Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er best? Og mest praktisk?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ifht videre/ny jobb er der best å si opp, ifht dagpengegrunnlag er det best å bli sagt opp.

• Liker 3
Skrevet

Enig med anonym bruker over,

I tillegg til det over vil jeg si at for min selvfølelse er det best å si opp.

Har du gjort noe dumt så du frykter å bli sagt opp?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er best? Og mest praktisk?

Det er like ille begge deler når du skal forklare det til neste arbeidsgiver.

Gjest navnelapp
Skrevet

Kva er den bakanforliggande historia her?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så du skal bli i den samme jobben hele livet, da eller?

Hvis man hverken sier opp eller blir sagt opp så står du jo på stedet hvil hele livet.

Skrevet

Å forklare neste arbeidsgiver at man sa opp forrige jobb er ille?

Haha, hvordan skal man noen gang komme seg videre da?

Gjest navnelapp
Skrevet

Det som kan bli eit forklaringsproblem er viss ein seier opp for så å gå arbeidsledig ei periode. Sånn sett er det betre å først seie opp når ein har ein ny jobb å gå til.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre å si opp selv.

For det første går nok ikke det like negativt inn på selvfølelsen, og for det andre tar det seg bedre ut når/dersom man senere skal søke seg ny jobb.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det er bedre å si opp selv.

For det første går nok ikke det like negativt inn på selvfølelsen, og for det andre tar det seg bedre ut når/dersom man senere skal søke seg ny jobb.

Men du må altså vere budd på å gå åtte veker utan dagpengar.

AnonymBruker
Skrevet

Har man et ok/godt forhold til sjefen og har gjort en god jobb, så kan man ofte lage en avtale på at man blir "oppsagt" på papiret som f. eks følge av nedbemmaning/omstrukturering osv. men at sjefen fortsatt kan gi en god referanse ved behov.

Da er det bedre ovenfor ny arb. giver samtidig som at man ikke mister retten til dagpenger, hvis man trenger det.

AnonymBruker
Skrevet

Har man et ok/godt forhold til sjefen og har gjort en god jobb, så kan man ofte lage en avtale på at man blir "oppsagt" på papiret som f. eks følge av nedbemmaning/omstrukturering osv. men at sjefen fortsatt kan gi en god referanse ved behov.

Da er det bedre ovenfor ny arb. giver samtidig som at man ikke mister retten til dagpenger, hvis man trenger det.

Det er aldri bra ovenfor ny arbeidsgiver å ha blitt oppsagt, det er alltid bedre å si opp selv. Å bli sagt opp betyr at den arbeidsgiveren du har ikke lenger fant deg brukbar som arbeidstaker, og siden det skal mye til å si opp noen her til lands, betyr det at du var et tap for bedriften og ofte til og med upålitelig med bakgrunn i svinn/tyveri, skulking osv.

Det som er vanlig dersom man ellers har et greit forhold til sjefen/bedriften er det helt motsatte av det du skriver, nemlig at folk får valget om å si opp fremfor å bli oppsagt, nettopp for å hindre at videre karriere ødelegges. Fordi man først får dagpenger etter 8 uker når man slutter på egenhånd kan dette være en vanskelig avgjørelse, men i det lange løp lønner det seg alltid å si opp selv fremfor å bli oppsagt. Slutt å spre feilinformasjon når du ikke vet hva du snakker om!

Skrevet

Kommer helt an på hvilket grunnlag man har blitt oppsagt. Selv opplevde jeg at butikken jeg jobbet i ble lagt ned og jeg mistet jobben av den grunn. Fikk heldigvis med meg et brev jeg kunne vise til senere ved jobbintervjuer og da var det ingen som spurte noe særlig om det.

Men, hvis jeg fikk valget mellom å få regelrett sparken og det å si opp selv så hadde jeg selvsagt sagt opp selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri bra ovenfor ny arbeidsgiver å ha blitt oppsagt, det er alltid bedre å si opp selv. Å bli sagt opp betyr at den arbeidsgiveren du har ikke lenger fant deg brukbar som arbeidstaker, og siden det skal mye til å si opp noen her til lands, betyr det at du var et tap for bedriften og ofte til og med upålitelig med bakgrunn i svinn/tyveri, skulking osv.

Det som er vanlig dersom man ellers har et greit forhold til sjefen/bedriften er det helt motsatte av det du skriver, nemlig at folk får valget om å si opp fremfor å bli oppsagt, nettopp for å hindre at videre karriere ødelegges. Fordi man først får dagpenger etter 8 uker når man slutter på egenhånd kan dette være en vanskelig avgjørelse, men i det lange løp lønner det seg alltid å si opp selv fremfor å bli oppsagt. Slutt å spre feilinformasjon når du ikke vet hva du snakker om!

Du skjønte ikke hva jeg mente. Hva var det som var så vanskelig å forstå med "på papiret"? Jeg menter da selvsagt ikke at arbeidstakeren da skriver i etterkant "oppsagt" på sin cv. Ei heller at man snakker om at man ble oppsagt fordi man ikke var brukbar på et nytt intervju. Det er snakk om at arbeidsgiveren er den som tar initiativet istedet for arbeidstakeren fordi man da kan få rett på dagpenger. Dette er det selvfølgelig lov/lurt å være ærlig om på intervju, da med en referanse til sjefen som "sa deg opp" og som fortsatt kan gå god for deg og som forklarer hvorfor det ble gjort på denne måten. Har du gjort en god jobb og hadde et bra forhold til sjefen så kan dette være en fornuftig måte.

Videre er det heller ikke noe som tilsier at oppsigelse nødvendigvis betyr at du var en dårlig arbeidstaker. Loven sier at det skal være skjellig grunn til oppsigelse av fast ansatte, og det har ikke alltid med den ansatte selv å gjøre, men om omstruktureringer, nedskjæringer eller andre forhold som tilsier at bedriften ikke har råd til å holde på alle sine ansatte - selv om de har gjort en god jobb.

Dessuten blander du oppsigelse med avskjedigelse når det gjelder grove forhold som svinn/tyveri etc., så det er kanskje deg selv som bør slutte å spre informasjon som både er feil og dårlig nyansert.

AnonymBruker
Skrevet

Det som er vanlig dersom man ellers har et greit forhold til sjefen/bedriften er det helt motsatte av det du skriver, nemlig at folk får valget om å si opp fremfor å bli oppsagt, nettopp for å hindre at videre karriere ødelegges.

Og en ting til. Også her nyanserer du dårlig. Tilbud fra arbeidsgiver om å "få lov" til å si opp selv istedet for at sjefen sier deg opp brukes jo i de tilfellene arbeidstaker faktisk har gjort en dårlig jobb, noe som ikke var essensen i mitt innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...