AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Hei! Vi har konfirmant nå snart, og satan hvor dyrt det er! Da har vi i tillegg benyttet oss av kontakter og fått ting rimeligere... Bunad kommer på 27500,- Koldtbord 15000,- Pynt /bordkort/servietter/kaffe/brus 2500,- Blomster 1300,- Gave 9500,- Lokale 2000,- Fotograf er jeg ikke sikker på, da en kompis som er fotograf skal ta bildene.. Innbydelser ordnet vi selv på dataen.... Er det vanlig at det er så dyrt?!?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Det trenger jo ikke å bli så dyrt. Bilder til takkekort kan dere jo fint ordne selv, og konfirmanten trenger ikke både bunad òg gave til 9500. Å få bunad er en fin og stor gave i seg selv 40
SemperFi Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Bunad er billig til den prisen dere har betalt, har selv sett regninger på 40000 for bunad. Koldtbord vet jeg ikke for hvor mange mennesker, men det der tror jeg dere betaler litt for mye! Pynt, ok. Blomster, ok. Gave, ok. Lokale, ok. For meg er det bare koldtbord dere betaler mye for. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 9500 på gave i tillegg til bunad??? DET syns jeg var VELDIG mye! Og blomsterutgiftene kunne dere lett ha kuttet ut og plukket blomster selv. Om matkostnadene er høye kommer jo an på hvor mange dere er. 12
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Ts her; Vi er 48stk i konfirmasjonen, så matbudsjettet er bestilt fra et cateringbyrå...vi har bestilt mat til 40, siden det er endel barn der som ikke spiser så mye som voksne. Kaker har vi ingen utgifter med, siden alle i familien baker og bidrar.. Vi bor på nordvestlandet, og om ei uke er de eneste markblomstene her hestehov...........så det blir ikke så mye markblomster å plukke selv! (gaven er en Mac, konfirmanten er 15 år og har ikke egen data enda, så vi ser på det som en investering i noe hun trenger likevel nå)
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #6 Skrevet 27. april 2012 Hvorfor må dere gi nesten 10 000 kr i gave? Da jeg konfirmerte meg var bunaden gaven fra foreldrene mine, et festantrekk til nærmere tredve tusen spenn er jo ikke akkurat lite. Hva skal en fjorten-femtenåring med så mye cash rett i hånda uansett? Sett heller litt og litt innpå en sparekonto til tenåringen når dere har noen kroner å avse, så blir det jo litt innen tenåringen er fattig student og trenger å ha noen oppsparte midler i bakhånd. Men uansett så er jeg enig med deg i at konfirmasjon er en dyr affære. Spesielt i områder av landet hvor absolutt alle konfirmantene stiller i bunad og man skiller seg veldig ut i kirken om man er den ene konfirmanten uten. Jeg har ingen problemer med å forstå at bunad + selskap er en stor utgift for familier med dårlig råd. Av en eller annen grunn ser jeg for meg at folk betalte mindre for konfirmasjonsselskaper før? Ser på bilder av min mors konfirmasjon på syttitallet, og der har slekten gått sammen om å lage til koldtbord med spekemat, eggerøre, flatbrød ++. Klart at det koster å kjøpe inn mat selv om man lager selv, men neppe 15 000.... Og blomster til 1300? Kan ikke huske at vi kjøpte blomsteroppsatser da jeg konfirmerte meg. Det var jo mai og vår, vi plukket vel noen fine vårblomster i hagen og pyntet bordet med buketter. Ellers går det jo an å bare kjøpe noen få enkle langstilkede roser, og ha én i hver vase. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2012 #8 Skrevet 27. april 2012 Hei! Vi har konfirmant nå snart, og satan hvor dyrt det er! Da har vi i tillegg benyttet oss av kontakter og fått ting rimeligere... Bunad kommer på 27500,- Koldtbord 15000,- Pynt /bordkort/servietter/kaffe/brus 2500,- Blomster 1300,- Gave 9500,- Lokale 2000,- Fotograf er jeg ikke sikker på, da en kompis som er fotograf skal ta bildene.. Innbydelser ordnet vi selv på dataen.... Er det vanlig at det er så dyrt?!? Bunad: unødvendig utgift, kunne vært valgt bort. Koldtbord: hørtes dyrt ut. Enten har dere fått en dårlig pris eller så har dere invitert uvanlig mange. Pynt osv: unødvendig dyrt, kan lett halveres. Blomster: hvorfor ikke plukke selv? Eller velge billigere løsninger. Gave: høres råflott ut med 9500 kr i tillegg til bunad. Kan kuttes veldig. Lokale: ok pris. Fotograf: ta bilder selv, så betaler dere kun for framkallingen. I det hele tatt handler det om hva man gjør det til selv. Vi laget en flott konfirmasjon for 20.000 kr totalt, inkludert gave. Kunne godt gjort det billigere. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 Ts her; Vi er 48stk i konfirmasjonen, så matbudsjettet er bestilt fra et cateringbyrå...vi har bestilt mat til 40, siden det er endel barn der som ikke spiser så mye som voksne. Kaker har vi ingen utgifter med, siden alle i familien baker og bidrar.. Vi bor på nordvestlandet, og om ei uke er de eneste markblomstene her hestehov...........så det blir ikke så mye markblomster å plukke selv! (gaven er en Mac, konfirmanten er 15 år og har ikke egen data enda, så vi ser på det som en investering i noe hun trenger likevel nå) Men det er jo noe hun kan kjøpe selv, hun får jo sikkert litt penger til konfirmasjonen. Og samtidig sparer dere inn. 20
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #10 Skrevet 27. april 2012 Mac er jo veldig mye dyrere enn en vanlig pc, men jeg ser den med at det er en gave konfirmanten trenger. Likevel synes jeg ikke at dere kan klage på at konfirmasjon er dyrt når dere har valgt å bruke nesten 40 000 kroner på gave. 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #11 Skrevet 27. april 2012 Ts her; Vi er 48stk i konfirmasjonen, så matbudsjettet er bestilt fra et cateringbyrå...vi har bestilt mat til 40, siden det er endel barn der som ikke spiser så mye som voksne. Kaker har vi ingen utgifter med, siden alle i familien baker og bidrar.. Vi bor på nordvestlandet, og om ei uke er de eneste markblomstene her hestehov...........så det blir ikke så mye markblomster å plukke selv! (gaven er en Mac, konfirmanten er 15 år og har ikke egen data enda, så vi ser på det som en investering i noe hun trenger likevel nå) Og hvorfor trenger en femtenåring en Mac? Det finnes jo helt fine velfungerende laptoper i langt lavere prisklasse. Ikke like status som Mac så klart, men det burde jo være uviktig. Jeg hadde aldri kjøpt Mac til min ungdomsskoleelev, og jeg hever en lønn på nærmere millionen i året. Hun får en grei PC som funker bra til skolearbeid og surfing, men Mac er en luksus slik jeg ser det, noe hun kan glede seg til å kjøpe den dagen hun er blitt voksen og har egne penger. Eventuelt får hun finne seg en sommerjobb i sommer og spare. 25
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #12 Skrevet 27. april 2012 Hvorfor må dere gi nesten 10 000 kr i gave? Da jeg konfirmerte meg var bunaden gaven fra foreldrene mine, et festantrekk til nærmere tredve tusen spenn er jo ikke akkurat lite. Hva skal en fjorten-femtenåring med så mye cash rett i hånda uansett? Sett heller litt og litt innpå en sparekonto til tenåringen når dere har noen kroner å avse, så blir det jo litt innen tenåringen er fattig student og trenger å ha noen oppsparte midler i bakhånd. Men uansett så er jeg enig med deg i at konfirmasjon er en dyr affære. Spesielt i områder av landet hvor absolutt alle konfirmantene stiller i bunad og man skiller seg veldig ut i kirken om man er den ene konfirmanten uten. Jeg har ingen problemer med å forstå at bunad + selskap er en stor utgift for familier med dårlig råd. Av en eller annen grunn ser jeg for meg at folk betalte mindre for konfirmasjonsselskaper før? Ser på bilder av min mors konfirmasjon på syttitallet, og der har slekten gått sammen om å lage til koldtbord med spekemat, eggerøre, flatbrød ++. Klart at det koster å kjøpe inn mat selv om man lager selv, men neppe 15 000.... Og blomster til 1300? Kan ikke huske at vi kjøpte blomsteroppsatser da jeg konfirmerte meg. Det var jo mai og vår, vi plukket vel noen fine vårblomster i hagen og pyntet bordet med buketter. Ellers går det jo an å bare kjøpe noen få enkle langstilkede roser, og ha én i hver vase. Ts her; Hun får ikke pengene rett i handa til fri bruk. De skal inn på konto. Sparekonto har hun hatt i alle de år, som hun får disponere når hun blir myndig. Ang blomster........her vi bor er de eneste blomstene som har dukket opp, hestehov! Ikke mye å pynte til komfirmasjon med! Vi blir over 40stk i selskapet, så det trengs litt mat... Kaker baker vi selv.. Hos oss er det tradisjon med bunad til den store dagen....iallefall til jenter! Vi har en kompis som skal ta bilder, men han er halvproff, så jeg er ikke helt sikker på hva prisen vil komme på. Dessert lager vi selv, bordkort og innbydelser har jeg laget selv.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #13 Skrevet 27. april 2012 Mac er jo veldig mye dyrere enn en vanlig pc, men jeg ser den med at det er en gave konfirmanten trenger. Likevel synes jeg ikke at dere kan klage på at konfirmasjon er dyrt når dere har valgt å bruke nesten 40 000 kroner på gave. Ts her; Vi har ikke brukt 40 000 på gave! Tenkte du gave, pluss bunad? Her er det vanlig at alle får bunad til konfirmasjon, i tillegg til gave....
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #14 Skrevet 27. april 2012 For å svare på spørsmålet ditt: Når dere velger å gi en så dyr gave i tillegg til bunad, så ja, da er det vanlig at det er så dyrt. 7
Perelandra Skrevet 27. april 2012 #15 Skrevet 27. april 2012 Kan ikke konfirmanten få datamaskin av noen andre enn foreldrene? Hun får jo allerede bunad. Hva med besteforeldre eller onkler og tanter? Noen av gjestene kan jo eventuelt gå sammen og spleise. Jeg har selv vært med på å spleise på PC til to av tantebarna mine. 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #16 Skrevet 27. april 2012 Ts her; Hun får ikke pengene rett i handa til fri bruk. De skal inn på konto. Sparekonto har hun hatt i alle de år, som hun får disponere når hun blir myndig. Ang blomster........her vi bor er de eneste blomstene som har dukket opp, hestehov! Ikke mye å pynte til komfirmasjon med! Vi blir over 40stk i selskapet, så det trengs litt mat... Kaker baker vi selv.. Hos oss er det tradisjon med bunad til den store dagen....iallefall til jenter! Vi har en kompis som skal ta bilder, men han er halvproff, så jeg er ikke helt sikker på hva prisen vil komme på. Dessert lager vi selv, bordkort og innbydelser har jeg laget selv. Jeg postet før jeg så dine videre innlegg, dessverre. Allikevel mener jeg pengegaven er unødvendig. Kjøp en billigere pc til et par tusenlapper, femtenåringer bruker jo helst pc-en til å gjøre lekser i Word og være på Facebook og slikt, så noen Macbook skjønner jeg ikke poenget med. Tenåringer har jo en tendens til å være ganske skjødesløse også, plutselig er den ødelagt. Mac er noe man kjøper når man er voksen mener jeg, eventuelt får hun jo bruke av de andre pengegavene hun får til å kjøpe seg Mac. Eller spare selv. Det nytter ikke å klage på dyr konf når man kjøper Macbook til konfirmanten.. Angående blomster, et par langstilkede roser fordelt i smale vaser er helt greit som bordpynt. Eventuelt bare lysestaker med levende lys. Å betale 1300 for blomster ser jeg ikke poenget med. Det er konfirmasjon, ikke bryllup. Det er klart det blir dyrt med mat når dere er nærmere femti stykker. Det er vel for sent å redusere antallet inviterte nå. Men tror det vanligste er rundt 30 gjester, så da blir det jo en del billigere for mange andre. Men har man stor familie så har man stor familie, ikke så mye å gjøre med det. Er det ingen blant gjestene som kan ta bilder gratis da? Idag er det jo så mange som er glade i foto, og det blir vanligere og vanligere blant vanlige folk å ha kvalitetskameraer. 6
Djungelvrål Skrevet 27. april 2012 #17 Skrevet 27. april 2012 (endret) Koldtbord 15000?? 350 kr pr hode? Mitt kommer på rundt 4000 til ca 26 gjester. Skal ikke bestille til 26 stk da noen er barn, de spiser lite i forhold til voksne. Endret 27. april 2012 av Liquorice
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #18 Skrevet 27. april 2012 Koldtbord 15000?? 350 kr pr hode? Mitt kommer på rundt 4000 til ca 26 gjester. Skal ikke bestille til 26 stk da noen er barn, de spiser lite i forhold til voksne. Vi er 48 gjester, men reduserer koldtbordet endel pga 5 barn. Min mor og meg lager dessert selv. Vi kjøper heller ikke kaker, da vi er en bakeglad familie..... Ang Mac så synes jeg det er en fornuftig gave til ei fornuftig jente på 15.5 år. Hun har ikke egen data, og hun er forsiktig med tingene sine, så jeg ser for meg at det er noe hun vil ha nytte av i mange, mange år (min Mac er 5 år, og like bra enda).. Hun ønsker seg penger ellers til dagen, da hun ikke er en smykke/pynte-jente, og det har hun tenkt å spare til hun flytter hjemmefra.... Ts forresten 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #19 Skrevet 28. april 2012 Merker jeg må begynne å spare allerede nå, selv om barnet mitt ikke ennå er født.. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #20 Skrevet 28. april 2012 Men hvis du ikke er villig til å kutte noe, verken når det gjelder Mac eller noe annet, så må du jo bare godta at du må punge ut uten å mukke. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå