Gå til innhold

17 ambulanser og 1 helikopter til Tryvann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hele 17 ambulanser og 1 helikopter ble sendt til russetreffet på Tryvann. Skal ikke en gang begynne å snakke om kostnadene for staten for slikt, men hva faen tenker ungdommene med? Det er voksne mennesker som for lengst burde ha lært seg konsekvensen av for mye alkohol, og kanskje de til og med tyler i seg dop der oppe, hvem vet. For dem er det bare morro, fest og fyll, desto mer desto bedre, det har ikke konsekvenser for dem, som noe som helst annet i russetiden. Bare de får på seg russedrakten så tror de at de er fritatt fra vanlige lover og regler, har blitt udødlige, og hva mer. Det gjelder selvsagt ikke ALLE, men vi vet alle hvilken sort vi snakker om her.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/artikkel.php?artid=10050311

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor avskaffe russetiden og ødelegge for alle de som faktisk oppfører seg greit?

Men å begrense større treff som Tryvann og Kongeparken har jeg ingenting imot.

Jeg mener du tar feil når du sier at 18åringene er voksne mennesker som for lengst burde lært seg konsekvensen av for mye alkohol. For det første er de ikke voksne, de har så vidt blitt myndige. De har heller ikke flyttet hjemmefra og er i praksis ennå barn. Store barn. For det andre har de nettopp blitt gamle nok til å drikke alkohol, så å kjenne grensene sine er ikke noe de burde ha lært seg for lengst med mindre det har foregått ulovligheter i hjemmet. Men det betyr ikke at jeg er for flatfylla som ser ut til å bli verre og verre for hvert år.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje de til og med tyler i seg dop der oppe, hvem vet

Kanskje?! Oida, den var naiv.

Uansett så tror jeg ikke å avskaffe russetiden er veien å gå. Det er en alt for enkel løsning som ikke tar tak i det som egentlig er problemet. Pluss at det rammer all russen som faktisk kan å oppføre seg - noe jeg vil tro er flesteparten av dem.

Klart at det å ha en definert periode som er satt av til fyll og ugang på denne måten gjør at ting eskalerer til langt ut over det som ville skjedd på en vanlig fest. Men det er nå mest symptomatisk, tenker jeg. Russen ville ikke gått så over styr om det ikke allerede lå en kultur til grunn for det. Og den er der uansett - får den ikke utløp i russetiden så vil den få det andre steder. Noe den jo også gjør, det er bare enklere å legge merke til de som er på flatfylla, slåss og puler det som rører seg når de har på seg russedress og er på Tryvann, enn når de har på seg dress og er på Karl Johan.

Nå synes jeg forsåvidt ikke at folk skal tvinges til å være konstant edru, sitte inne på lørdagskvelden og strikke raggsokker og aldri ha sex med noen de ikke er kjæreste med. Det er lov å utagere i ungdomstiden, det er heller ikke noe galt i å være ung og dum og å gjøre en tabbe eller to. Eksempler som linken over er selvfølgelig langt forbi det, det er ikke greit uansett hvordan du vrir og vender på det. Men skal du få bukt med problemet så tror jeg ikke akkurat at det er nok å avskaffe russetiden - det blir i beste fall brannslukking. Dette er ting som stikker mye dypere enn som så, det handler om holdninger og miljø, og er noe som må takles i hjemmet og familien, på skolene og i samfunnet generelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor avskaffe russetiden og ødelegge for alle de som faktisk oppfører seg greit?

Men å begrense større treff som Tryvann og Kongeparken har jeg ingenting imot.

Jeg mener du tar feil når du sier at 18åringene er voksne mennesker som for lengst burde lært seg konsekvensen av for mye alkohol. For det første er de ikke voksne, de har så vidt blitt myndige. De har heller ikke flyttet hjemmefra og er i praksis ennå barn. Store barn. For det andre har de nettopp blitt gamle nok til å drikke alkohol, så å kjenne grensene sine er ikke noe de burde ha lært seg for lengst med mindre det har foregått ulovligheter i hjemmet. Men det betyr ikke at jeg er for flatfylla som ser ut til å bli verre og verre for hvert år.

Ja, du har noen jævlig gode poeng, så da spør jeg, hvordan er det forsvarlig å slippe så unge og uerfarne mennesker løs på en gigantisk fyllafest der det flyter over med alkohol og dop!? Du ser jo hva du selv skriver, det er store barn som ikke kjenner sine egne grenser, la oss for all del slippe de rett inn i en tid som vi kaller russetiden, som renner over av alt de ikke er erfarne med, og se hva som skjer.

Jeg synes de enorme russetreffene er idiotiske og uansvarlige, se bare på den linken, det var mange som trengte hjelp og tilsyn. Nettopp fordi dette stort sett er unge og dumme ungdommer, er det så farlig å slippe de løs med tilgang på alt mulig. De forstår ikke bedre.

Avskaff ikke russetiden, men ha mer undervisning om rus i forkant!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo det: større russetreff kan begrenses/avskaffes.

Men jeg tviler på at mer undervisning om rus hjelper, for å være ærlig. Da jeg var yngre ble vi bombardert med skrekkampanjer fra barneskolen av, jeg visste godt hva rus var for noe. Russetiden sammenfaller tilfeldigvis med den tiden ungdommene blir myndige og har lov til å drikke alkohol. Klart man ønsker å eksperimentere og på et eller annet vis blir man kjent med grensene sine. Det er selvsagt ikke riktig med alt drikkepresset i russetiden og måten det gjøres på i dag, men ja. Det skjer.

Det er samme diskusjonen rundt fadderukene på høgskoler og universiteter også. Ungdommer er "unge og dumme" i den forstand at de mangler en del erfaring ennå. Og noen er "dummere" enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Russetiden er 2-3 uker der små drittunger drikker seg dritings, kjører i fylla, generelt sett kjører stygt, bråker og vekker naboer, driver med terror og kidnapping, driter i å lese til eksamen, puler på seg sykdommer, driter seg fullstendig ut og ødelegger for alt og alle i flere mils radius.

Avskaff hele russetiden, jeg er møkka lei de drittungene nå!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Russetiden er gøy. Jeg dro ikke på et eneste treff som krevde billetter, eller hadde russebil. Brukte sammenlagt 350 kr på alt av utstyr russeutstyr. Og kanskje 1000 kr på alkohol.

Jeg dro ut på strandområdene i nærheten og koset meg og grillet sammen med russekullet. Overnattet i telt der og satt oppe om natta og snakket. Fikk mange koselige bekjente og snakket med mange folk jeg ellers ikke haddde møtt i løpet av tre år.

Jeg ler av de som svir av 100 000 på tre med fyll.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest russetida er ein opprinneleg fin tradisjon som har vorte såpass øydelagt at eg rett og slett ikkje ser poenget med han lenger. Avskaffing av heile russetida er nok ikkje aktuelt med det fyrste, men eg ser i alle fall veldig mange gode grunnar til å avskaffe dei store russetreffa!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke russetiden som er problemet, det er foreldrene som ikke har avnet å oppdra ungene sine. Men igjen, vi bor i verdens mest overfladiske og navlebeskuende land, det er ikke annet å vente.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hele 17 ambulanser og 1 helikopter ble sendt til russetreffet på Tryvann. Skal ikke en gang begynne å snakke om kostnadene for staten for slikt, men hva faen tenker ungdommene med? Det er voksne mennesker som for lengst burde ha lært seg konsekvensen av for mye alkohol, og kanskje de til og med tyler i seg dop der oppe, hvem vet. For dem er det bare morro, fest og fyll, desto mer desto bedre, det har ikke konsekvenser for dem, som noe som helst annet i russetiden. Bare de får på seg russedrakten så tror de at de er fritatt fra vanlige lover og regler, har blitt udødlige, og hva mer. Det gjelder selvsagt ikke ALLE, men vi vet alle hvilken sort vi snakker om her.

Hva er det med russen på østlandet? Det er ikke slik andre plasser i landet.

Snakker om å bruke ressuser. Hva om det skjedde en katastrofe andre plasser i byen og sykebiler trengtes? Så er de ute på oppdrag pga fyll? Unger som ikke skjønner bæret.

Dagen etter så sloss 40-50 ungdommer i Oslo pga denne kvelden.

Hold ungene deres hjemme

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om å bruke ressuser. Hva om det skjedde en katastrofe andre plasser i byen og sykebiler trengtes? Så er de ute på oppdrag pga fyll? Unger som ikke skjønner bæret.

Hold ungene deres hjemme

Ikkje? :roll: Det er slik på alle dei store russetreffa. Kanskje ikkje på eit evt treff med kristenrussen, men elles trur eg det er likt over heile landet gitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold ungene deres hjemme

"Barna" er over 18 og per def myndige og kan gjøre som de vil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt av en uttalelse må jeg si.. Allerede tre ord etter at du nevner "ungdommene" benevner du de samme ungdommene med ordet "voksen". Det er snakk om ungdommer som ikke har så mange erfaringer som det vi forventer av en voksen.

Vet ikke hva jeg ville med responsen her, men du fremstår som lite perspektivløs med lav kunnskap om begrepene du bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke det er riktig å skulle avskaffe russetiden pga treff. Skal man da la vær å ha festivaler og lignende fordi det blir bruk for mange ambulanser?? :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tviler på at mer undervisning om rus hjelper, for å være ærlig. Da jeg var yngre ble vi bombardert med skrekkampanjer fra barneskolen av, jeg visste godt hva rus var for noe. Russetiden sammenfaller tilfeldigvis med den tiden ungdommene blir myndige og har lov til å drikke alkohol. Klart man ønsker å eksperimentere og på et eller annet vis blir man kjent med grensene sine. Det er selvsagt ikke riktig med alt drikkepresset i russetiden og måten det gjøres på i dag, men ja. Det skjer.

Tror nok objektiv undervisning og opplysning om rusmidler hjelper, men undervisningen som føres i dag er nærmest ubrukelig.

Omtrent 70-80% av "undervisningen" rundt rusmidler går til skremselspropganda og spredning av feilaktig informasjon rundt lettere ulovlige rusmidler, i all hovedsak cannabis, mens mye viktigere undervisning om blant annet tobakk og alkohol som er mye vanligere og farligere blir utelatt, da er det noe som skurrer.

Jeg har ikke hatt en eneste skoletime dedikert til undervisning om rusmidler hvor ikke jeg eller andre medeelever har påpekt grove faktafeil fra lærere.

Når store deler av befolkningen oppriktig går rundt og tror at lettere stoffer som cannabis er farligere enn alkohol, så er det klart at det er noe som er galt.

Endret av meh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ikkje? :roll: Det er slik på alle dei store russetreffa. Kanskje ikkje på eit evt treff med kristenrussen, men elles trur eg det er likt over heile landet gitt.

Oslo er ganske ille. Der jeg kommer fra har man ikke så sinnsyke busser, det er mindre slossing, dop og ikke minst mye mindre voldtekt. Den russen jeg var med er som en uskyldig kristenruss i forhold, selv om de var helt vanlig norsk ungdom og harde på flaska som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okusan

Jeg synes det var harry med russefeiring allerede på videregående, og har knapt blitt mer positivt innstilt med årene. Patetiske greier, særlig når de forsvarer seg med at de "lærer så mye av det"- som økonomi, samarbeid og konsekvenser.

Øh, for det kan man jo ikke lære på andre måter? :klo:

Da er det bedre med de som glatt innrømmer at de bare vil fylle og feste, det er i det minste realt (om enn ikke så veldig sjarmerende det heller)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gutt_22

Bøter til arrangørene av store treff, festivaler o.l. når ambulanse og politi må rykke ut pga overtstadig fyll og/eller annet tull. Ledelsen ved slike treff bør ha kontroll over hva som skjer på området slik at det er trygg å bevege seg der. Så må de handle deretter å kaste ut den russen som ikke har lært hvordan man kontrollerer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...