Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå begynt å tenke som Fedon Lindberg. Jeg gjør det først og fremst p.g.a blodsukkeret mitt, men jeg ser jo at det har andre effekter også.

Er det andre her som har prøvd å spise Fedon mat?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nicoline
Skrevet

Jeg har gjort det i halvannet år - føler at jeg har "sett lyset" :wink:

Skrevet

SÅ flott Nicoline.

Jeg begynte forrige uke jeg da, så jeg har ingen erfaring. Har du noen tips? Jeg sliter litt med å få med sambo, han er svært glad i brød, og jeg skulle så gjerne motivert han også.

Har du noen tips til niste som er enkelt og raskt å lage?

Gjest Nicoline
Skrevet

Hei Blå

Jeg er så heldig at vi har kantine med stor salat-bar på jobben - her er alltid masse forskjellige grønnsaker, belgfrukter, frø, dressinger, ol. Det du kan ha med deg på jobb er f.eks. middagsrester, omelett, knekkebrød av rug med f.eks. fiskepålegg ... Mulighetene er mange - jeg vil anbefale deg å kjøpe en av bøkene til Lindberg - der får du vite alt du trenger å vite. Dessuten har han en web-side med masse informasjon:

http://www.drlindbergs.no/

Ellers så har Hjemmet en ukentlig spalte med Lindberg og noen av hans medarbeidere - her kan du få masse gode tips.

Jeg kan godt skjønne at mannen din har problemer med å kutte ut brødet - det trenger han heller ikke gjøre. Sats på brød med lite hvetemel og mye grovt, f.eks. rug... Man skal ikke kutte ut brød og poteter - man skal minske inntaket og la grønnsaker og frukt utgjøre en større del av kostholdet.

Lykke til med den nye kosten - du vil raskt merke bedring i kropp og sjel - ihvertfall hvis du sørger for mer mosjon og frisk luft samtidig.

Husk å sjekke varedeklarasjonen på alt du kjøper - det tar lengre tid i butikkene, men er vel verd det.

Klem fra Nicoline

Skrevet

Takk for hjelp Nicoline. Nå har jeg snakket litt med Sambo, og vi har bestemt oss for å sette opp en meny for hele dagen. Han savner det "lettvindte" med å ta med seg 4-5 brødskiver på skolen. Og jeg er jo litt enig. Men jeg håper at vi nå skal få det til.

Hvordan hadde du det i førsten? Jeg synes det er vanskelig å finne på noe jeg, særlig sånn i hverdagen. Må ha noe som er godt, billig og ikke så komplisert. Men jeg trøster meg med at det går greiere etterhvert som jeg blir litt mer kjent med "reglene".

Kjøper du mye i invandrerbutikker? bønner og linser og sånnt? vet du hva pris det ligger på der i forhold til andre butikker?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva spiser dere når der ikke kan spise brød, poteter, ris og pasta? Jeg hadde IKKE klart meg uten noen av det! :riste:

Skrevet
Hva spiser dere når der ikke kan spise brød' date=' poteter, ris og pasta? Jeg hadde IKKE klart meg uten noen av det! :riste:[/quote']

Du kan spise det - bare reduser på mengden og spis grovere brød og kanskje andre typer ris enn du pleier - brun basmatiris f.eks. er veldig bra. Pasta al dente er bedre enn "ihjelkokt pasta" Mer kjøtt/fisk og grønnsaker og mindre ris/pasta/poteter - det er ikke snakk om å kutte dette helt ut.

Gjest Nicoline
Skrevet

Hei Blå

Jeg kjøper grønnsakene på supermarkeder... det er ikke alle som har like stort utvalg - men OBS, Mega + ett par lokale butikker her selger det man trenger. Prisen er ikke avskrekkende - faktisk bruker jeg ikke mer penger på mat nå enn før - jeg bare kjøper litt annerledes mat nå. Mye rent kjøtt, eks. kyllingfilet, svinefilet eller biffdeig. Passer alltid på når det er tilbud og kjøper inn stort som jeg fryser ned.

Overgangen til denne typen kost har gått helt smertefritt for mitt vedkommende - jeg tok det veldig gradvis i begynnelsen. Har hele tiden prøvd meg fram - merker med en gang man spiser noe som er feil - da blir man uvel i magen og vekten stopper opp.

Husk å kjøpe Raps-olje til steking av mat...

Nicoline

Skrevet

Takk for tips. Jeg begynner å like dette nå. Laget linsepurè og linsesalsa her en dag, og det var kjempegodt. Har bestilt Fedon boka, og håper den kommer snart.....venter spent....

Skrevet

linsepure er snadder!!! har dere vært på www.karbojunkie.com ? forum for dere :wink:

Skrevet

ja, kanskje ikke det var så dumt Iset. Takk sakl du ha, skal kikke litt der :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...