Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var nylig i banken for å sjekke hva va kan få i lån. Svaret var vel egentlig "til nød 1,5". Samboer har 300 tusen i egenkapital. Ergo kan vi ha råd til en billig leilighet der vi bor.

Men.... Hun anbefalte oss å spare opp mer egenkapital og vente et års tid. Da lurer jeg... For dersom vi klarer å spare 100 tusen så har antakeligvis boligprisene steget tildvarende på et år. Så hva er da poenget??

I dag betaler vi 8 tusen i husleie der vi bor, og med et lån på halvannen mill ville vi måtte ut med 7800 i måneden samt at vi får skattefradrag. Men vi bør altså vente synes bankdamen...

Innspill??

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

om dere klarer å spare 100 000 på et år, så må jeg at jeg blir imponert!

for meg så høres det litt vel ulogisk mye ut om boligprisene skal stige hele 100 000 på et år altså!

har dere ingen som kan stille som kausjonist da?

Gjest pellepirat
Skrevet

Selvfølgelig kommer banken med dette rådet, de vil ha så stor sikkerhet som mulig. Ved å betale inn mer EK blir ikke låneandelen på boligen like stor.

Men det er bare synsing, dere må gjøre hva dere føler for. Tallene som du legger frem viser jo at et lån er helt legitimt og greit! Hadde gått for kjøp jeg! :)

AnonymBruker
Skrevet

for meg så høres det litt vel ulogisk mye ut om boligprisene skal stige hele 100 000 på et år altså!

Joda, vi har kausjonist hvis vi vil, men kan også klare oss uten. Bankdamen var imidlertid lite lysten på å gi oss lånet. Og det er for såvidt bedre å vente til vi finner noe vi vil ha istedenfor å gå for noe vi kan få.

Rekkehusleiligheter i dag går for rundt 2 mill der vi bor. Vi venter i tillegg barn, og hadde det ikke vært for at leiligheten vi leier har et soverom for lite, kunne vi gjerne bodd her en stund. Vi kan ikke bo her mer enn et år til.

Nylig ble et rekkehus i området vi kunne tenke oss å bo solgt for 2,3 - to hundre over takst og med fellesgjeld og 3 tusen i husleie. Det er jo ikke noe pristak på boliger her i landet, og ser at den siste leiligheten som har blitt lagt ut står for hva den siste ble solgt for.

Jeg frykter at spesielt rekkehusleiligheter, som er hva "de fleste" som kjøper kan ta seg råd til, vil få en kunstig prisvekst i løpet av kort tid.

Ts

Gjest NozMonster
Skrevet

Selvfølgelig kommer banken med dette rådet, de vil ha så stor sikkerhet som mulig. Ved å betale inn mer EK blir ikke låneandelen på boligen like stor.

Men det er bare synsing, dere må gjøre hva dere føler for. Tallene som du legger frem viser jo at et lån er helt legitimt og greit! Hadde gått for kjøp jeg! :)

men jeg får inntrykk av at de har en veldig god årslønn, i og med at de kan klare å spare opp 100 000 på et år!

så for meg så høres det ut som de mest sannsynligvis er sikre betalere- så vinner ikke banken mye på å låne dem mest mulig da da?

Ikke at banken spytter penger på hvem som helst, men siden rentene er som de er i dag, så kan jeg ikke helt skjønne at banken vil at du skal ha så veldig mye mer enn 15% av kjøpesummen i EK? :klo:

jo mer de låner meg, dess mer penger får jo de tilbake?

AnonymBruker
Skrevet

100 000 på to inntekter er ikke det store problemet vil jeg tro. Det er 5000 i mnd pr. pers. Om det var for å spare til leilighet tror jeg jeg hadde skåret inn til beinet for å spare.

Nå vet ikke jeg boligpris historikken der du bor, men her i Stavanger stiger i hvertfall prisene med mer enn 100 000 i året, så her hadde det ikke vært noe poeng i å spare. Ikke alltid de bankfolka vet hva de snakker om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag betaler vi 8 tusen i husleie der vi bor, og med et lån på halvannen mill ville vi måtte ut med 7800 i måneden samt at vi får skattefradrag. Men vi bør altså vente synes bankdamen...

Innspill??

At dere klarer å betale 7800 i mnd med et boliglån er ikke alene avgjørende. Hvordan blir økonomien deres dersom renta øker med 4-5 prosent? Det er en viktig faktor for banken når de gjør sin vurdering.

AnonymBruker
Skrevet

Reglene sier at dere må ha minst 15% egenkapital, og da er ca 1,5 mill ikke så langt ifra det meste de kan gi dere når dere har 300 000. Hvis dere har 100 000 mer egenkapital vil de kunne gi dere ca 500 000 mer i lån. Det er derfor de ber dere spare, ikke fordi 100 000 fra eller til har så mye å si for en leilighet.

• Liker 1
Skrevet

Om en bolig til 2 mill har en prisstigning på 5% på ett år stiger den med 100 000. 5% er ikke veldig urealistisk (for å si det mildt) når man ser på boligprisene de siste årene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk mulighetene for startlån. Det kan brukes til EK.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere spurt i flere forskjellige banker om hva dere kunne få i lån?

Jeg 22 år og alene og kan få 1,7 mil i lån, høres lite ut at dere bare kan få 1,5 mil i lån sammen:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...