Gå til innhold

Har en lærer rett til å stryke meg i faget...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en lærer som truer med å stryke meg i faget dersom jeg går fra undervisningen. Jeg har ikke mye fravær fra før. Og han sier "hold kjeft du" og "Hvis du går, så stryker jeg deg". Går sisste året Vg3 og kan absolutt ikke stryke! dette er et fag som ødelegger veldig for meg!

Dette gjelder en lærer som har mye klager og missfornøyde elever.

Han ga meg en helt elendig karakter på en heldagsprøve på grunnlag av at han mente besvarelsen var for "kort". Han hadde selv sagt at det ikke var noe minim/ makskrav til hvor mange ord det skulle være eller hvor mange sider det skulle være.

Kan plusse på at han ikke er særlig glad i meg, og har trukket meg 1-2 karakterer på tidligere hjemmeoppgaver fordi han har ment jeg "egentlig" ikke fortjener bedre.

Videoannonse
Annonse
Gjest BabyBlue
Skrevet

Det eneste som kan gi deg stryk er om du feiler i obligatoriske vurderingssituasjoner. Dårlig oppførsel eller fravær skal kun gå utover ordenskarakteren din.

Gjest Spinell
Skrevet

Det eneste som kan gi deg stryk er om du feiler i obligatoriske vurderingssituasjoner. Dårlig oppførsel eller fravær skal kun gå utover ordenskarakteren din.

Fravær kan gi stryk, men bare dersom fraværet er så stort at man ikke har grunnlag for å sette karakter. Det høres ikke ut som dette er tilfelle for TS. På den annen side: det er ikke akkurat vanlig, og det gir ikke noe godt inntrykk om man bare går fra undervisningen med mindre man blir syk eller har f.eks en legetime.

Hvis det er slik at læreren rett og slett mobber eller forskjellsbehandler på en graverende måte, må det nesten tas opp med skolens ledelse.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var uenig i måten han behandlet meg på og måten han hadde rettet prøven og grunnen til at han trakk meg. Så sa jeg at jeg faktisk ikke gadd å være tilstede i timen hans pga hans uproffe oppførsel og begynte å pakke sammen, da sa han: "Hvis du går nå, så stryker jeg deg".

Og jeg kan virkelig ikke få stryk! så hadde ikke noe annet valg enn å sette meg ned. Han har flere ganger "klikket" i timen, så jeg nevnte bar for han at han skulle være klar over at om jeg tok opptak av ham å viste det til ledelsen så kunne han få problemer. Da fikk jeg som svar; "Nå holder du kjeft! Gjør det du skal! Det er jeg som bestemmer og jeg som er lærer her"

-Ts

Skrevet

Jeg var uenig i måten han behandlet meg på og måten han hadde rettet prøven og grunnen til at han trakk meg. Så sa jeg at jeg faktisk ikke gadd å være tilstede i timen hans pga hans uproffe oppførsel og begynte å pakke sammen, da sa han: "Hvis du går nå, så stryker jeg deg".

Og jeg kan virkelig ikke få stryk! så hadde ikke noe annet valg enn å sette meg ned. Han har flere ganger "klikket" i timen, så jeg nevnte bar for han at han skulle være klar over at om jeg tok opptak av ham å viste det til ledelsen så kunne han få problemer. Da fikk jeg som svar; "Nå holder du kjeft! Gjør det du skal! Det er jeg som bestemmer og jeg som er lærer her"

Jeg syns du absolutt skal gå rett til ledelsen og ta det opp. Om det er flere som opplever det slik i klassen så kan dere jo slå dere sammen og vise at dere har begrunnelser for å klage. Eller ta det opp med en kontaktlærer om dere har det.

Du fikk jo frem hva du mente da du gikk fra timen, men det er ikke så effektivt for situasjonen på sikt. Om denne læreren oppfører seg som en tullig slik jeg får inntrykk av gjennom det du har skrevet, så fortjener han å høre det og få en irettesettelse av ledelse eller andre lærere. :Nikke:

AnonymBruker
Skrevet

Du burde være litt forsiktig med oppførselsen din overfor læreren. Får du nedsatt karakter i oppførsel kommer du til å få problemer.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Fravær kan gi stryk, men bare dersom fraværet er så stort at man ikke har grunnlag for å sette karakter. Det høres ikke ut som dette er tilfelle for TS. På den annen side: det er ikke akkurat vanlig, og det gir ikke noe godt inntrykk om man bare går fra undervisningen med mindre man blir syk eller har f.eks en legetime.

Hvis det er slik at læreren rett og slett mobber eller forskjellsbehandler på en graverende måte, må det nesten tas opp med skolens ledelse.

Fravær kan bare gi stryk dersom fraværet har gått utover prøver og andre vurderingssituasjoner.

Stort fravær kan føre til at læreren ikke har nok grunnlag til å sette standpunktkarakter. Det skal ikke finnes faste prosentgrenser for hvor mye fravær man kan ha før man ikke får karakter i faget. Det som er viktig er hvilken kompetanse i faget eleven kan dokumentere. Du har krav på skriftlig varsel hvis du står i fare for å ikke få karakter i et fag på grunn av høyt fravær.

Husk at læreren din er ansvarlig for å sende ut varselbrev såpass tidlig at du fortsatt har en sjanse til å rette opp karakteren din.

Les mer om dette her

Om du mener læreren din ikke dømmer deg på bakgrunn av din kompetanse, kan du henvende deg til rektor/avdelingsleder/kontaktlærer og klage på karakteren(e). Mest sannsynlig vil den du henvender deg til ta deg seriøst, og få en annen til å gå over oppgaven din for å sjekke om du fortjener den karakteren du har fått.

Endret av _Essx
AnonymBruker
Skrevet

når jeg gikk på vgs for 7 år siden så strøk man om man var borte 15 % eller mer av undervisningen.

Man fikk varsel i forkant om at man stod i fare for å stryke pga fravær.

Spillte ingen rolle om man var der på prøvene, undervisningen på vgs er obligatorisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ta det opp med ledelsen ja. ellers er det noen ganger greit å bare pine seg igjennom det og dilte etter læreren og gjøre hva læreren vil. Har opplevd det noen ganger før. det er bedre å bare gjøre som læreren sier enn å kverulere.....

du kan uansett ta opp fag som privatist hvis du får dårlige karakterer.

Gjest Spinell
Skrevet

Fravær kan bare gi stryk dersom fraværet har gått utover prøver og andre vurderingssituasjoner.

Husk at læreren din er ansvarlig for å sende ut varselbrev såpass tidlig at du fortsatt har en sjanse til å rette opp karakteren din.

Må bare presisere at vurderingssituasjoner er et temmelig vidt begrep. Elever blir utsatt for nærmest kontinuerlig vurdering i skolesammenheng, ikke bare prøver og innleveringer. Aktivitet i timene, samt evner og resultater under praktiske øvelser (lab e.l.) er en del av elevvurderingen. Derfor gir for stort fravær ikke tilstrekkelig vurderingsgrunnlag. Dette framgår også av Opplæringslova:

Eleven, lærlingen og lærekandidaten skal møte fram og delta aktivt i opplæringa slik at læraren og instruktøren får grunnlag til å vurdere eleven, lærlingen og lærekandidaten sin kompetanse i faget. Læraren og instruktøren skal leggje til rette for at han eller ho får eit tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten, slik at den retten eleven, lærlingen og lærekandidaten har etter § 3-1, blir oppfylt. Stort fråvær eller andre særlege grunnar kan føre til at læraren ikkje har tilstrekkeleg grunnlag for å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

når jeg gikk på vgs for 7 år siden så strøk man om man var borte 15 % eller mer av undervisningen.

Man fikk varsel i forkant om at man stod i fare for å stryke pga fravær.

Spillte ingen rolle om man var der på prøvene, undervisningen på vgs er obligatorisk.

Det er i alle fall ikke lov! Jeg var aktiv i EO omtrent på dette tidspunktet, og det var en sak som ofte ble tatt opp, fordi mange skoler hadde en slik regel.

Til TS: Læreren kan ikke stryke deg på det grunnlaget, og jeg synes dette høres ut som en ufattelig uprofesjonell og dårlig lærer! Ville helt klart tatt det opp med ledelsen (selv om det neppe skjer noe drastisk, lærere kan jo ikke bli sparket uansett hvor dårlig jobb de gjør, tydeligvis..).

AnonymBruker
Skrevet

Selv om læreren er en dust så behandler du fortsatt læreren med respekt! Har du ikke fått noen oppdragelse hjemmefra, TS?

• Liker 6
Gjest navnelapp
Skrevet

Er det tillitsvalgte frå Elevorganisasjonen på din skule? I så fall bør du rådføre deg med dei om korleis du bør handtere denne situasjonen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Du burde være litt forsiktig med oppførselsen din overfor læreren. Får du nedsatt karakter i oppførsel kommer du til å få problemer.

det kjem heilt an på kva du skal gjere vidare. Skal du ta høgare utdanning er det ingen som bryr seg om kva du fekk i orden og oppførsel på vidaregåande.

• Liker 1
Skrevet

Det er 1,5 mnd med undervisning igjen av vgs, så er du ferdig og kan dra ut å leve livet, mens grinebitteren blir stuck år etter år med jobben sin.

Møt opp den bitte lille stunden.

• Liker 3
Skrevet

Har en lærer som truer med å stryke meg i faget dersom jeg går fra undervisningen. Jeg har ikke mye fravær fra før. Og han sier "hold kjeft du" og "Hvis du går, så stryker jeg deg". Går sisste året Vg3 og kan absolutt ikke stryke! dette er et fag som ødelegger veldig for meg!

Dette gjelder en lærer som har mye klager og missfornøyde elever.

Han ga meg en helt elendig karakter på en heldagsprøve på grunnlag av at han mente besvarelsen var for "kort". Han hadde selv sagt at det ikke var noe minim/ makskrav til hvor mange ord det skulle være eller hvor mange sider det skulle være.

Kan plusse på at han ikke er særlig glad i meg, og har trukket meg 1-2 karakterer på tidligere hjemmeoppgaver fordi han har ment jeg "egentlig" ikke fortjener bedre.

Kan jeg få spørre om du er fra vestlandet?

Skrevet

ta det opp med ledelsen ja. ellers er det noen ganger greit å bare pine seg igjennom det og dilte etter læreren og gjøre hva læreren vil. Har opplevd det noen ganger før. det er bedre å bare gjøre som læreren sier enn å kverulere.....

Syns alternativet med å "pine seg igjennom og dilte etter" den siste tiden er et dårlig alternativ. Fortjener læreren å høre sannheten, at elevene ikke syns noe om måten han er på, så bør det bli tatt opp. Han bør få høre det og ikke la det "gå hus forbi". Kan hende han skjønner alvoret og klarer å bedre seg hvis han får høre det fra andre også. Han bør tåle å få tilbakemelding, det er en del av jobben hans.

Og han skal sikkert undervise neste semester også, man kan jo tenke på at man gjør dette litt for de neste kullene som kommer også? :Nikke:

Skrevet

det kjem heilt an på kva du skal gjere vidare. Skal du ta høgare utdanning er det ingen som bryr seg om kva du fekk i orden og oppførsel på vidaregåande.

Men så skal man plutselig ut i arbeidslivet og da legger man gjerne med vitnemål fra videregående. Har man nedsatt karakter i oppførsel, så er det nok mange som kan finne på å henge seg opp i det enten det er deltidsjobb under studiene eller fast jobb etter studiene man er ute etter. Jeg ville valgt kampene mine med omhu om jeg var TS, og det å filme læreren i timene er relativt frekt.

• Liker 3
Skrevet

Må bare presisere at vurderingssituasjoner er et temmelig vidt begrep. Elever blir utsatt for nærmest kontinuerlig vurdering i skolesammenheng, ikke bare prøver og innleveringer. Aktivitet i timene, samt evner og resultater under praktiske øvelser (lab e.l.) er en del av elevvurderingen. Derfor gir for stort fravær ikke tilstrekkelig vurderingsgrunnlag. Dette framgår også av Opplæringslova:

Ja, en vurderingssituasjon kan være så mangt. Prøver, innlevering, fremføringer eller en vanlig utspørring av elever i timen. Men ikke alle lærere praktiserer samme læringsmåte. I dette tilfellet vet ts mest om hvordan akkurat denne læreren legger opp undervisningen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Men så skal man plutselig ut i arbeidslivet og da legger man gjerne med vitnemål fra videregående. Har man nedsatt karakter i oppførsel, så er det nok mange som kan finne på å henge seg opp i det enten det er deltidsjobb under studiene eller fast jobb etter studiene man er ute etter. Jeg ville valgt kampene mine med omhu om jeg var TS, og det å filme læreren i timene er relativt frekt.

Eg tilset folk rett som det er, og eg ville ikkje finne på å spørje om kva som ligg bak ein nedsett oppførselskarakter frå vidaregåande. Når ein tilset folk som er utdanna juristar, økonomar og ingeniørar, og desse har fleire års erfaring og referansar, så har ikkje den karakteren noko seie anna enn som ein kuriositet. Men det kan sjølvsagt bli noko ein bør legge vekt på å forklare når ein søker om jobb under studia.

Ofte heng ein nedsett oppførselskarakter saman med sterk rettferdigheitssans og stort engasjement. Dette er egenskapar som kan vere nyttige i eit team.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...