sauen87 Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Jeg har fått helt dilla på spinning i det siste, syns det er kjempegøy og veldig effektiv trening! Men jeg har noen spørsmål angående spinning: - Sykler med pulsbelte, og merker at når jeg kommer opp på 94% eller mer av makspuls blir jeg skikkelig dårlig. Jeg blir kvalm, det svartner nesten for meg og jeg verken ser eller hører=P Er det normalt? Ser jo at mange andre ligger på 97-98% av makspuls... Er det bare meg som er i dårlig form? - Hvordan vet man at kondisjonen har bedret seg? Er det hvor lenge man klarer å ligge opp mot makspuls eller? - Etter spinningtimene har jeg ofte vondt i hofte og bekken (har plager med hofte og bekken fra før). Er det noe jeg kan gjøre med teknikken for å unngå dette?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 De som ligger på makspuls hele veien har muligens regnet feil - mange bruker den tradisjonelle kalkulatoren, og den regner feil på mange. Jeg ligger nok aldri på makspuls(eller i rød sone) - jeg ser ingen spesiell hensikt med det. Jeg hadde også blitt kvalm som en alke da. Strekker du godt ut etter spinningtimen? Høres ut osm du kjører alt for hardt....det er en vanlig nybegynnerfeil. Evt feil hos dem som gjerne vil raskt ned i vekt og drar på maks på alt.
Gjest Marmot Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Det er ingen som klarer å ligge på 97% av maxpuls over tid, jeg tror ikke noen klarer å ligge på 94% heller. Når man ligger så høyt, jobber kroppen anaerobt, og det klarer man ikke særlig lenge. Har du tatt maxpulstest? Når du trenger høyere belastning enn før for å få opp pulsen, har kondisjonen forbedret seg. Det betyr at oksygenopptaket ditt er bedre enn det var. Om du trener ved å komme deg opp mot maxpuls, og klarer å ligge der lenger, har du forbedret din anaerobe utholdenhet, men med mindre du har som mål å bli sprinter eller sykle raskest mulig, har det ikke mye hensikt.
Celestia Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Spiser du ordentlig før og får i deg tilstrekkelig med væske da? Jeg blir akkurat sånn som du beskriver hvis jeg dusjer om morgenen uten å spise først. Misten hørselen, og det "bruser" i øret, det svartner for meg, jeg blir kvalm og blek i ansiktet. Men om jeg spiser så går det helt fint
Riskrem Skrevet 28. april 2012 #5 Skrevet 28. april 2012 Spinning kan være tøff kondisjonstrening og det er helt nødvendig å ha energi på lager, dvs å ha spist og drukket på forhånd. Og underveis bør man absolutt drikke masse vann. Det høres ut som du kanskje kjører litt for hardt på i spinningtimen? Det er ikke nødvendig å pushe seg til besvimelsens rand. Makspulsen pleier jeg å ta mot slutten (som oftest) og ellers i timen ligger jeg mellom 70-85%. Vedrørende hofter og bekken kan det jo bare være at kroppen din ikke er helt vant til spinningen enda. Eller at du sitter feil. Spør instruktøren neste gang om hjelp til å stille inn sykkelen. Det kan virkelig hjelpe! Man merker at kondisjonen øker når man ikke blir like sliten som før, og at du klarer å legge på litt ekstra motstand enn tidligere. Jeg har trent spinning i mange år og jeg merket stooooor forskjell ganske fort etter at jeg begynte. Nå kan jeg gå på spinningtimer på 1,5 time uten å bli særlig sliten
Arlea Skrevet 28. april 2012 #6 Skrevet 28. april 2012 Ikke stol for mye på klokka. Min viser til stadighet at jeg er oppe i 101% av MP til tross for at det er klokken selv som har beregnet den ut i fra hvilepulsen. Jeg bruker heller å stille klokka sånna at den viser hjerteslag istedet for prosent, og bruker det høyeste tallet jeg har sett (dvs for meg, 200 i minuttet) som referansepunkt for makspuls og prøver å ligge oppunder der i "dragene" på pulsspinn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå