AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #1 Skrevet 26. april 2012 Hei! Jeg synes av en eller annen grunn det er veldig vanskelig å ta cred for arbeid jeg gjør, og ender med å dele oppmerksomheten/rosen med alle andre. Hjelper kollegaer og venner hele tiden med deres arbeidsoppgaver uten å mukke, på studiene drar jeg gruppearbeider i land, lar andre skrive av eksamener og sender bort notater i hytt og pine. Hadde jeg bare turt å kreve noe tilbake eller si nei! Sier ikke dette for å virke som en martyr, jeg synes det er helt bånn i bøtta å ha denne rollen som har utviklet seg mer og mer over tid. Sånn det er nå, er det bare et par skritt unna selvutslettende! Og jeg synes ikke synd på meg selv. Vil bare gjerne ha tips til hva man skal gjøre/si. Jeg er klar over at jeg har gjort meg selv en bjørnetjeneste ved å være så "grei" og "raus", det har nå blitt en rolle jeg ikke kommer meg ut av. Nå forventes det av meg, og jeg kan ikke begynne å si fra nå. Er bare ganske så lei! Er det noen andre som lider av dette hjelpsomhetsyndromet? Hvordan kan man trene seg opp til å lære seg å si "Det var det JEG som gjorde" før noen andre sier at hele avdelingen gjorde det sammen, og komme seg ut av den latterlige rollen... åååå!!! *frustrert i dag* 1
FrøkenDetektiv Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Det høres ut som en ganske trasig situasjon, spesielt når den er såpass vanskelig å komme ut av. Men det mest konstruktive tipset jeg kan gi, er å jobbe mer med egne prestasjoner. Dermed har du en slags grunn til å si at du ikke har tid eller mulighet til å hjelpe andre så ofte. I tillegg hever du deg selv og blir kanskje mer lagt merke til. Ta initiativ til å gjøre ting på egen hånd, ol. Du virker flink, ting som andre sliter med kan du nok klare bra. Husk at å være hjelpsom er en ting, men å bli tråkket på er noe ganske annet. Hev deg selv!:-) 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #3 Skrevet 1. mai 2012 Tusen takk for svaret! Jeg føler jeg jobber mye med egne prestasjoner, men ting er ofte lagt opp til gruppearbeid på studiene og jobben. Og da er folk flest kjappe til å ta imot komplimenter på vegne av andre har jeg skjønt.. hvertfall når de ikke er flinke nok til å si fra selv :/ Må skjerpe meg ja, er tragisk når hjelpsomhet går over i selvutsletting! Men er liksom i ryggmargen min den holdningen og troa på at folk "ærer den som æres bør". Jeg tar aldri æren for andres arbeid, og føler seg at jeg er kjapp til å si "det var det Pia som gjorde" hvis noe jeg ikke har gjort blir rost.. er vel ærlig talt kjapp til å si at "vi" har gjort det, selv når jeg har gjort det alene.. Forventer på en måte at andre skal gi meg den rosen jeg fortjener, men samtidig blir jo dette ansvarsfraskrivelse fra min side, må jo bare finne ut av det selv! Takk for råd ihvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå