Gå til innhold

Hva er det som gjør folk til gode eller dårlige foreldre ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at noen blir gode foreldre. Mens andre dårlige ?

Ligger det i genene eller er det noe helt annet ?

Hva mener dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror både i gener (at man har en del egenskaper som er gunstige, for eksempel tålmodighet) og miljø, men viktigst tror jeg foreldrenes egen oppvekst er. Jeg tror for eksempel mennesker som har en sunn selvfølelse og som har opplevd mye kjærlighet har bedre forutsetninger for å oppdra et barn godt.

• Liker 1
Skrevet

Kunnskap spiller også inn i tillegg til det som er nevnt over.Mange gjør ting de kanskje ikke ville gjort om de hadde hatt mer kunnskap om saker og ting ang. barn.

• Liker 1
Skrevet

Gode foreldre er foreldre som har tid til barna, viser tålmodighet, har klare og tydlige grenser, og som viser mye kjærlighet og respekt.

Om dette er genetisk? Både ja og nei. En persons evne til å være tålmodig og ikke miste fatningen i situasjoner kan nok være egenskaper som er genetisk anlagt.

Men jeg mener også at de som ikke har tid til barna sine aldri burde bli foreldre. Og dette er jo avhengig av miljøet. Har foreldrene en jobb som gjør at de nærmest aldri er hjemme når barna er våkne? Eller har behov for å tilbringe dagene på treningssentre selv etter jobb? Og overlater barna mere eller mindre til noen andre? Ja da mener jeg de er dårlige foreldre.

Et annet eksempel er foreldre som stadig støtt krangler foran barna sine. Disse har kanskje lite kunnskap om hvordan kranglingen i stor grad påvirker barna deres. Så et annet stikkord er kanskje også uvitenhet.

Så oppsumert, ja personligheten spiller nok en rolle, men også omstendighetene rundt, og kunnskapen til foreldrene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke det ligger i genene. Mamma var en helt ok mor, mens jeg vil si at jeg er en veldig god mor. Jeg elsker barn, er 100% tilstede når jeg er med de (mitt eget og andre sine), og kunne ikke tenkt meg noe bedre enn å være i lek/samtale med barn!

Jeg tror det har mye med interesse å gjøre, tidsklemma, forholdene rundt deg.

Skrevet

Jeg tror både i gener (at man har en del egenskaper som er gunstige, for eksempel tålmodighet) og miljø, men viktigst tror jeg foreldrenes egen oppvekst er. Jeg tror for eksempel mennesker som har en sunn selvfølelse og som har opplevd mye kjærlighet har bedre forutsetninger for å oppdra et barn godt.

Nja... Det med kjærlighet kan slå begge veier. Jeg fikk ALDRI klemmer av mamma, og hun sa aldri at hun var glad i meg (jeg vet hun var og er det pga andre måter å vise det på), så dette har gjort til at jeg klemmer mye på jenta mi og sier alltid "glad i deg" når hun skal sove.

Tålmodighet eier jeg ikke, har verdens korteste lunte også, men blant barn er både lunta og tålmodigheten lang...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det ligger i genene. Mamma var en helt ok mor, mens jeg vil si at jeg er en veldig god mor. Jeg elsker barn, er 100% tilstede når jeg er med de (mitt eget og andre sine), og kunne ikke tenkt meg noe bedre enn å være i lek/samtale med barn!

Jeg tror det har mye med interesse å gjøre, tidsklemma, forholdene rundt deg.

Nå synes jo de aller fleste at de er veldig gode foreldre, men de er da høyst sjelden objektive. Det at du ut fra dine vurdering klassifiserer deg som veldig god mor, betyr ikke at du objektivt sett er det eller at andre er av samme oppfatning.

Jeg vet ikke helt hva som gjør en til en god forelder. Det er vel en kombinasjon av ulike egenskaper og miljø, men jeg tror ikke det finnes bare en kombinasjon som er riktig. Dessuten tror jeg det varierer også i forhold til barnets alder og hvordan man takler ulike utfordringer. Noen er supre med spebarn, men elendige med tenåringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...