Papilio Skrevet 28. april 2012 #1 Skrevet 28. april 2012 Jeg ser det er mange som har dårlige erfaringer med bryllupsfester, synes de er stive, kjedelige og lignende. Samt at det er mange kommende bruder som ønsker seg en avslappet bryllupsfest hvor gjestene koser seg og danner gode minner. Derfor tenkte jeg her å lage en tråd hvor vi kan samle tips, triks og erfaringer for hvordan å oppnå nettopp dette. Selv ønsker jeg å skape en mer avslappet og humoristisk rundt den ellers tradisjonelle middagen. dette tenkte jeg å oppnå ved å plassere artige foto rekvisitter på bordene http://www.etsy.com/listing/91345571/sale-photo-booth-prop-set-32-pieces Jeg har også tenkt å lage en "takk for maten" sang, med morsomme innslag som blåsing av partyfløyte o.l. Dette er for å kutte ned på antall taler, samt avslutte middagen ved å skape litt feststemning blant gjestene. Hva med dere? 2
Amens Skrevet 28. april 2012 #3 Skrevet 28. april 2012 Lokalene vi leier har små sofakroker og vi tenker å ha runde eller firkantete bord slik at folk kan mingle litt lettere. Vi håper og at god mat, god drikke og koselige lokaler vil oppmuntre til god stemning og dermed gode minner^_^
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #4 Skrevet 28. april 2012 -God mat og rikelig mat, slik at selv de mest stor spiste kan spise seg mette. Trenger ikke være den dyreste, heller tapas/koldtbord enn tørr steik og ihjelkokte grønnsaker -Alkoholservering under maten og etter maten. Kan godt droppe sprit, men i alle fall vin og øl. -Musikk. Går fint an med musikk fra anlegg og playliste. Gjerne musikk med litt "sving" over seg. Selv syns jeg gammeldags Tom Jones "It's Not unusual" er er morsom dans for brudeparet og ta første dansen til. Ellers så tenker vi gjester ikke over detaljer som fargen på servietten :gjeiper:. Tenk heller på de store linjene. 5
-Englefjes- Skrevet 28. april 2012 #5 Skrevet 28. april 2012 Ha en enkel og uformell fest for alle gjestene dagen før bryllupet! Selve bryllupet blir langt mer avslappet fordi man har fått hilst på og snakket med mange av de andre gjestene dagen før. 2
Papilio Skrevet 28. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2012 Når det gjelder maten tenkte vi også å servere noe som ikke var alt for fancy. Har selv vært i bryllup hvor middagen bestod av fire, store gourmetretter med tilbehør jeg til tider hadde vansker med å identifisere. Maten var så absolutt god, men den preget stemningen i selskapet veldig. Folk satt rett i ryggen, og stemningen var ikke så lett som brudeparet hadde ønsket. Når det gjelder musikken kan det være en ide å spørre om musikkønsker fra gjestene slik at det blir noe for både de gamle og de unge. Polonese kan også være en ide for å bryte isen og skape god stemning. Jeg har i flere tilfeller sett dansen blitt brukt som en inledning til brudevalsen, hvor gjestene går fra poloneserekken til å danne en ring rundt brudepare som så danser valsen. Hva med leker og aktiviteter? Noen forslag der?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #7 Skrevet 28. april 2012 Inspirert av pizza-i-bryllup tråden vil jeg påstå at spleisefest, om det er av interesse, er en finfin måte å få gjestene til å mingle på. Jeg personlig føler meg helt forkommen derom jeg er omgitt av ukjente mennesker i lang tid i en pyntet gymsal, og da er en åpningsreplikk type "denne kaka var deilig, hvem har laget den"? grei å ha. Jeg møter gjerne opp med ei bolle hjemmelaget rekesalat og noe loff o.l. 1
CathFoto Skrevet 28. april 2012 #8 Skrevet 28. april 2012 Polynese er IKKE en fin måte å bryte isen på, det er kjempekleint og mange med meg synes sånt er ubehagelig. Jeg tror rammene er viktige, leier man et slott og ber gjestene komme i smoking så blir stemningen automatisk stivere. Grillmat, tapas o.l, kan være stilfult og gjør at folk slapper av. Nok mat og drikke samt god musikk( gjerne fra brudeparets tenår)så har du et godt utgangspunkt. Ingen husker fargen på serviettene, men folk vil huske stemningen. 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #9 Skrevet 28. april 2012 Første bud, ikke splitt par eller plasser folk med bare folk de ikke kjenner. Ikke skjenk folk overstadig beruset. Ikke ha partyleker og andre superflaue aktiviteter. Prøv å finne mat flest mulig kan like, gjerne flere retter å velge i. Blir utrolig lettet når noen har buffet 8
Rakkerunge Skrevet 29. april 2012 #10 Skrevet 29. april 2012 Polynese er IKKE en fin måte å bryte isen på, det er kjempekleint og mange med meg synes sånt er ubehagelig. Jeg tror rammene er viktige, leier man et slott og ber gjestene komme i smoking så blir stemningen automatisk stivere. Grillmat, tapas o.l, kan være stilfult og gjør at folk slapper av. Nok mat og drikke samt god musikk( gjerne fra brudeparets tenår)så har du et godt utgangspunkt. Ingen husker fargen på serviettene, men folk vil huske stemningen. Jeg er SÅÅÅÅÅ enig! Polynese er et rent helvete, som stort sett bare gamle onkler liker... 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #11 Skrevet 29. april 2012 Sanger ved bordet og polynese er bare kleint. Ting som hjelper på stemningen er rikelig med alkohol, spesielt før maten. Taler som er morsomme, og korte. Og så har det mye å si hvordan dere som brudepar oppfører dere. Er dere nervøse og litt tilbaketrukne den dagen, eller overstrømmende lykkelige, snakkesalige og morsomme? Så finnes det jo andre stunt, som kan gå begge veier når det gjelder god stemning/kleint. Et band blir ofte bra, og har vært med på en hysterisk morsom lek arrangert av et band en gang på fest. Brud/brudgom framfører sang til den andre. En eller flere gjester som har et innslag. Quiz om brudeparet kan også vurderes. Ikke alle disse innslagene på samme fest, selvsagt. Hvilke gjester du har er det aller, aller viktigste for stemningen, men de fleste kan jo ikke gjøre så mye med det.
Gjest Offensive Pie Skrevet 29. april 2012 #12 Skrevet 29. april 2012 I det bryllup jeg var i nylig, ønsket brudeparet at alle skulle innvie dansegulvet med Macarena. Det brøt isen, det! 2
bobbi Skrevet 2. mai 2012 #13 Skrevet 2. mai 2012 En "aktivitet" mellom vielse og middag er ofte en fin isbryter. Vi hadde båttur i vårt bryllup, med servering av litt snacks og drikke - stemningen ble veldig god, og folk hadde begynt å bli kjent da vi satt oss til middagen, så det fungerte veldig bra for våres del ihvertfall
Amens Skrevet 2. mai 2012 #14 Skrevet 2. mai 2012 Vi prøver å organisere ett mellomstopp på en cafe mens vi blir fotografert der det er litt vått og tørt. Da blir det litt lettere for folk å mingle litt og bli litt bedre kjent før middagen.
Pria Skrevet 2. mai 2012 #15 Skrevet 2. mai 2012 Mine tips er: Dropp liveband for de fleste er fæle- lei inn en DJ el. lign. Dropp kjedleig treretters og kjør en gigabuffet med NOK mat. Hvis dere ikke skal ha fri bar så sørg for at alle VET dette på forhånd og har med cash/kort. Gjør alt motsatt av hva Fotballfrue sier du skal gjøre når det gjelder matchende pynt, giftbags, dokurver + + + Bruk ville blomster til pynt, ikke stive oppsatser. Mix and match litt av duker og kombiner flere farger MEN innenfor samme fargeskala. Ikke velg en brudekjole du ikke kan sitte i. Spander på deg frisør og makeup på selve dagen, husk at makeupen også skal holde etter vielsen og tåle litt tårer og masse klemming. Lei inn en topp standupkomiker, ikke en lokal bygdetulling med en BRA en. Sørg for å ta en toastmaster som vet hva en toastmaster er og som ikke drikker seg møkkings Plasser folk du vet ikke kommer overens godt fra hverandre Ikke lag sanghefte med masse pinlige sanger som folk må lide seg gjennom Det var det jeg kom på i farta :-) 2
Gjest navnelapp Skrevet 2. mai 2012 #16 Skrevet 2. mai 2012 Splitt par, men plasser dei i nærleiken av kvarandre slik at dei kan delta i same samtale. For single er festar med berre usplitta par helvete på jord. Å sitte parvis ein heil middag er dødskjedeleg. Men pass på at alle har nokon som er interessante å snakke med i nærleiken, nokre nye og nokre ukjente. I enkelte bryllup eg har vore i der ein blir plassert parvis har eg enda med å gå derifrå og ikkje ha snakka med særleg mange fleire enn mannen min, fordi vi vart plassert med kvarandre til bords og dei vi vart plassert saman med var drit kjedelege folk. Når ekteskapet då hanglar og middagen varer i fem timar blir det ein håplaus fest. For folk som har vore gifte i tjue år er det faktisk morsomt å få nokon annan til bords enn den ein et middag med kvar dag.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #17 Skrevet 2. mai 2012 Splitt par, men plasser dei i nærleiken av kvarandre slik at dei kan delta i same samtale. For single er festar med berre usplitta par helvete på jord. Å sitte parvis ein heil middag er dødskjedeleg. Men pass på at alle har nokon som er interessante å snakke med i nærleiken, nokre nye og nokre ukjente. På vegne av en som har vært i bryllup både som singel og i par - for all del, ikke splitt par! Helt pyton både å bli splittet som par, og å sitte som singel med folk som helst ville sittet med partneren sin. Man får heller evt blinke seg ut de parene som er lei hverandre da, men ikke splitt oss andre. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #18 Skrevet 2. mai 2012 En "aktivitet" mellom vielse og middag er ofte en fin isbryter. Vi hadde båttur i vårt bryllup, med servering av litt snacks og drikke - stemningen ble veldig god, og folk hadde begynt å bli kjent da vi satt oss til middagen, så det fungerte veldig bra for våres del ihvertfall Båttur er en fin aktivitet, også for oss som er asosiale og ikke liker å mingle.
Gjest navnelapp Skrevet 2. mai 2012 #19 Skrevet 2. mai 2012 På vegne av en som har vært i bryllup både som singel og i par - for all del, ikke splitt par! Helt pyton både å bli splittet som par, og å sitte som singel med folk som helst ville sittet med partneren sin. Man får heller evt blinke seg ut de parene som er lei hverandre da, men ikke splitt oss andre. Men kva er problemet viss ein sit innanfor samtalevidde, altså innanfor eit rektangel på seks personar? Då får ein jo sitte nær kjæresten, ein kan berre ikkje halde i handa heile tida. I forrige bryllup eg var i sat eg mellom to par som såg kvarandre i augene og hald hender gjennom ein fire timar lang middag. (Kjæresten min var bortreist.) Det var attpåtil runde timannsbord, så eg måtte hoie til dei på andre sida av bordet. Heilt utruleg kjedeleg.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #20 Skrevet 2. mai 2012 Men kva er problemet viss ein sit innanfor samtalevidde, altså innanfor eit rektangel på seks personar? Då får ein jo sitte nær kjæresten, ein kan berre ikkje halde i handa heile tida. I forrige bryllup eg var i sat eg mellom to par som såg kvarandre i augene og hald hender gjennom ein fire timar lang middag. (Kjæresten min var bortreist.) Det var attpåtil runde timannsbord, så eg måtte hoie til dei på andre sida av bordet. Heilt utruleg kjedeleg. Vel, jeg har sittet mellom par. Ikke gøy. Og jeg har sittet med par på hver sin side av bordet, da var det de som måtte hoie til hverandre. Sliten i øra begge ganger. Men det verste var da jeg ble invitert med i et bryllup der jeg kun kjente kjæresten, og vi ble plassert ved forskjellige bord. Da endte jeg med å rømme fra hele middagen. I sånne sammenhenger er det veldig bra å ha en hånd å holde i. Mulig ikke folk har det på samme måte etter 30 års ekteskap, men jeg er sterkt mot parsplitting. Heldigvis er det ikke så vanlig som man kan få inntrykk av her, i hvert fall ikke i min vennekrets. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå