Gå til innhold

servering av mat i grunnskolen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk om det kunne blitt servet mat i skolene,det hadde løst forskjellige problemer eller spørsmål det.

De har ikke matpakke med seg på skolen,og blir trøtte,hissige og undervisningen går rett inn det ene øret og ut det andre.

De får bedre tenner når maten er sunn og god.

Det blir mindre overvektige barn fordi skolene da ville servere god og næringsrik mat.

Det skulle vært forbudt for elevene å forlate skolens område i skoletiden,for nå stikker de ut i storefri og kjøper seg cola,skolebrød eller hamburgere.

Mange av ungene har ikke et godt forhold til god sunn mat,det er kjøpepress der også tro det eller ei.

Det er ikke alle som har penger eller like mye penger og da låner de av hverandre og setter seg i gjeld for å få den matbiten de kunne fått på skolen.

Sverige har hatt matservering i skolene i mange år og det fungerer så bra.

Har endel famili som bor i sverige og som liker dette systemet meget godt.

Kanskje ungene hadde blitt mer sosiale og sammensveiset også om de fikk sitte sammen og spise et godt måltid SKIKKELIG mat.

Hva mener dere??? :klø: :idesmil:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Absolutt for skolemat i skolen.

Min eldste gikk i privat barnehage noen år, og alle måltider ble servert ved kjøkkenbordet (frokost, lunch og lettmåltid).

Barne hadde samme pålegget å velge mellom.

Barna spiste godt, og det var en grei måte å gi mat på, og som mor visste jeg at barnet spiste til alle måltider.

I år da han begynte på kommunal barnehage måtte han begynne å ta med matpakke selv, og det er ofte at nesten all maten taes med hjem igjen. :roll:

Tror nok at det er veldig lett for en liten unge å kutte ut maten når den ligger i matboks. Og hvis det ikke er like godt pålegg som kompisen er det heller ikke like godt.

Det samme gjelder vel også i skolesammenheng.

Også er det sosialt, og alle barna spiser i hovedsak det samme.

Og at det skulle vært regler for å dra vekk fra skoleomeråde synes jeg også er greit.

Synes alle skoler skulle hatt kantine.

Skrevet

Både barne- og ungdomsskolen min hadde forbud mot å forlate skolens område. Dette fordi skolen har ansvaret for barna i skoletiden, noe som er vansjelig hvis de ikke er der...

Skrevet

Vi hadde også forbud mot å forlate skolens område både i barneskolen og ungdomsskolen. Hvis vi skulle noe utenfor, måtte vi be om lov av læreren. Så det ble ikke riktig hver dag at vi dro på butikken i langfri..

De som stakk uten lov (bøllene) ble registrert, måtte til rektor for kjeft, brev med hjem, og hvis det gjentok seg fikk de nedsatt orden- og oppførselskarakter.

Det eneste jeg er skeptisk til med mat på skolen, er at dårlig mat er mye billigere enn ordentlig mat. Et trangt budsjett kan bety minst like dårlig kosthold for barna.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bor i USA og her er det vanlig med matservering på skolen. Desverre er det mye billigere med pizza, hamburgere og chicken nuggets enn sunn mat, og matserveringen blir deretter. Tror den norske solide matpakka har mye av skylden for at norske unger enda ikke ser ut som amerikanske.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jo men da er det jo kanskje påtide å få bruke alle dem som har blitt oppsagt fra sine kokkestillinger på institusjoner og barnehager og la dem få bestemme menyen.

De har kunnskaper om et sundt og riktig sammensatt kosthold...

Mayamor

Skrevet
Både barne- og ungdomsskolen min hadde forbud mot å forlate skolens område. Dette fordi skolen har ansvaret for barna i skoletiden, noe som er vansjelig hvis de ikke er der...

Jepp, samtidig kan barn fort utvikle dårlige matvaner av kantinesalg som foregår på en del skoler.

Husker min klassiske lunch på ungdomsskolen var 1 stk Go'Morgen-yoghurt med mango/banan og 1 stk sjokolademilkshake.

Ikke akkurat det sunneste verden har sett.......

Skrevet

Med "kvalitetssikring" på maten, så hadde dette absolutt vært noe. Da sønnen min gikk i barnehage (kommunal) fikk de både frokost og lunsj servert. (Frokosten forutsatte at de kom før et visst tidspunkt)

Skrevet

Ja til matservering på skolen! :D

Selvfølgelig skal den være sunn og næringsrik.

Gjest Embla s
Skrevet

Aboslutt JA til god og næringsrik mat på skolen :D (Skjønner ikke at vi har råd til å la være.)

Skrevet

Helt klart ja til mat på skolen.

På min datters skole har de av og til elev kantine. Der selger syvendeklassingene vafler, boller og anet de har laget på skolekjøkkenet. Ikke akkurat hva jeg kaller skikkelig mat....

Husker at jeg og jentene i klassen min pleide å ta bussen til nærmestebutikk i storefri på ungdomsskolen, og kjøpe cola, sjokolade og hveteboller til lunch... Ikke akkurat så sunt nei.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde det blitt slik at det hadde blitt matservering i skolene så hadde vi ikke trengt å bekymre oss om kvaliteten på maten.

Norge er så nøye og opptatte at barn skal ha et sunt kosthold at det hadde nok ikke blitt noe slinger i valsen der i gården.

Om Norge bestemt seg for mat i skolen så hadde de nok gjennomføret det skikkelig med ordentlig mat,kanskje ikke 10 slag pålegg,men skikkelig mat.

Gjest Anonymous
Skrevet

skal jeg mate DERES unger med MINE skattepenger?

Er det ikke nok at jeg via mine skattepenger finansierer skolegangen deres? Nå skal jeg fø dem for dere også? :o

Først og fremst er det ikke mitt problem at dere ikke klarer å lære deres barn at man må spise matpakken sin. Dessuten er det for mange preferanser til å lage en "sunn og næringsrik" matløsning for skolebarn. Muslimer har et helt særegent kosthold, noen må ha maten tilberedt på kosher-vis, noen er vegetarianere, noen har glutenallergi. Å tilpasse et måltid i henhold til det mangfoldet vi har i vårt samfunn ville vært dyrt. Veldig dyrt. Og dere mener som sagt at JEG skal straffes med disse kostnadene fordi DERE ikke klarer å lære deres barn at man må spise matpakken.

De offentlige utgiftene er store nok som de er.

Skrevet

og selvfølgelig kom oppgulpet fra en gjest som vanlig :roll:

Gjest Mayamor
Skrevet

Er det ikke nok at jeg via mine skattepenger finansierer skolegangen deres? Nå skal jeg fø dem for dere også? :o

Først og fremst er det ikke mitt problem at dere ikke klarer å lære deres barn at man må spise matpakken sin. Dessuten er det for mange preferanser til å lage en "sunn og næringsrik" matløsning for skolebarn. Muslimer har et helt særegent kosthold, noen må ha maten tilberedt på kosher-vis, noen er vegetarianere, noen har glutenallergi. Å tilpasse et måltid i henhold til det mangfoldet vi har i vårt samfunn ville vært dyrt. Veldig dyrt. Og dere mener som sagt at JEG skal straffes med disse kostnadene fordi DERE ikke klarer å lære deres barn at man må spise matpakken.

Mine foreldre finansierte deg... :wink:

Mayamor

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg er absolutt for matservering på skolen. Før eller siden kommer heldagsskolen, og da MÅ vi. Men dette kommer til å koste! Skolen må ansette folk, bygge kantine, kjøpe god og riktig mat. Kan ikke se for meg at min kommune har råd til noe av dette...

Skrevet

Å hei og hopp og klatre opp i toppen av et tre hvor jeg er ensom og ørlite grann bitter og grinete

Gjest Anonymous
Skrevet

Å hei og hopp og klatre opp i toppen av et tre hvor jeg er ensom og ørlite grann bitter og grinete

For å løse ditt lettvinte problem på matpakken og stakkars deg syndromet,så får du stenge alle bensinstasjonene,butikkene og kioskene som er i nærheten av alle skolene. Da vil ønsket ditt gå i oppfyllelse stakkars lille deg. Vi skulle hatt deg i regjeringen,da hadde det blitt ordning er i gården skjønner jeg. HILSEN ellapille.

Skrevet

er det meg du vil ha inn i regjering eller er det vår anonyme grinebiter?synes du jeg var lettvint ellapille, så snakket jeg vel ikke om matpakken i det hele tatt - bare et usaklig innlegg om hvor bittert det andre innlegget hørtes ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...