Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er samboere med felles boliglån. Slik jeg har forstått det så blir dette automatisk fordelt 50/50 i selvangivelsen. Jeg hadde kun inntekt i sommermånedene, og november/desember 2011, det var derfor han som betalte renter og avdrag i denne perioden. Totalt tjente jeg ca. 70 000 kr i fjor (student). Han tjente rundt 350 000 kr.

Jeg forstår ut i svaret i dine penger (se sitat nedenfor) at vi kan lage en avtale om fordeling.

I en annen artikkel fra dine penger står det at avtalen kun kan endres dersom det har skjedd en endring i reelle forhold. Altså dersom den ene stiger betraktelig i lønn. Jeg fikk full jobb i januar 2012, og gikk da fra ingen inntekt til 330. 000 kr. Slik jeg forstår det da kan vi lage en avtale for 2011 på at han har betalt renteutgiftene, mens siden jeg fikk ny jobb så er det greit å endre på avtalen vi inngikk for selvangivelsen nåværende år?

Er det noen som vet om vi kan lage en avtale med tilbakevirkende kraft for den perioden det gjaldt? Det står også at vi skal fordele det slik det er betalt, vil det si at vi må lete frem kontoutskrifter for denne perioden for å dokumentere at vi faktisk fordelte det slik som i avtalen?

Og sist, men ikke minst, vil dette utgjøre en reell forskjell i utbetalingen fra skatteetaten? Er det verdt bryet?

Vi har gått tilbake til 50/50 fordeling av lånet nå, og har felles økonomi. Venter barn sammen til sommeren.

"Spørsmål: Samboere og fordeling av rentefradrag

Hei. Jeg og min samboer har boliglånet registrert 50% på hver av oss. I selvangivelsen står likevel lånet og renter registrert kun på han. Spørsmålet mitt er om vi kan overføre hele lånet på meg i og med at jeg tjener mest, eller må vi fordele 50-50 fordi vi ikke er gift? Vi vil begge fortsatt ha boliglånet registrert likt mellom oss.

Svar: Fordel boliglånet slik dere har ansvar for det og renteutgiftene slik de er betalt. Legg eventuelt med en låneavtale. Rentefradraget gir 28 % lavere skatt uavhengig om inntektet er høy eller lav, men inntekten må være større enn alle fradrag." (Kilde: Dine Penger, 26.04.12)

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10050238

http://www.vg.no/dinepenger/mobil/article/10049649

Endret av Vit
Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Lånet blir ikke automatisk delt i selvangivelsen for samboere. Det må man gjøre selv. Hvert eneste år!!

Har dere en avtale på hvordan det skal fordeles, så fordeler dere lånerentene etter den brøken i selvangivelsene. Hvis ikke er det vel 50/50 som gjelder.

Siden samboere liknes separat og ikke sammen, har det en reell betydning.

Endret av Spinell
Skrevet

Enig med Spinell.

Ang. reell betydning: det er også sånn at du og din sambuar er pliktig etter lova å oppgi korrekt gjeld og formue som de er ansvarlig for.

Kort sagt: om de eig huset/leiligheten med 50% kvar, er du juridisk ansvarlig for 50% av boliglånet (her kan forsåvidt innskutt egenkapital ha betydning), og skal oppgi dette i sjølvmeldinga.

Om de har felles økonomi betyr det ingenting kven som har betalt avdraga og rentene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...