Gå til innhold

Mac versus pc

Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Jeg har spurt flere, men får ikke noe ordentlig svar på hva som er forskjellen på en mac og en vanlig pc. Det dummeste svaret jeg har fått, er at en mac er en mac og en pc er en pc. Kan noen forklare for meg på en forståelig måte hva forskjellen(e) består i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
En personlig datamaskin (forkortet PC, fra engelsk personal computer) er en datamaskin for personlig bruk. Begrepet personal computer ble opprinnelig brukt om datamaskiner fra IBM som kjørte operativsystemet MS-DOS. Senere ble alle personlige datamaskiner kalt PC, og i dag (2012) er det opprinnelige begrepet nesten ukjent. Norsk språkråd prøvde i en periode å få betegnelsen PD inn i det norske språket, uten å lykkes.

Det finnes tre forskjellige kategorier PC-er: stasjonær PC, bærbar PC og PDA.

Kilde

I den forstand er altså en Mac også en PC. Allikvel brukes begrepet PC av mange for å beskrive en PC med et annet operativsystem enn operativsystemet på en Mac. Apple har sine egne operativsystemer som de leverer alle PCene (Macene) sine med, det som brukes nå/det nyeste heter Mac OS X. Når folk snakker om en PC vs. Mac, tenker de nok som regel på en PC (fra f.eks. Dell eller Asus) med et operativsystem fra Windows vs. en Mac med OS X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det betydelige forskjeller i maskinvaren, slik at det var klin umulig å installere Mac OS på PC og tilsvarende umulig med Windows på Mac. I dag er maskinvaren den samme, så det er operativsystemet som utgjør hovedforskjellen.

Filosofien bak Mac ser ut til å gå inn for å være mest mulig stabilt og lettfattelig for 90 % av brukerne, samtidig som det blir omtrent ubrukelig for de 10 % som har nisjebehov. Mange av de mest avanserte tekniske detaljene er skjult eller gjort helt utilgjengelig for brukere, så sikrer man seg hvertfall at ingen ødelegger noe ved å velge feil. For Windows og spesielt Linux er målet i større grad å kunne brukes til alle oppgaver, selv om det betyr at man gir 90 % av brukere unødvendig gode muligheter til å skyte seg i foten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er Mac mer lettfattelig, jeg har et inntrykk av at Mac også er bedre, mer stabil og raskere når det gjelder lette og lite krevende oppgaver som oppstart og surfing på nett. Samtidig så synes jeg at Mac ofte, dog ikke alltid, har bedre design.

Men på den andre siden så får du mye mer for pengene når du kjøper PC med tanke på maskinvaren, du må ut med mere penger for en Mac enn en PC med samme spesifikasjoner - samtidig så egner Mac seg veldig dårlig til spill, veldig få av spillene som lanseres er kompatibel med Mac, og som sagt så må du ut med mer penger for maskinvaren når du kjøper Mac, slik at du må ut med en god del mer penger for å få en kraftig datamaskin, som kan kjøre spill noenlunde bra.

Jeg personlig er lojal til PC og har ingen planer om å gå over til Mac, bare muligens som en sekundærmaskin i framtiden til skole, som et supplement til en PC som vil brukes til alle andre oppgaver.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker selv begge deler, og det er positive og negative ting med begge.

Som Feuerstein sier: Apple prøver å gjøre Mac enkelt å bruke med å gjemme bort unødvendig funksjonalitet. Men jeg er ikke enig i at det ikke er mulig å også gjøre avanserte innstililnger med Mac, for Darwin (som er UNIX varianten OS X bygger på) gjør det også mulig å bruke kommandolinje på "unix" vis dersom man skal gjøre anvanserte innstillinger. Dermed er det fullstendig mulig å skyte seg selv i foten som man ønsker :), selv om dette nok ikke vil være relevant for de aller fleste brukerne av mac. Konklusjon: likt

Jeg er heller ikke enig i at OS X alltid tilbyr brukervennlige dialoger, skjermelementer og menyvalg. En del av dem er like kryptiske som de på pc, hverken mer eller mindre, og en lite datakyndig person lurer typisk på de samme tingene uansett hvilken plattform de bruker. Jeg jobber i et teknologisk miljø med både mac og pc brukere, og jeg ser dette hver dag. Oppfattelsen om at mac er mer brukervennlig henger gjerne igjen fra gammelt av, da man sammenlignet tidligere versjoner av OS med tidligere versjoner av Windows, og det er erfaringsmessig mange av Mac brukerne jeg har truffet som ikke har tatt i en Windows maskin siden slutten av nittitallet - og selvsagt vil sammenligningsgrunnlaget da være feil. Det har skjedd mye på Windowsfronten og jeg mener at det i dag ikke er noen vesentlige forskjeller objektivt sett. Det hele kommer an på hva man selv er mest vant med, så jeg sidestiller faktisk operativsystemene der. Konklusjon: likt

En fordel med mac er nok fortsatt at det er mye mindre trusler som f. eks trojanere, slik man har hatt mye av på Windows. Men i og med at Mac har solgt svært mange maskiner de siste årene, så er dette tallet på vei opp. Om det blir like mange trusler som for Windows er vanskelig å si, men en ting bør være sikkert: Det er lurt å installere en god antiviruspakke uansett hvilken plattform du velger. Ikke la deg lure av de som påstår at det ikke er noen trusler for mac, for det stemmer rett og slett ikke. Blant annet har man sett en økning i javabasert malware for mac det siste året. Konklusjon: mac vinner

Videre kan det nok være fordelaktig å ha mac dersom man foretrekker å synkronisere ipod/iphone/ipad direkte mot maskinen. ITunes finnes også for Windows, men det fungerer i min erfaring mer "smooth" mot en mac (noe som er naturlig da alt av maskinvare er fra samme produsent). Har man andre telefoner (f. eks en Android telefon) kan det være en ulempe med mac. Forrige gang jeg skulle ha HTC sync og hadde med mac'en til utlandet, så var det rett og slett ingen versjon for mac, og jeg endte opp med å ikke kunne synkronisere. Det er mulig det er sluppet en versjon for mac det siste året - det har jeg ikke sjekket. Konklusjonen er at det fortsatt er mer tilgjengelig for pc enn det er for mac, selv om tilbudet har bedret seg kraftig på mac siden. Spill er også mye mindre tilgjengelig for mac. Konklusjon: pc vinner

Når det gjelder design vil jeg nok si at Mac går av med seieren i de fleste tilfellene. Det finnes nå tynne pc'er som ligner på Macbook air, men jeg syntes fortsatt air er finere designmessig. Men igjen, dette er jo litt subjektivt. En ting jeg liker er at overflaten oppleves som "glatt nok" og uniform nok til at man kan få ned maskinen i en sekk med bøker eller annet. Flere av pc'ene jeg har hatt har hatt utstikkende "føtter" som er fint når man har maskinen på bordet, men ikke når den skal pakkes ned, og "Unibody" designet til mac kan nok ta en del av æren for dette. Konklusjon: mac vinner

En ting jeg liker veldig godt med mac'en er strømforsyningen, konseptet kalles for "maglock". Det er rett og slett et magnetfeste til strømkabelen, og det gjør at man unngår å rive vekk/skade strømpluggen dersom man snubler i kabelen. Jeg har hatt god nytte av det i stua når macbook'en har blitt brukt som musikkspiller under diverse tilstelninger :)

Konklusjon: Mac vinner

Når det gjelder ytelse er jeg ikke enig i at det er bedre enn pc. Mac oppleves like tregt etter noen år med å legge til/fjerne programmer og det ligger mye gammelt innhold rundt omkring på maskinen, og man bør som på pc fjerne det man ikke bruker og ta en opprydning i blant. Mac er med andre ord ikke vedlikeholdsfritt det heller. For eksempel kan jeg bruke et par minutter på å starte opp og logge inn på min primære mac i disse dager etter et par år med intens bruk. Det er også treg oppstart og tidvis "lag"/forsinkelse på en del programvare, så den skal snart reinstalleres :)

Konklusjon: likt

Og sist men ikke minst: Prismessig er mac en dyr maskin i innkjøp, og man får ofte litt lavere spesifikasjoner sammenlignet med en pc som er billigere. Mange mener at dette skyldes byggekvaliteten, og jeg er til dels enig. En macbook oppleves som forholdsvis robust sammenlignet med en av de billigste pc'ene. Likevel må man ta i betraktning tidsperspektivet. De fleste som kjøper en bærbar i dag har et tidsperspektiv på 2-5 år for de kjøper ny. Avhengig av hvor "hard" bruk er det begrenset hvor robust maskin man trenger. For mange vil det ikke være hensiktsmessig å invistere i en nesten dobbelt så dyr maskin når man likevel skal bytte den ut om noen år, og man kan fint anskaffe to billigpc'er innenfor budsjettet av en mac. Derfor er konklusjonen: pc vinner

Har prøvd å være så objektiv som mulig, men i mange sammenhenger er det vanskelig. For min egen del ønsker jeg å ha begge deler, og kommer også til å fortsette med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Tusen takk til deg også for et godt, utdypende svar. Jeg tilhører de lite datakyndige, dvs. jeg har ikke særlig greie på datamaskiners "indre liv". Som privatperson er det ikke akkurat å ringe etter hjelp, så kommer en IT-person etter fem minutter :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer "lightvarianten" fra en som ikke er så veldig interessert i innmaten i maskinen.

Den jevne bruker ser nemlig ikke særlig forskjell ettersom det i hovedsak er operativsystemet som er forskjellen og vi som bare bruker maskinene og gir katten i hva som er inni synes i grunnen de er ganske like. Bruksmessig så er hovedforskjellen at en "explorer/utforsker" som finnes på Windowsmaskiner ikke finnes på samme måte i en mac. Mac har "Finder" som på mange måter gjør det samme som explorer, men har et litt annerledes utseende med færre mapper, og litt annen struktur.

Ellers så vil mange oppleve at mac starter (og slår seg av) raskere enn en Windowsmaskin.

Ved nyinnkjøp så har også mac en del flere nytteprogrammer installert fra fødselen av enn det en Windowsmaskin har. Årsaken til dette er at Apple har som filosofi å levere mest mulig ferdigintegrert løsning, mens Windowsmaskiner baserer seg på at brukeren ønsker å kjøpe og kombinere programmer selv.

Det spørs altså hva man vektlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...