AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #1 Skrevet 28. april 2012 Er det noen her som har noe peiling på å være prøver og å ta ibux? Har lest masse om at man ikke skal ta ibux når man er prøver, men hvor "farlig" er dette? Jeg hadde EL forrige uke, og denne uken og var jeg nødt til å ta ibux 400 mg opptil 3 ganger i døgnet fordi jeg har en halsbetennelse som er helt sykt vond. Betyr det at hvis vi eventuelt skulle ha truffet under denne EL så har jeg nå ødelagt sjangsene alikevel fordi jeg har tatt ibux? Og hvis jeg bytter over til paracet nå så skal ikke det at jeg har tatt noen ibux denne måneden ha noe si for neste måneds prøving? Blir helt forvirret av alt dette jeg.. har vært prøver i 7 måneder nå, så er jo tydelig at jeg ikke er en av dem som blir lett gravid for å si det sånn.. Vet at man ikke skal bli helt hysterisk.. men siden det har gått så mange PP tenker jeg jo på alt..
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #2 Skrevet 28. april 2012 Er det noen her som har noe peiling på å være prøver og å ta ibux? Har lest masse om at man ikke skal ta ibux når man er prøver, men hvor "farlig" er dette? Jeg hadde EL forrige uke, og denne uken og var jeg nødt til å ta ibux 400 mg opptil 3 ganger i døgnet fordi jeg har en halsbetennelse som er helt sykt vond. Betyr det at hvis vi eventuelt skulle ha truffet under denne EL så har jeg nå ødelagt sjangsene alikevel fordi jeg har tatt ibux? Og hvis jeg bytter over til paracet nå så skal ikke det at jeg har tatt noen ibux denne måneden ha noe si for neste måneds prøving? Blir helt forvirret av alt dette jeg.. har vært prøver i 7 måneder nå, så er jo tydelig at jeg ikke er en av dem som blir lett gravid for å si det sånn.. Vet at man ikke skal bli helt hysterisk.. men siden det har gått så mange PP tenker jeg jo på alt.. Hvis man tar ibux under graviditet kan det øke faren for abort og gi fosterskader. Så jeg ville ikke tatt ibux i det hele tatt hvis jeg var prøver. Og 7 mnd med prøving er ikke akkurat kjempe lenge selvom det føles sånn
Athene Skrevet 28. april 2012 #3 Skrevet 28. april 2012 Det er helt riktig som sagt over - Ibux øker risikoen for abort og fosterskader. Og man skal unngå dette (og andre NSAIDs) dersom man kan være gravid. Virkningen er der og da, så du trenger ikke å bekymre deg for dette neste syklus. I tillegg er NSAIDs ganske tøffe for hormonene, og kan føre til syklusforstyrrelser. For min del ser det ut til at jeg lett mister/utsetter eggløsning/mens dersom jeg tar NSAIDs. Så jeg unngår Ibux, Naproxen etc. så godt jeg kan. Eneste unntaket er at jeg unner meg 1-2 Naproxen den dagen jeg får mens.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Tusen takk for svar Paracet fra nå av på meg, den fungerer like bra på meg som Ibux heldigvis. 7 måneder er kanskje ikke så lenge, men føler vi nærmer oss 12 måneder med stormskritt, selv om det er 5 måneder igjen Og da har vi jo vært prøvere ett år - og må vel begynne å prøve å finne ut av om det kan være noe galt med en av oss? Håper ikke det blir sånn selvfølgelig, men..
marielle171 Skrevet 30. april 2012 #5 Skrevet 30. april 2012 Dette står i felleskatalogen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Jeg ville holdt meg laaaangt unna:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå