Gå til innhold

MYE tannsten hos hund - vurdere å trekke alle tennene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min har fått en eller annen tannkjøttsykdom som gjør at han får ny tannstein umiddelbart (vi snakker dager - ikke uker engang) etter at vi har vært hos veterinæren. Sist betalte jeg nesten 5000 kr for begge hundene, det sier seg selv at jeg ikke kan gjøre dette en gang i måneden! Er det noen her som har erfaring med hunder som har fått trukket tennene sine? Jeg vet jo at enkelte hunder må det av diverse årsaker, men jeg lurer veldig på om livskvaliteten blir mye redusert. Det kan jo ikke være spesielt godt å gå rundt med betent tannkjøtt heller...

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Er det den ene hunden eller er det begge to ?

Blir litt forvirret av det du skriver... :klo:

Har vetrinæren satt noen diagnose på tilstanden ?

Du snakker om at det er tannsten som er det øknomiske problemet for deg, men at tannkjøttetet er betennt.

Det kan være flere diagnoser på dette. Noen av disse tilstandene vil føre til at tenneen faller ut, andre nødvendigvis ikke.

Tannpuss med spesial tannpasta for hund, kombinert med spesialfor er prøvd ?

Hva er vetrinærens prognoser ?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde begge to inne for fjerning av tannstein, men det er den ene som har så mye nå igjen at jeg lurer på om det beste for ham er å trekke de tennene han har igjen. Det er selvfølgelig noe jeg vil diskutere med veterinæren før jeg bestemmer meg for noen ting, lurte bare på om noen her har erfaring med det.

Pusser tennene på dem hver dag + at de får dentalsticks som jeg har kjøpt hos veterinæren for å motvirke tannstein. Det er mest et spørsmål om hva som er best for hunden, men det økonomiske spiller også en rolle, da jeg ikke har råd til å bruke 2000 kr i måneden på tannhelsen hans.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker også på at det umulig kan være bra for ham å bli lagt i narkose så ofte, han er åtte år og ellers en meget sprek og leken herremann :)

Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg synes det høres helt fryktelig ut å skulle trekke tennene hans!

Konsulter veterinæren, og snakk eventuelt med forsikringsselskapet ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det høres fryktelig ut, men samtidig høres det ikke mindre fryktelig ut å alltid gå rundt med betennelse i munnen... Selvfølgelig skal jeg konsultere veterinæren, jeg er bare ute etter erfaringer fra andre også.

Skrevet

Hva med daglig puss? Og opplæring fra vetrinær så du kan bruke tannskrape selv?

Finne go'biter som de må jobbe litt med,bein ,tørrfisk.

Disse dentasticks er bare tull og blir bare smuldret opp.

Et pulver som heter PlaqueOff fungerer men koster litt.

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=hiawatha&gid=73

http://www.dyrlegebutikken.no/products/plaque-off-

Det er STORE forskjeller i pris,så sjekk litt rundt. Men vi har brukt det på vår hund og har unngått mye tannstein på denne måten.

Noen hunder har mer tannstein enn andre og jeg synes vetrinæren burde lære deg hvordan du steller og holder dette vekk

Skrevet

Hva med daglig puss? Og opplæring fra vetrinær så du kan bruke tannskrape selv?

Finne go'biter som de må jobbe litt med,bein ,tørrfisk.

Disse dentasticks er bare tull og blir bare smuldret opp.

Et pulver som heter PlaqueOff fungerer men koster litt.

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=hiawatha&gid=73

http://www.dyrlegebutikken.no/products/plaque-off-

Det er STORE forskjeller i pris,så sjekk litt rundt. Men vi har brukt det på vår hund og har unngått mye tannstein på denne måten.

Noen hunder har mer tannstein enn andre og jeg synes vetrinæren burde lære deg hvordan du steller og holder dette vekk

Det pulveret skal jeg prøve, takk for tipset! Pusser som sagt tennene hans (deres, pusser begge sine tenner) hver dag. Og hver eneste gang er det en sorgens stund, helt til det blir fest når vi er ferdige :) Jeg kjøper dentalsticksene hos veterinæren, tror de skal være noe bedre enn de man kjøper i vanlig dagligvarebutikker.. Bein vil de ikke ha, jeg har flere typer som jeg tilbyr dem innimellom.

Skrevet

Hva med tørrfisk,tørket strupe osv ? Rene bein ,ikke griseører osv som ofte er røkt og inneholder mye salt

Skrevet

Han har allerede trukket en del tenner som var løse, så tror det er derfor han ikke så gjerne tygger på bein o.l.

Skrevet

Da er det jo noe helt annet.Om han har så dårlige tenner ,er det å trekke dem en mulighet.Men da bare fordi de MÅ ut og ikke for å lette eiers jobb ;)

Dette burde egentlig en flink vetrinær hjelpe med og forklare

Skrevet

Spør vetrinæren da. jeg aner ikke hvordan det er med hunder, da min hund er forstatt svært ung og sprek. Men, vi trakk tennnene på den gamle katten min, samtlige av dem. Livskvaliteten ble mye bedre, han hadde overhodet ikke problemer med å spise tørrfor, de tygger med gummene.

Gjest Bobler
Skrevet

Dropp denta-sticksen og gi dem ordenlige bein daglig. Ikke tyggebein fra butikken, men RÅ bein fra slakteren eller matvarebutikken. Puss tennene to ganger om dagen, og kjøp en tannskrape for å fjerne plakk selv. Kan hjelpe å ikke bruke tørrfòr (tørrfòr blir ofte liggende i mellom og på tennene etter et måltid, og vil føre til mer plakk&tannstein). Veldig mange er negative til vom&hundemat (de tjener jo ikke noe på det), men det er det beste du kan gi hunden din.

(Svigemors hund slet med noe av det samme. Det jeg skrev nå ble løsningen).

Skrevet

Tror han må være noe av det søteste som finnes, når jeg hentet tannbørsten nå, og ropte ham til meg, tok han på seg tapper-kappa og kom luntene bort for å få pusset tennene. Han skjelver og synes livet er helt bånn i bøtte, men nå som vi er ferdige er det fest i stua, han snurrer rundt og rundt mens han biter i pipeleken sin og feirer stort :bursdag:

Tusen takk for tipsene alle sammen, jeg skal selvsagt drøfte dette med veterinæren ved neste tannsteinfjerning, bare greit å høre andre sine erfaringer også :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...