men vi blir nok enige om hvordan vi skal ordne dette slik alle blir fornøyde:)

AnonymBruker
Skrevet

Ville latt han bo gratis, men at dere spleiser på mat og evt. strøm hvis han blir boende lenge.

Skrevet (endret)

Er det et rom dere ville ha leid ut uansett?

Om ikke, så hadde jeg sett på det som en vennetjeneste og latt han bo gratis i en periode.

At dere velger å hente/kjøre/bringe han, er et valg dere gjør helt frivillig, og kan ikke forvente å få betalt for det.

Synes det er rett at han betaler mat selv, og muligens et tilskudd til strømregningen. Ser på det som en selvfølge at han da vasker og rydder "sitt eget område", vasker egne klær, samt hjelper til med middag. Se på det som en mulighet for at han da kan sitte barnevakt for dere innimellom. Utrolig kjekt!

Edit: Om han ber om at dere skal kjøre seg rundt om, så må ham selvsagt betale. For det.

Endret av O'hara
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da en venn bodde hos meg i et år betalte han 3500 i husleie og 1500 for mat i måneden. Han foreslo det selv.

Skrevet

Er jo det jeg skriver at vi ikke skal tjene på at han bor her, men hvor mye vi bør ta betalt for litt strøm og dele på mat:) Skal snakke me han seinere så blir vi nok enige:)

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare tatt for bensin og evt mat den første måneden. Etter det 1000kr uka + bensin og mat. En bør jo hjelpe, men har opplevd litt for mange ganger at langtidsgjester glemmer å leite videre etter ny boplass om onde ikke har funnet det i løper av en måned og er komfortable i hjemmet mitt. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Dersom du er redd for ikke å få han ut igjen, så er det jo bare å lage en avtale om "maks en måned". Også tar du ikke på deg vertinnehatten. Han får lage maten sin og rydde etter seg sjøl. Ikke er dere til fri disposisjon som drosjesjåfører, heller, kun behjelpelig med skyss til og fra buss ifm. jobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør en venn av oss en tjenste ved å la han bo hos oss i en periode da de han leide av viste seg å være mildt sagt litt umulige å leie leilighet av. De gikk inn i leiligheten uten lov, brydde seg med når han tok oppvasken og om der var litt rot osv.

Så da skal han få bo hos oss frem til han finner seg en leilighet. Dette er ikke noe problem da vi har kjøpt oss hus og har plass til han. Han får da eget soverom og "eget" bad. Vi kommer nok til å måtte kjøre og hente han ved busstoppet noen ganger i uken da han må ta buss til arbeid.

Vi tenkte han kunne betale oss en viss sum hver uke(siden vi ikke vet hvor lenge han blir boende), han kommer jo til å spise middag og slik her, dusje, bruke internett og tv osv. Der han bodde frem til i går betalte han 4800kr. Eneste ekstrautgiften han får ved å bo her er å betale buss. Så han sparer både internett og tv-utgift.

Er veldig usikker på hva vi bør ta, er ikke slik at vi nødvendigvis må tjene på det, men er greit å ikke gå flere tusen kr i minus på å ha han boende siden vi nettopp har kjøpt hus.

En vennetjeneste vil jeg ikke ta husleie. Jeg vil avtale på forhånd at maten skal spleises på. Eks at han betaler 550 kr uka. Etter en mnd vil jeg ta husleie. 3000 kr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...