Gå til innhold

musikk

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Vi har kommet et stykke på vei i valg av musikk, men lurer litt på hva som skal spilles før jeg og pappa kommer inn, dvs. når min mor og hans foreldre og forlovere går inn i kirken (kommer ikke de sist?). Jeg ville gjerne ha canon in D, men den liker ikke min kjære, så da må jeg legge hodet i bløt. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det kanskje ikke så vanlig med musikk før brudens inntog? Eller hur?

Noen flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er vanlig nei, aner ikke hvordan vi skal gjøre det, emn i de vielsene jeg har vært i har brudgommen og hans forlover vært på plass når vi har kommet til kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abelone

Som regel elsker nå organistene å spille, og når de først er der kan de jo like gjerne spille litt før vielsen. Jeg har vært i noen vielser der det ble spilt på orgelet 20 minutter før vielsen startet. Det var veldig fint, og gav en festpreget stemning. Det var sånn fin, glad musikk, noe fra musikaler osv. Det er helt sikkert bare å spørre og ønske. Noen organister er faktisk hyggelige og vil sikkert være med på å gjøre vielsen deres spesiell og minneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør som Abelone sier og hør med organisten.

Jeg har ikke tenkt tanken en gang, men det er jo litt stemningsfullt. Kanskje det hjelper på å få folk fortere på plass i rett tid også, det er så teit når noen kommer løpende i absolutt siste liten, hastende forbi brura på utsiden....

Vi har forøvrig skrevet kirken anmoder om at gjestene er på plass i kirken senest ti minutter før vielsen i våre invitasjoner, for det stod det faktisk i brevet vi fikk fra kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel med å be organisten om å spille noe til inngang er jo også at da er man sikker på at organisten møter opp i god tid. Ikke alle som gjør det ellers, dessverre :(

Men man må regne med å måtte betale organisten ekstra for å spille ekstra. Dette varierer mye fra kirke til kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, trur neppe at du må betale noko ekstra for å få organisten til å spele i forkant, men det kan jo ver forskjelleg praksis rundt forbi. Men det er iallefall ikkje vanleg å ha musikk i forkant i vigsler. Men kvifor må ein gjere sånn som alle andre gjer? Eg forbinder det eigentleg litt med gravferd, utan at det er heilt rasjonelt, men der spelar dei alltid slik "ventemusikk".

Håpar folk er ute i god tid til vår vigsel... gulp... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forøvrig skrevet kirken anmoder om at gjestene er på plass i kirken senest ti minutter før vielsen i våre invitasjoner, for det stod det faktisk i brevet vi fikk fra kirken.

Du Tex?

Nok et spørsmål, litt utenom tråden.

Når fikk dere brev fra kirken? Fikk dere noen annen informasjon i brevet?

Vi har ikke hørt et eneste lite pip fra kirken i det hele tatt, er det vanlig?

Trodde kanskje man fikk en liten telefon etterhvert, men foreløpig helt stille. Tenkte jeg skulle ringe dem neste uke for å få litt informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, berre tulla :ler: Trur det vil vere fint med litt lukkeleg musikk i forkant! Men sidan ein bør spele litt dempa, så KAN det viss ein ikkje høyrer forskjell på dur og moll, minne ein anelse om gravferdsventemusikk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Tex?

Nok et spørsmål, litt utenom tråden.

Når fikk dere brev fra kirken? Fikk dere noen annen informasjon i brevet?

Det begynner å bli en god stund siden.... var iallefall lenge før jegbegynte å tenke på julekalenderen så det må ha vært i oltober tror jeg.....

I brevet står det bl a hvilke papirer som skal sendes inn, litt om vielsesritualet og dessuten en regning for leie av kirken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke hørt noe som helst fra kirken ennå. Men jeg ringte de for en stund siden for å si ifra om klokkeslettet for vielsen, så jeg vet i det minste at vielsen er registrert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...