Gå til innhold

Skal snart søke støtte til vgs fra lånekassen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg da fylle ut søknaden? Skal jeg søke som ugift og endre da jeg har begynt på skolen? Jeg gifter meg siste helga før skolestart, men pengene kommer vel senere enn det slik at jeg sikkert har tid til å endre det da vi starter? Eller skal jeg bare vente til da med å søke? I så fall så frykter jeg at jeg må vente leeenge på pengene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å sende inn beskjed til Lånekassen i etterkant. Gjorde det selv i fjor og det var ikke et problem i det hele tatt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen er vel 15.sept. eller noe, så du må vel ikke søke før du gifter deg?

Siste frist er 15. september, ja. Men da får du jo ikke penger før uti oktober tidligst, og de fleste ønsker vel å få noe før det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har egentlig ikke rett på borteboerstipend da jeg skal søke, men det har jeg da jeg er gift. Får jeg likevel borteboer da jeg har begynt på skolen da, selv om jeg ikke har rett på det før jeg endrer søknaden? For det gjør jeg jo første skoledagen, og har da sannsynligvis ikke fått gjeldsbrev eller noen ting enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal oppgi sivilstatusen din som den er i skoleåret. Gifter du deg før skoleåret begynner, kan du føre opp "Gift" i søknaden din selv om du sender den før du faktisk gifter deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sannsynlivis ingenting å si for stipendet ditt uansett, med mindre du får forsørgerstipend for felles barn (men dette skal jo også gå for samboere da, noe jeg går utifra du er).

Borteboerstipendet kommer kun an på din inntekt og eventuellt deres felles formue. Det beregnes ikke ut i fra partners inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har egentlig ikke rett på borteboerstipend da jeg skal søke, men det har jeg da jeg er gift. Får jeg likevel borteboer da jeg har begynt på skolen da, selv om jeg ikke har rett på det før jeg endrer søknaden? For det gjør jeg jo første skoledagen, og har da sannsynligvis ikke fått gjeldsbrev eller noen ting enda..

Søknaden spør vel etter om du "bor sammen med foreldrene dine i skoleåret" ? ikke nå. Så da svarer du "nei" på den.

Om du har rett på stipend eller ikke har ingenting med at du skal gifte deg eller ikke, du skal bare ikke bo sammen med foreldrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...