Tari Skrevet 25. januar 2004 #41 Skrevet 25. januar 2004 Mulig jeg ikke er like vidsynt som mange av dere, men jeg mener ekteskapet er en bra ramme rundt å få barn, fordi det er mer forutsigbart (selv om samlivsbrudd forekommer i høyeste grad her også) både for foreldre og barn. Men det er jo mange, bl.a her på kg, som får barn først og gifter seg senere, og det er jo flott. Hvordan folk med barn velger å ha det det, enten de er samboende, ikke-samboende, single, eller gift får de ordne med selv, det aller viktigste er at barna blir tatt vare på! Men jeg slår nå et slag for ekteskapet jeg da, litt merkelig hvis folk med gifteplaner ikke føler at ekteskapet er like viktig som jeg synes det er, barn eller ikke barn. Ekteskap er viktig for meg, men ikke viktigere enn barnet jeg bar på! Og, jeg ville ikke gifte meg bare fordi jeg var gravid. Vi var forlovet da det skjedde, men vi ville vente til han hadde kommet, og mor var i god form. Men, det er da bare tilfeldigheter som gjorde at vi ikke var gift da han kom. Om prevensjonen hadde virket som den skulle så hadde vi nok vært gift før vi fikk barn - men, ærlig talt - dette er ikke en problemstilling for meg.
-ida- Skrevet 25. januar 2004 #42 Skrevet 25. januar 2004 Da ble det feil svar, leste lenger ned etterpå her har vi ett sammen og ingen har noen fra før.
Gjest Muslingen Skrevet 25. januar 2004 #43 Skrevet 25. januar 2004 Jepp, jeg har en nydelig datter på to år fra mitt forrige forhold. Hun skal være brudepike.
verene Skrevet 25. januar 2004 #44 Skrevet 25. januar 2004 Ja, vi har en datter på snart 8 måneder, og når hun var tre uker gammel satte vi datoen for bryllupet. For oss er det ikke så viktig med rekkefølgen barn/ ekteskap, men vi syns likevel det er viktig å gifte oss nå som vi har fått barn sammen. Ikke fordi ekteskapet i seg selv gjør et samliv sterkere, men fordi vi ønsker de tradisjonelle (og trygge) rammene rundt barna våre som jo tross alt et ekteskap medfører. I tillegg er vi begge av den oppfatning at er man gift, så gjør man en ekstra innsats for å få samlivet til å fungere gjennom "de onde dagene" også, kontra om man "bare" er samboere.
Snorkie Skrevet 25. januar 2004 #45 Skrevet 25. januar 2004 Ikke fordi vi hadde blitt tvunget av noen, men fordi begge to synes barn hører til i ekteskapet. Den respekterer jeg :D Er bare litt uenig i at ekteskapet sikrer foreldre til barn å gå fra hverandre. Ofte er jo rekkefølgen kjærester-> samboende -> ekteskap, og jeg er sikker på at brudd skjer hyppigere for samboerpar, og hyppigst for kjærestepar, av den naturlige grunn at det er varigheten som ligger til grunn. Når man blir samboere går forholdet inn i en ny fase, og enkelte finner ut de kanskje ikke passet så godt sammen allikevel. Siden de aller fleste (med unntak ) bor en periode sammen før ekteskap og barn (og da ikke gjør det slutt underveis), vil det være færre ektepar som går fra hverandre enn samboerpar. Finner man ut at man er klare for å få barn, så tror jeg ikke et ekteskap vil være utslagsgivende for om forholdet varer eller ikke. At noen får barn/gifter seg for tidlig (før de er klare for det) kan jo være en annen sak.
nybrud Skrevet 26. januar 2004 #47 Skrevet 26. januar 2004 Jeg og min kjære har to flotte gutter sammen, som er 5 og 2 år. Når vi gifter oss vil de ha rukket å bli 7 og 4, og jeg og min kjære vil ha vært sammen i over 10 år. Ellers vil jeg bare si meg :enig_animasjon: med Snorkie, som skrev: Den respekterer jeg Er bare litt uenig i at ekteskapet sikrer foreldre til barn å gå fra hverandre. Ofte er jo rekkefølgen kjærester-> samboende -> ekteskap, og jeg er sikker på at brudd skjer hyppigere for samboerpar, og hyppigst for kjærestepar, av den naturlige grunn at det er varigheten som ligger til grunn. Når man blir samboere går forholdet inn i en ny fase, og enkelte finner ut de kanskje ikke passet så godt sammen allikevel. Siden de aller fleste (med unntak ) bor en periode sammen før ekteskap og barn (og da ikke gjør det slutt underveis), vil det være færre ektepar som går fra hverandre enn samboerpar. Selv ble jeg mer og mer :klø: :klø: etterhvert som jeg leste om denne statistikken, men Snorkie satte ord på det jeg ikke helt skjønte at jeg tenkte. Det er jo etterhvert mange som er samboere med barn før de gifter seg. I veldig mange tilfeller blir det vel da slik at enten gifter de seg etterhvert, ellers så flytter de fra hverandre. Og dette må jo gi utslag på statistikken. For vår del har det visst tatt veldig lang tid å bevege oss fra samboerfasen til ekteskapsfasen...
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 26. januar 2004 #48 Skrevet 26. januar 2004 Vi har ingen barn! Skal vel ha en gang etter bryllupet, men ikke før i 2006! Jeg synes ikke barn hører hjemme utenfor ekteskapet!
Engel Skrevet 26. januar 2004 #49 Skrevet 26. januar 2004 Ingen av oss har barn ennå, skal begynne prøvingen etter bryllupet. Men jeg har sluttet på pillen, og vi var litt uforsiktige her, så jeg er litt spent på om mensen er på plass om en uke, ellers blir det kanskje en liten hemlighet under kjolen i bryllupet... :D
Isiselin Skrevet 26. januar 2004 #50 Skrevet 26. januar 2004 Nei, vi har ingen barn enda. Håper det kommer en liten en ganske snart etter bryllupet, men det er ikke veldig planlagt enda... Når det gjelder diskusjonen om barn før eller etter bryllupet må jeg si at jeg ikke synes ekteskapet har noe å si i så måte. det som har noe å si for min del er hvor lenge foreldrene har vært sammen og hvor trygge de føler seg i forholdet og hvor stabile de er. Barn har rett til en stabil oppvekst og om dette er i et samboerforhold eller et ekteskap tror jeg ikke har så mye å si...
camie Skrevet 26. januar 2004 #51 Skrevet 26. januar 2004 Jeg også, men jeg gifter meg med pappaen til minimannen da. jeg også
Tosca Skrevet 26. januar 2004 #52 Skrevet 26. januar 2004 Ja, vi har en sønn på 16 år. Så vi er litt trege med å gifte oss altså.
¤Tiili¤ Skrevet 27. januar 2004 #53 Skrevet 27. januar 2004 Ja, vi har en datter på 4 år, og vi skal gifte oss til sommeren, og da får innslaget til Lille Lotte til og høres ut som m datteren min ikke hører hjemme her fordi vi ikke er gift enda? :-?
Tari Skrevet 27. januar 2004 #54 Skrevet 27. januar 2004 Ja' date=' vi har en datter på 4 år, og vi skal gifte oss til sommeren, og da får innslaget til Lille Lotte til og høres ut som m datteren min ikke hører hjemme her fordi vi ikke er gift enda? :-?[/quote'] Det er flere som mener det, men det er bare å ikke bry seg om. Barna er da like velkomne om de kommer utenfor ekteskap! Folk snakker om at dette er 2004, og at man da bør kunne gifte seg uten å dekke seg til i kirken. Da sier jeg det samme tilbake, dette er 2004, det bør gå an å få barn utenfor ekteskap!!
Snorkie Skrevet 27. januar 2004 #55 Skrevet 27. januar 2004 Vi har ingen barn! Skal vel ha en gang etter bryllupet' date=' men ikke før i 2006! Jeg synes ikke barn hører hjemme utenfor ekteskapet![/quote'] Respekterer at dere ønsker det, men hva med de som aldri ønsker å gifte seg da? Bør de kke få barn de da :klø:
Ingeborg Skrevet 27. januar 2004 #56 Skrevet 27. januar 2004 Vi har ingen barn ennå, og har tenkt å vente noen år før vi får det. Det virker naturlig for oss.
zmurfette Skrevet 27. januar 2004 #57 Skrevet 27. januar 2004 Har ingen barn enda, men regner med at de kommer en gang etter bryllupet... For meg er det naturlig å gifte meg før jeg får barn. Ikke fordi jeg tror barn har det bedre om mor og far er gift, men fordi jeg synes det er litt koselig å gjøre det i den såkalte "riktige" rekkefølgen. Og så har ingen av oss hatt lyst på barn før nå de siste mnd heller. Men jeg har hatt lyst til å gifte meg ganske lenge....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå