AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #1 Skrevet 28. april 2012 Menstrasjonen var litt sen i forrige syklus. Jeg begynte å teste el fra dag 14 og tre dager fram over, men ingen utslag. Denne runden begynte jeg å teste fra dag 12 og fikk utslag på dag 14. Hva er greia? Jeg trodde jeg hadde god oversikt over syklusen min, men den forrige forvirret meg, og nå som jeg har begynt med å teste el skjønner jeg ingenting!
Athene Skrevet 28. april 2012 #2 Skrevet 28. april 2012 Perioden fra mens til eggløsning kan variere en del. Perioden fra eggløsning til mens er konstant. Mulig du ikke testet lenge nok sist syklus, eller at du bommet på LH toppen.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #3 Skrevet 28. april 2012 Perioden fra mens til eggløsning kan variere en del. Perioden fra eggløsning til mens er konstant. Mulig du ikke testet lenge nok sist syklus, eller at du bommet på LH toppen. Ok. Git el-test utslag på el-dagen?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #4 Skrevet 28. april 2012 Jeg har fått svar på mitt spørsmål i siste innlegg. Jeg testa nå og fikk negativt! Jeg hadde el-symptomer 27. mars, men begynte å teste 28. og fikk negativt, det kan hende at LH-en var høyest 26. da. Nå testet jeg negativt både 25. og 26. april, positvt 27. negativt i dag. Skjønner fortsatt ikke noe. Hvis det du sier stemmer, så kommer jeg til å få mens 5 dager etter forventet, det kan vel ikke stemme!
Athene Skrevet 28. april 2012 #5 Skrevet 28. april 2012 Nå forstår jeg egentlig ikke alt du spør om, men skal prøve... Eggløsning skjer 12-48 timer etter sist positive test. Man kan ha positiv test i flere dager. 11-17 dager etter eggløsning får man mens. For den enkelte kvinne er denne perioden (lutefasen) konstant. Min er for eksempel på 14 dager, som også er snittet i befolkningen.
Vaniilje Skrevet 28. april 2012 #6 Skrevet 28. april 2012 Så om man har positiv eltest to dager på rad så er det 12-48 timer etter andre positive test at eggløsning skjer?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #7 Skrevet 28. april 2012 Jeg fikk ikke positiv test flere dager på rad, fikk bare èn dag og det var igår. I dag fikk jeg nemlig negativ. Så hvis det Athene sier stemmer, så skal ikke de fleste kvinner ha regelmessig syklus? Eller varierer den 11-17 dager-teorien fra kvinne til kvinne? Altså at noen får mensen 11 dager etter el og andre etter 15 osv? For jeg fikk mensen den 18. dag etter forrige el (i hvertfall da jeg tror jeg hadde el mtp symptomer). Og nå forventer jeg mens den 14. dag etter el. Så skjønner fortsatt ingenting.
Athene Skrevet 28. april 2012 #8 Skrevet 28. april 2012 Så hvis det Athene sier stemmer, så skal ikke de fleste kvinner ha regelmessig syklus? Eller varierer den 11-17 dager-teorien fra kvinne til kvinne? Altså at noen får mensen 11 dager etter el og andre etter 15 osv? Skal forklare det en gang til. Normal lutefase er 11-17 dager. Snittlutefasen er 14 dager. For den enkelte kvinne er lutefasen konstant. Det vil si at lutefasen varierer fra kvinne til kvinne, men ikke for den enkelte kvinne. Så dersom man har variabel sykluslengde er det tidsspennet fra mens til eggløsning som varierer, og ikke tidsspennet fra eggløsning til mens. Først kommer eggløsning, deretter mens. Så eggløsningen kommer ikke et gitt antall dager etter syklusdag 1, men et gitt antall dager før syklusdag 1. Det er utrolig mange som missforstår dette. Dersom perioden fra eggløsning til mens varierer har man det som kalles lutefasedefekt, noe som kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Dette sagt, eggløsningstester er en veldig upresis metode. Jeg holder meg til temping for å ha kontroll på lutefase og ventet mens.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå