Gå til innhold

Bilsete fra Europris

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har noen erfaring med dette setet? Side 6 i denne katalogen.

Det er et sete som vil bli brukt kanskje 1-3 ganger i måneden på det meste, når besteforeldre er på besøk (i deres bil), og absolutt ikke til daglig. Mest korte turer til butikken osv, om vi må kjøre bil. Det er ikke aktuelt å legge flere tusen kr i et sete som blir brukt så sjelden (bruker selvsagt det som er nødvendig om jeg skal ha et sete til daglig bruk!)

Skrevet

Vel..Det trengs bare en kjøretur for at det skal gå galt. Bilstoltester jeg har lest, har frarådet disse billigsetene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bilsetet er godkjent, og ikke beregnet for de aller minste. Så jeg ser ingen problem med det. Men regn med at "mafian" her inne anbefaler at du blir anmeldt til barnevernet ved bruk av en slik stol.....

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammelt er barnet da?

AnonymBruker
Skrevet

Det er fra 9 kg, så det er fra de bytter til stol nr 2, selvsagt ikke for de bittesmå. Min er 2 år og 14 kg. Og ja, jeg vet at det kun trengs en biltur. Men på slike turer som dette vil bli brukt, så er sannsynligheten for at det skjer noe annet enn at man treffer noen på vei ut fra parkeringen på butikken minimal. Er nok mer utrygt når vi tar buss mange ganger i uken.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg i deres tilfelle ville kjøpt et skikkelig bilsete brukt hvis billigsete er eneste alternativ.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte forsåvidt bare om noen har erfaring med setet, ikke alle andre seter. Jeg vet godt hva som gjelder om jeg evt får bil selv en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaringer med det, men jeg hadde aldri satt mine barn i ett sånt sete.

Ville som noen over her foreslo heller sett om jeg fant ett pent brukt sete på feks Finn eller noe sånt (selv om det heller ikke er å anbefale iom at du ikke vet historien til setet, så ville jeg heller gjort det).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bilsetet er godkjent, og ikke beregnet for de aller minste. Så jeg ser ingen problem med det. Men regn med at "mafian" her inne anbefaler at du blir anmeldt til barnevernet ved bruk av en slik stol.....

Hvis du vet noe om emnet du prater om burde du visst at flere bilseter som er godkjent får meget lav score i tester ;)

Mafian? Ja fy søren, tenk å ville sitt eget barns beste a gitt.... :ironi:

Tipper du stammer fra den tiden man surret ett nett rundt vognbaggen å trodde det var sikkert nok..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har noen erfaring med dette setet? Side 6 i denne katalogen.

Det er et sete som vil bli brukt kanskje 1-3 ganger i måneden på det meste, når besteforeldre er på besøk (i deres bil), og absolutt ikke til daglig. Mest korte turer til butikken osv, om vi må kjøre bil. Det er ikke aktuelt å legge flere tusen kr i et sete som blir brukt så sjelden (bruker selvsagt det som er nødvendig om jeg skal ha et sete til daglig bruk!)

Det kan gå fryktelig galt selvom det "bare" blir brukt 1-3 ganger i mnd..

• Liker 1
Skrevet

Klart att det kan gå fruktansvärt fel på bara ett par minuters resa... MEN är det här sämre pga pris eller kan någon länka till ett trovärdigt test? Vår stol köpte vi ny för 395, den kostade egentligen 3000kr men det fattades en tygbit på ena sidan. Är vårt då sämre för att det var så billigt?

AnonymBruker
Skrevet

Har desverre ingen erfaring med dette setet, men vi har selv ett billigsete.

Vi har ikke lappen og bil, så sete er til de få gangene vi er ute å kjører med andre. 8-10 ganger i året...

Gadde rett og slett ikke å bruke tusenvis av kroner på noe som brukes lite.

Så lenge setet er godkjent ser jeg ikke problemet.

Hadde det vært livsfarlig hadde det neppe blitt godkjent!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godkjent er jo ikke det samme som at det er ett bra sete da.

Bilputer er jo også godkjent, men det frarådes jo å bruke det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har desverre ingen erfaring med dette setet, men vi har selv ett billigsete.

Vi har ikke lappen og bil, så sete er til de få gangene vi er ute å kjører med andre. 8-10 ganger i året...

Gadde rett og slett ikke å bruke tusenvis av kroner på noe som brukes lite.

Så lenge setet er godkjent ser jeg ikke problemet.

Hadde det vært livsfarlig hadde det neppe blitt godkjent!

Feil!

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6643316

Skrevet (endret)

Hvis du vet noe om emnet du prater om burde du visst at flere bilseter som er godkjent får meget lav score i tester ;)

Mafian? Ja fy søren, tenk å ville sitt eget barns beste a gitt.... :ironi:

Tipper du stammer fra den tiden man surret ett nett rundt vognbaggen å trodde det var sikkert nok..

Jeg er ikke AB, men jeg er fra den tiden du nevner. Da eldstemann ble født, var det ikke påbudt med noe sikring. Men vi sikret ungene våre så godt vi kunne etter den type sikring som var DA. Det er ikke slik at vi hev et nett rundt vognen og trodde det var sikkert nok. Det var den sikringen vi hadde, og selvsagt var det den vi brukte. Men jeg er og av den mening at er stolen godkjent, regner jeg den som sikker nok for sporadisk bruk.

Nå har vi iso-fix i bilen vår, og den gangen jeg engang får barnebarn,(forhåpentligvis) kjøper jeg nok et sete med iso-fix, og godt testet.

Endret av ToveM
  • Liker 1
Skrevet

De leier ikke ut på helsestasjonen hos dere? Jeg vet ikke om dette er veldig dyrt da, men det går jo an å sjekke? Svarer ikke egentlig på spørsmålet ditt, men tenkte jeg bare kunne nevne det:)

AnonymBruker
Skrevet

De leier ikke ut på helsestasjonen hos dere? Jeg vet ikke om dette er veldig dyrt da, men det går jo an å sjekke? Svarer ikke egentlig på spørsmålet ditt, men tenkte jeg bare kunne nevne det:)

Vi har sjekket hos forsikringsselskap, men mitt leier ikke ut lenger. Men kan sjekke på helsestasjonen. Det hadde jeg ikke tenkt på. :) Det er forøvrig ikke mange som svarer på spørsmålet mitt, så det går bra. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Klart att det kan gå fruktansvärt fel på bara ett par minuters resa... MEN är det här sämre pga pris eller kan någon länka till ett trovärdigt test? Vår stol köpte vi ny för 395, den kostade egentligen 3000kr men det fattades en tygbit på ena sidan. Är vårt då sämre för att det var så billigt?

Jeg håper virkelig du forstår forskjellen på å kjøpe et billigsete og et skikkelig sete billig fordi det har en kosmetisk feil?

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper virkelig du forstår forskjellen på å kjøpe et billigsete og et skikkelig sete billig fordi det har en kosmetisk feil?

Jo, jag gör ju det. Men förstår inte varför det i så fall ska vara så "enkelt" att bli godkänt i bilstolbranchen att det som är godkänt enligt EU inte är "godkänt" enligt föräldrarna..?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, jag gör ju det. Men förstår inte varför det i så fall ska vara så "enkelt" att bli godkänt i bilstolbranchen att det som är godkänt enligt EU inte är "godkänt" enligt föräldrarna..?

Fordi det gjerne ikke er snakk om de samme kriteriene engang. Å få en bilstol Eu-godkjent trenger ikke nødvendigvis inneholde noen sikkerhetskrav utover at materialene ikke inneholder ulovlige stoffer eller tåler et minimum av trykkbelastning f.eks. Billige bilstoler er ikke kvalitetsstoler som er sikkerhetstestet og godt utprøvd. Det sier seg vel selv at noen som produserer en stol som selges for 400 kroner i butikk ikke har brukt penger på sikkerhetstester eller utvikling. Forbrukertester gir nok en mye bedre indikasjon på hvorvidt et produkt faktisk holder mål og det er vel det man faktisk bør være opptatt av når man kjøper sikkerhetsutstyr?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...