rose123 Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Hei, Jeg er 8 + 1 i dag, og sitter fortsatt med MANGE spørsmål! Jeg har lest litt om at man skal være forsiktig med mykoster når en er gravid på grunn av bakterier. Men jeg ser også noen plasser at det står at noen sorter går ann og spise helt trygt, men det lønner seg å spør produsenten for sikkerhetsskyld. Er det noen som har gjort det når det kommer til fetaost? Trist og tenke på en sommer uten fetaost! (Selv om det absolutt er verdt og lavær hvis det kan være skadlig for barnet!! ) Det jeg lurer på er om det stemmer at noen fetaoster kan spises, og eventuelt hvilke produsenter gjelder dette?
Gjest Macaron Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Jeg har funnet mye informasjon på nettet om at Arlas fetaoster er helt trygge for gravide, så jeg har spist det 2-3 ganger i løpet av svangerskapet. De er jo dessverre ikke på langt nær så gode som den ekte greske, men hvis man er nøden nok så går det jo absolutt ned 1
Kara W Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Jeg har også spist Arla sin med god samvittighet. Det jeg ser etter på oster er at de er pasteurisert, godt forseglet og fra et større merke. Jeg unngår f.eks. Oster fra mindre produsenter eller fra ferskvaredisker, selv om disse som regel smaker mye bedre. Det er bare 9 mnd, så man overlver det så lenge man finner et OK alternativ.
rose123 Skrevet 27. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2012 Dette var gode nyheter! Jeg skal fint klare å holde meg til Arla! :-) Jeg har et spørsmål til.. Hvordan får dere til bildene dere har som signatur? Har laget en på lilypie, men får ikke til å bruke den som signatur her på forumet. Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Fetaost er langtidsholdbar ost. Og da kan listeria blomstre opp til tross for at melken er pasteurisert. Derfor kommer Mattilsynet med denne advarselen til gravide. Jeg spiste selv fetaost i graviditeten, men kun den i grønn eske fra Arla. På den står produksjonsdato i tillegg til holdbarhetsdato. Jeg kjøpte kun de som var produsert for under 2 mnd siden.(jo ferskere jo mindre sjanse for listeria.) Ellers er dette med å holde seg unna noen matvarer bare noe man må finne seg i å ofre de få mnd man går gravid. Men det er jo ingen forbud, enhver gjør jo som man selv vil.
rose123 Skrevet 27. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2012 Fetaost er langtidsholdbar ost. Og da kan listeria blomstre opp til tross for at melken er pasteurisert. Derfor kommer Mattilsynet med denne advarselen til gravide. Jeg spiste selv fetaost i graviditeten, men kun den i grønn eske fra Arla. På den står produksjonsdato i tillegg til holdbarhetsdato. Jeg kjøpte kun de som var produsert for under 2 mnd siden.(jo ferskere jo mindre sjanse for listeria.) Ellers er dette med å holde seg unna noen matvarer bare noe man må finne seg i å ofre de få mnd man går gravid. Men det er jo ingen forbud, enhver gjør jo som man selv vil. Takk for svar Jeg får forske litt nærmere på dette. Kanskje sende en e-post til Arla! Har ikke planer om å spise noe som kan være farlig. Jeg klarer fint å holde meg vekke fra fetaosten de neste 7 månedene, men hvis jeg helt trygt kan spise det, ja da blir jeg glad !
Gjest Sobril Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 Takk for svar Jeg får forske litt nærmere på dette. Kanskje sende en e-post til Arla! Har ikke planer om å spise noe som kan være farlig. Jeg klarer fint å holde meg vekke fra fetaosten de neste 7 månedene, men hvis jeg helt trygt kan spise det, ja da blir jeg glad ! Vet ikke om det var i KG eller et annet forum - men det var ihvertfall ei som hadde sendt en mail til Arla. De stod fast ved at deres Fetaost er trygg for gravide. Det er alltid mye "hvis-om-atte" osv. under en graviditet. Har spist så mye feil nå (har jeg funnet ut i etterkant) at jeg bare må gå for det jeg vet i utg.punktet er trygt. Ellers blir jeg nervevrak tror jeg.
ara Skrevet 27. april 2012 #8 Skrevet 27. april 2012 Jeg fikk beskjed om at all pasteurisert ost kunne spises. Så derfor har jeg også spist feta ost, uavhengig av merke. Jeg syntes folk er helt hysteriske når det kommer til mat i svangerskapet. Man trenger ikke utfordre skjebnen og fråtse i salami, spekemat og de tingene som står i matportalen som kan være skadelig i svangerkapet, men man kan ta det litt mer med ro..Stresset over alt man ikke skal ha i seg er mer skadelig enn selve maten tror jeg!
Gjest Sobril Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 (endret) Enig. Her om dagen spiste jeg tunfisk, og leste plutselig her i forumet at det skulle man IKKE spise. Jeg klarer helt ærlig ikke å huske alt som står på mattilsynets liste, men unngår spekemat, rødt kjøtt og ost som ikke er pasteurisert. Og man skal ikke spise ørret over x-antall kilo som er fisket her og der???? Sorry, men min hukommelse greier ikke alt sammen... Endret 27. april 2012 av Sobril
Gjest Macaron Skrevet 27. april 2012 #10 Skrevet 27. april 2012 Det er uansett bare fersk tunfisk man skal unngå, tunfisk på boks er trygt. Dette står også i de offsielle kostholdsrådene til gravide
ara Skrevet 27. april 2012 #11 Skrevet 27. april 2012 Enig. Her om dagen spiste jeg tunfisk, og leste plutselig her i forumet at det skulle man IKKE spise. Jeg klarer helt ærlig ikke å huske alt som står på mattilsynets liste, men unngår spekemat, rødt kjøtt og ost som ikke er pasteurisert. Og man skal ikke spise ørret over x-antall kilo som er fisket her og der???? Sorry, men min hukommelse greier ikke alt sammen... Jah...det er helt tullete! Tenk på før i tiden..Det ble da født friske flotte barn den gangen også..Men selv om vi er mer opplyst om ting i dag så trenger man ikke ta helt av Å leve mest mulig normalt er sunnest for både deg selv om barnet tror jeg
Concertina Skrevet 27. april 2012 #12 Skrevet 27. april 2012 Jeg fikk beskjed om at all pasteurisert ost kunne spises. Så derfor har jeg også spist feta ost, uavhengig av merke. Jeg syntes folk er helt hysteriske når det kommer til mat i svangerskapet. Man trenger ikke utfordre skjebnen og fråtse i salami, spekemat og de tingene som står i matportalen som kan være skadelig i svangerkapet, men man kan ta det litt mer med ro..Stresset over alt man ikke skal ha i seg er mer skadelig enn selve maten tror jeg! Matportalen anbefaler ikke å spise mykoster uavhengig om de er pasteuriserte eller ikke. Dette siden det bare er noen få år siden tvillinger døde i magen etter at mor ble smittet av listeria etter å ha spist brie som var pasteurisert.
Gjest Sobril Skrevet 27. april 2012 #13 Skrevet 27. april 2012 (endret) Matportalen anbefaler ikke å spise mykoster uavhengig om de er pasteuriserte eller ikke. Dette siden det bare er noen få år siden tvillinger døde i magen etter at mor ble smittet av listeria etter å ha spist brie som var pasteurisert. Men det er nettopp dette... For noen år siden døde tvillinger i magen... Vet ikke hvor lenge siden det er snakk om, men la oss si 5 år. Sett at det blir født 60000 barn i året. Det er 300000 i løpet av de siste 5 år. Hvor mange prosent utgjør da 2 barn? Jo 0,0006666666666666 (osv) Jeg sier ikke at vi skal kimse av ting, men det er en laaaangt større sjans for at jeg krasjer og dreper barnet mitt i løpet av den halvtimen jeg bruker i bil på vei til jobb. Ideellt sett bør jeg da slutte og kjøre bil til jobb under svangerskapet, og dette etter anbefaling fra statens vegvesen? Det er lov å bruke sunn fornuft i tillegg til å lytte til råd fra mattilsynet, for jeg regner med de er lovpålagt å komme med info rundt denne osten siden to barn døde(?) Endret 27. april 2012 av Sobril
ara Skrevet 27. april 2012 #14 Skrevet 27. april 2012 Ja. Og i tilegg til disse ostene kan det også være listeria i salater og frukt og den slags. Var det i Norge at disse tvillingene døde? Det er nemlig utrolig sjelden at man blir listeria-smittet her til lands.... Men som Sobril sier, man skal ikke kimse av ting..Men bare ikke bli helt overhysteriske!
Concertina Skrevet 27. april 2012 #15 Skrevet 27. april 2012 Ja. Og i tilegg til disse ostene kan det også være listeria i salater og frukt og den slags. Var det i Norge at disse tvillingene døde? Det er nemlig utrolig sjelden at man blir listeria-smittet her til lands.... Men som Sobril sier, man skal ikke kimse av ting..Men bare ikke bli helt overhysteriske! Det var i Norge ja, på Rikshospitalet faktisk, var flere som ble smittet. Men for friske ikke-gravide så gir listeriasmitte bare influensaaymptomer.
Gjest Sobril Skrevet 27. april 2012 #16 Skrevet 27. april 2012 (endret) Joda. Var i norge. Her er link http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ufodte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte-6498125.html#.T5rfkhBhi Osten ble I tillegg servert på riksen... Endret 27. april 2012 av Sobril
Gjest Annaires Skrevet 27. april 2012 #17 Skrevet 27. april 2012 Så lenge man selv klarer å leve med seg selv, om man får et sykt barn, og begynner å tenke hva om...(noe man garantert gjør om barnet blir født syk, eller dør i magen), så kjør på, og spis det du måtte ønske. Men å kalle folk som følger retningslinjene for hysteriske er jo bare tåpelig, og et dårlig forsøk på å lette på egen samvittighet. (denne var ikke ment for TS)
Gjest Sobril Skrevet 27. april 2012 #18 Skrevet 27. april 2012 (endret) Så lenge man selv klarer å leve med seg selv, om man får et sykt barn, og begynner å tenke hva om...(noe man garantert gjør om barnet blir født syk, eller dør i magen), så kjør på, og spis det du måtte ønske. Men å kalle folk som følger retningslinjene for hysteriske er jo bare tåpelig, og et dårlig forsøk på å lette på egen samvittighet. (denne var ikke ment for TS) Selvsagt ikke. Men da må man slutte og spise frukt og grønt også - hvis man skal være "garantert" friskt barn. Personlig har jeg ikke spist en eneste mykost under svangerskapet, men jeg spiser mye ordinær gulost. Det betyr at jeg også BØR holde meg unna norvegia og jarlsberg - eller generelt alt av melkeprodukter. Siden listeria kan finnes i ost som er pasteurisert også.. Endret 27. april 2012 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #19 Skrevet 27. april 2012 Herregud så mye det er å tenke på når man er gravid.. Hadde aldri tenkt på noe av dette selv, tviler på foreldregenerasjonen vår tenkte slik. Mamma røyket til og med og spiste masse sjokolade og sikkert masse annet som ikke er bra. Har det helt fint jeg altså
Gjest Sobril Skrevet 27. april 2012 #20 Skrevet 27. april 2012 Herregud så mye det er å tenke på når man er gravid.. Hadde aldri tenkt på noe av dette selv, tviler på foreldregenerasjonen vår tenkte slik. Mamma røyket til og med og spiste masse sjokolade og sikkert masse annet som ikke er bra. Har det helt fint jeg altså Røyk og alkohol under svangerskapet støtter jeg absolutt ikke, og det er fint at man blir opplyst hva man ikke bør spise. Man vet mer i dag enn for et par tiår siden. For øvrig, den maten som tilsier en tusendels promille for at noe kan gå galt, er jo noe de MÅ opplyse om. Og det er ikke fordi det er rasjonelt eller sannsynlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå