Gå til innhold

Bilsete fra Europris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo, jag gör ju det. Men förstår inte varför det i så fall ska vara så "enkelt" att bli godkänt i bilstolbranchen att det som är godkänt enligt EU inte är "godkänt" enligt föräldrarna..?

Fordi EU må ta hensyn til mye mer enn barns sikkerhet. F.eks. at alle skal ha tilgang til det samme markedet. Tenkt tilfelle: En bilstolprodusent i Romania skal ikke diskrimineres fra tilgang til markedet, bare fordi de velger å lage enkle seter. Forbrukerne må selv velge bort de produktene som er for enkle.

Du burde sjekke hva kriteriene er for å få EU-godkjenning.

Jeg hadde aldri kjøpt bilsete på Europris, uansett hvor lite det skulle brukes. Da hadde heller barnet fått blitt hjemme mens jeg dro på butikken.

• Liker 1
Skrevet

Då borde vi som förbrukare ställa högre krav på kontrollen! Jag (och säkert fler) har säkert litat på EU-taggen men nu vet jag att allt inte är som det framställs och borde vara....

Tänk att jag inte tänkt på det innan. Tur att jag inte har ett sånt säte. Önskar att det fanns någonstans man kunde kolla så att sätet sitter rätt i bilen..? Blir så osäker ibland när vi har flyttat den. Sorry TS för lite avsporing här...

• Liker 1
Skrevet

Ser at majoriteten her er på "krigsstien" over at TS velger et billigsete til sporadisk bruk... Hva så? Det kan skje like mye skade i et dyrt sete. Alt her i livet er farlig. Det er farlig å leve. Kjøp billigsetet du TS. Jeg ser ikke poenget med å bruke 1000-vis på et sete som brukes et par gang i mnd.

Skrevet

Ser at majoriteten her er på "krigsstien" over at TS velger et billigsete til sporadisk bruk... Hva så? Det kan skje like mye skade i et dyrt sete. Alt her i livet er farlig. Det er farlig å leve. Kjøp billigsetet du TS. Jeg ser ikke poenget med å bruke 1000-vis på et sete som brukes et par gang i mnd.

Poenget er vel at det er større sjanse for at det skjer stor skade i et dårlig sete. "Alt her i livet er farlig" må være årets dårligste argument.

Da er det bedre å kjøpe et bedre sete som er brukt.

• Liker 1
Skrevet

Då borde vi som förbrukare ställa högre krav på kontrollen! Jag (och säkert fler) har säkert litat på EU-taggen men nu vet jag att allt inte är som det framställs och borde vara....

Tänk att jag inte tänkt på det innan. Tur att jag inte har ett sånt säte. Önskar att det fanns någonstans man kunde kolla så att sätet sitter rätt i bilen..? Blir så osäker ibland när vi har flyttat den. Sorry TS för lite avsporing här...

Nei, det er jammen ikke lett å være forbruker! Man skal holde rede på hvilke materialer produkter er laget av (noen barneprodukter lages av kreftfremkallende materialer..), hva som er god nok design på et produkt, og hvilket produkt man skal velge i en jungel av tilbud.. Og når man får barn, skal man inn i en stor og ukjent verden av produkter man må ta stilling til. Helst skulle man ønske at staten sto for kontroll, men de har ofte bare stikkprøver. Det finnes mange leker på markedet som er skadelige for barn.. Jeg prøver f.eks. å unngå å kjøpe produkter fra Kina. Ikke så lett, men det er fordi kinesiske produsenter har ingen skrupler når det gjelder å øke profitten. Om blyholdig maling er billigere, så bruker de den på leksakene.

Sjekk her Child car seat safety standards. Den beste kilden for mange, er forbrukerundersøkelser. Da er det noen med peiling som ser an materialer, produksjonsmetode, og tester produktene. Jeg mener dere ha en nettside i Sverige som heter Samson el.l. som gir god oversikt.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som har noen erfaring med dette setet? Side 6 i denne katalogen.

Det er et sete som vil bli brukt kanskje 1-3 ganger i måneden på det meste, når besteforeldre er på besøk (i deres bil), og absolutt ikke til daglig. Mest korte turer til butikken osv, om vi må kjøre bil. Det er ikke aktuelt å legge flere tusen kr i et sete som blir brukt så sjelden (bruker selvsagt det som er nødvendig om jeg skal ha et sete til daglig bruk!)

Det er ikke sikkert det beste er det dyreste.

En ting er klart,det oppfyller minimumsnivået og er merket som det skal. Hvor en kjøper varen er ikke ensbetydende med kvaliteten.

Det er faktiskt produsenten som står for kvaliteten.

Til TS,vil jeg spørre har du lest testresultater for setet?

Først da kan du utale deg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert det beste er det dyreste.

En ting er klart,det oppfyller minimumsnivået og er merket som det skal. Hvor en kjøper varen er ikke ensbetydende med kvaliteten.

Det er faktiskt produsenten som står for kvaliteten.

Til TS,vil jeg spørre har du lest testresultater for setet?

Først da kan du utale deg.

Uttale meg?? Jeg har bare spurt om noen har erfaringer eller vet noe om dette setet. Nei, jeg har ikke lest noe om det, og jeg har heller ikke kjøpt det. Vi fikk et annet sete gratis fra et familiemedlem, av kjent merke og som vi vet har vært i riktig bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...