Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar denne anonym så den ikke kan relateres til verken meg eller huset jeg er på jakt etter (litt kjipt om selgerne f.eks. plutselig kjenner meg igjen)

Uansett. Vi driver å byr på et hus som ligger ca en halv time unna en stor by. Huset er i god stand og innflyttingsklart og med tanke på det er det latterlig billig med tanke på dette(ja vi har sjekket det ut og det er helt fint). Det har ligget ute for salg i snart et halvt år, og vi er de eneste som byr. Vi har lagt inn et bud til et lite stykke under prisantydningen men megleren sier hele tiden at de ikke kommer til å selge for noe under prisantydningen så om vi byr dette er vi nærmest garantert å få huset, og vi bør kjappe oss for det er flere interesserte (men ingen andre bud enda).

Er dette bare et meglertriks? Eller burde vi bare by prisantydningen med en gang å få huset? Noen smarte budgiver tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med dere har en frist på budet? Hvis ikke bør dere ha det. Da er det jo så enkelt som at selgerne enten godtar eller avviser budet deres - og da vet dere jo om megleren er taktisk eller ikke.

Hvis prisantydningen er "rimelig", og dere virkelig vil ha huset, bør dere uansett vurdere å legge inn bud tilsvarende, og ha kort frist (innen rimelighetens grenser).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ihvertfall hatt litt is i magen, men vært klar for en eventuell budrunde.

Ikke gi lange frister på budene deres, spesielt ikke når de er under prisantydning.

Hvis det stemmer at det ikke har kommet bud før, så kan det godt tenkes at eier begynner å få hastverk med å selge, så IKKE gå opp noe på budet deres før et eventuelt avslag kommer.

Kommer selger med motbud på prisantydning, så tyder det på at de er villige til å gå under, men ikke med så altfor mye.

Da vi kjøpte var prisantydning på 1.590.000, vi la inn bud på 1.500.000 første gang, selger kom med motbud på 1.590.000, vi la inn nytt bud på 1.550.000, og fikk tilslag.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hvor god tid selgerne har. Vil de avvente på ukes- og månedsvis så blir det jo opp til dere om dere vil betale mer. Samtidig risikerer de å ikke få flere bud, eller bare lavere bud, og at dere forsvinner i mellomtida.

Så lenge deres bud er aktivt så skal dere også få informasjon når noen byr over dere, slik at dere eventuelt kan by mer. Derfor er det ingen grunn til å gi etter bare fordi megler sier at det finnes andre interesserte, det er et klassisk triks for å gjøre dere stressa og "slå til".

AnonymBruker
Skrevet

Budet vårt har allerede blitt avvist en gang, men vi har gått opp 50 000 og lagt inn på nytt.

Megleren sa forøvrig til meg på telefonen at jeg kasta bort tida hans når jeg la inn det budet, og jeg kunne se på det som avvist selv om han alltids kunne føre det inn i loggen. Og det var det siste jeg hørte, så om vi er rettslig bundet til det budet eller ikke er jeg ikke helt sikker på (han snakket så fælt om dette lavmålsbudet at jeg ikke fikk lagt inn en tidsfrist heller)

Nå har vi riktignok kilder på at selgerne er ganske så desperate etter å selge, huset har ligget ute lenge uten noen bud, så selv tenker jeg at om de virkelig vil bli kvitt det så bør de jo kanskje belage seg på å gå litt under prisantydningen. Så jeg lurer nå på om megleren bare sa det han sa for å prøve å presse opp prisen fra oss (siden jeg er en nervøs, ung førstegangskjøper), eller om han bare prøver å "hjelpe" oss så vi får huset før andre (for det skulle visst være noen flere interesserte) får kloa i det.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten TS som skrev #5 (men det var kanskje forståelig allerede)

AnonymBruker
Skrevet

Megleren er ute etter å presse dere, slik at han får høyest pris for huset. Han er IKKE på deres side, men på selgernes. Det er forøvrig useriøst av ham å si at budet er som avvist å regne før han har videreformidlet det til selger.

La budet deres stå til fristen og ikke la dere presse til å overby dere selv. Når et hus har ligget ute et halvt år uten å selges, er det gjerne en indikasjon på at prisantydningen kan være litt vel optimistisk. Spesielt i dag, hvor det er mindre boliger på markedet, og eiendommer går unna som varmt hvetebrød.

Hvis selger ikke godtar budet deres nå, så ha is i magen. Hvis det kommer inn andre bud vil megler uansett kontakte deg, men sannsynlugheten er nok ikke så stor. I og med at ingen har slengt seg på budrunden, er dere antagelig de eneste interesserte, ig det kan dere utnytte. Som sagt, ikke by over.dere selv og ha is nok i magen til å vente en liten stund. Om noen dager ellef janskje en uke vil megler så antagelig kontakte dere og høre om dere vil legge inn et nytt bud. kanskje oppgir han en sum (prisantydning eller noe mellom denne og deres forrige bud). Dere kan da vurdere om dere vil legge inn deres forrige bud på nytt eller om dere kanskje til og med går ned, avhengig av hvor mye takst dere byr, selvsagt.

Da har selgerne kanskje fått tenkt seg om litt og innsett at det er bedre å selge nå enn å risikere å måtte vente.

Det er skummelt å kjøpe hus første gang, men ikke la sleipe meglere presse og utnytte dere.

Lykke til! (og fortell gjerne hvordan det går)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...