AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #1 Skrevet 26. april 2012 Hei! Har alltid vært glad i kavring, men etter at jeg skulle ned i vekt, gikk jeg over til fullkornsskorpa med pålegg på, istedenfor lyse kavringer med sukker og melk. Nylig leste jeg innholdet, og de inneholder blant annet vegetabilsk fett. Kan dette være palmeolje, eller er det mulighet for at det er sunn olje og? Blir litt forvirret da de ikke inneholder sukker og skal være grove, samtidig som det står vegetabilsk fett, har alltid hørt at dette er veldig negativt. Hva mener dere? Er snakk om fullkornsskorpa fra wasa og pågen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Vegetabilsk fett er jo dekknavnet mange bruker for palmeolje. Kontakt produsente og se om de vil dele det med deg.
Supraspinatus Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Ja det er palmeolje. Men er palmeolje virkelig usunn? Det er vel heller av miljøvernhensyn man bør la være å spise det? Jeg ville heller vært mer bekymret for alt hvetemelet i skorpene. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Palmeolje er fryktelig usunt og forferdelig for miljøet. Det er egentlig ingenting å lure på.
Supraspinatus Skrevet 28. april 2012 #6 Skrevet 28. april 2012 Palmeolje er fryktelig usunt og forferdelig for miljøet. Det er egentlig ingenting å lure på. Fordi det er ca 50% mettet fett? Palmeolje har høyt innhold av betakaroten i likhet med gulrot. Og innholdet av mettet fett er mindre enn i kokosolje, men den regnes for å være sunn. Mettet fett kan settes i sammenheng med en økning i serum kolesterol, men bevisene for at serum kolesterol og hjerte-/karsykdommer har en sammenheng er ikke tydelige. Det er mye som kan tyde på at det er triglyserider som virkelig øker risikoen. Og høye blodverdier av det settes i sammenheng med generelt høyt energi-inntak og spesielt høyt inntak av karbohydrater og alkohol. 1
Supera Skrevet 28. april 2012 #7 Skrevet 28. april 2012 Jeg tenkte å gi litt mer kjøtt på beina til det supraspinatus sier. En fin artikkel om hvilke fettsyrer man bør spise, hvordan og hvorfor. Og her er hva en av verdens beste hjertekirurger sier om hva som er årsaken til hjeretsykdom. Og her er en meta-analyse som har sett på 20 store studier med tanke på sammenhengen mellom mettet fett og hjertesykdom. De 20 studiene gikk over 5-23 år og innbefattet nesten 350 000 mennesker... Resultatet? Ingen sammenheng mellom mettet fett og hjertesykdom. Kort sagt er kolesterolhypotesen feil: 1. Økt inntak av mettet fett gir økt kolesterol (FEIL) 2. Økt kolesterol gir deg økt risiko for hjerte- og karsykdom (FEIL) Det riktige ser ut til å være noe sånt som dette: 1. Økt inntak av mettet fett kan gi økt kolesterol 2. Økt kolesterol kan være et symptom på hjerte- og karsykdom Kan beviser ikke mye. Du kan falle i elva og drukne hvis du sykler, men beviser det at sykling fører til større risiko for å drukne? Det å "bevise" at økt mettet fett gir økt risiko for hjerte- og karsykdom gjennom økt kolesterol er som å si at jo mer vann du drikker, jo større risiko har du for å utvikle diabetes: 1. Økt inntak av vann kan gi økt vannlating 2. Økt vannlating kan være et symptom på diabetes Samme logikk som kolesterolhypotesen... Jeg håper alle skjønner at dette var ment som latterliggjøring av kolesterolhypotesen og ikke at jeg tror at mer vann gir deg diabetes. Kolesterolhypotesen var aldri mer enn en hypotese forresten. At den har blitt viden kjent og godtatt som fakta til tross for at den mangler bevis - og har fortsatt i mange år som "fakta" fortsatt uten bevis er hårreisende. Forskeren som kom med hypotesen klarte å åle seg inn i AHA (American Heart Association) og ble en del av en komité som skulle bestemme hvilke råd AHA skulle gi til det amerikanske folk. Og det USA gjør, det gjør EU. Det EU gjør, det gjør Norge. De har prøvd å bevise kolesterolhypotesen i over 50 år og klarer det ikke. Når skal de ta et hint og innrømme at de har tatt feil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå