Gå til innhold

hjelp meg, 30kg overvektig.

Fremhevede innlegg

Gjest bare en gjest....
Skrevet

Jeg er en jente på 24år, som har et stort problem. Jeg er ganske så overvektig, jeg er 178cm høy og veier 111kg. Og lurer nå på om jeg sakl gå til legen for å snakke med henne om slankepiller, som reductil og xenical. Men jeg lurer sånn på om hun bare avblåser meg og sier NEI jeg får ikke respet på det, eller hva som skjer?!?!!??

Jeg har i 1/2år nå trent regelmessig, og kuttet ut all brus og godterier men ingeting hjelper, og vil bruke disse pillene forå komme skikkelig igang med slankingen.

Tror dere jeg har noen sjans på å få en resept på en av disse tablettene?

Og er det noen der ute som har prøvd de, og eller vet om neon som har brukt/bruker de så kom gjerne med tips til meg..... :oops:

Føler at overvekten sliter for mye på meg nå, selv om jeg har en svææært aktiv jobb innen helsevesenet osv.....

Håper desperat på svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro at legen din ikke avblåser deg, i hvert fall. De aller fleste leger hører på hva pasienten har å si, og forsøker å hjelpe på best mulig måte.

... og om du ikke får resept på Reductil eller noe sånt, så kan hun kanskje hjelpe deg med andre ting? Høres merkelig ut at du ikke går ned noe når du trener - det er sånt som legen din kan hjelpe med!

Snakk med henne - det kommer nok til å gå bra!!

Lykke til!

klem lmari

- som er i samme båt...

Gjest bare en gjest
Skrevet

takk for positivt svar....

har du samme problemet, altså stor overvekt? Hva slags tips har du for å bli kvitt MAAAAAANGE kg...?

Skrevet

Hehehe, hadde jeg hatt noen gode tips, så hadde jeg vel ikke vært i samme båt? ;)

Men jeg har liten tro på vidunderkurer, jeg da. Tror på å spise annerledes og trene mer - det er i hvert fall der problemet ligger for min del.

Gikk på Grete Roede kurs for noen år tilbake, det hadde bra effekt på meg. Da spiste jeg oftere og mindre, og sunnere, selvfølgelig. Og var flinkere til å bevege meg...

Ta det steg for steg. Ikke se for deg alle 30 kiloene på en gang, men kanskje fem og fem? Og så gir du deg selv små belønninger når du har gått ned - en ny genser, en tur på kino, en ny bok, eller noe i den duren. Ikke mat-belønninger, da.

Har lest mye bøker om overvekt også - og vet at mange skriver at du må forsøke å finne ut hvorfor du er overvektig, kanskje sette ord på hva slags forhold du har til mat som gjør at du veier for mye?

Skrevet

Vis du ikke går ned i vekt av å trene og spise sunt så kanskje du har noe galt med stoffskiftet eller noe? Tror jeg hadde tatt en prat med legen iallfall og hørt hva h*n sa jeg :)

Skrevet

Ta deg en tur til legen din og be om råd.

Jeg kan anbefale å skrive en nøyaktig dagbok over hva du spiser i noen dager, gjerne før du skal til legen. Da får du og legen bedre oversikt over om det er det du spiser (sammensetning... antall måltider eller mengde) som har skylden eller om det kan være noe galt med stoffskiftet ditt.

Tror nok sikkert at du får Xenical f.eks om du ber om det.

Men jeg må få advare om at det ikke er noe vidundermiddel, det er bare en hjelp på veien.

Kan også delvis anbefale Grethe Roede-kurs. det er veldig motiverende om du ikke har gått på slike tidligere. Men kan være demotiverende om de andre som går der har tre kilo å gå ned og opplever det som et snormt problem.

Ellers så kan jeg si at dette er perfekt tid på året å tenke på vektnedgang.. Når det blir lysere er det mer og mer fristende å være ute... Og mye gjør seg selv ved at man beveger seg mer. (men du trenr jo allerede da)

Har for øvrig også planer om en seriøs vektnedgang.. send meg gjerne en PM... kanskje vi kan støtte hverandre litt.

Skrevet

Heisann!

har det samme problemet som deg, jeg har økt aktiviteten, går tur og spiser mye sunnere, ofte og lite. Søtt, kun om lørdagen og da små mengder, men vekta står bom fast, ingen endring i det hele tatt.

Så når en holder på en mnd og ingenting skjer, da blir en så lei at en begynner å spise tull igjen, men denne gangen gir jeg meg ikke.

Har prøvd Xenical, men det var håpløst, ikke alltid en klarte å holde på avføringen :oops: så de kuttet jeg ut etter et halvt år! Tror ikke du må tenke på tabletter, ta en tur til legen heller og så kan kanskje han hjelpe deg med en diett.

Syns dessverre mange leger ikke er til hjelp når det gjelder slanking, så jeg håper din lege tar deg på alvor. Fedme er tross alt farlig, så det bør tas på alvor.

Du kan sende meg en pm om du vil, så kan vi kanskje støtte hverandre på veien. Lykke til uansett. :wink:

Skrevet

Er enig med de andre her - du bør oppsøke en lege. Om du ikke får tabletter så får du hvertfall sjekket stoffskifte o.l. - dvs. finne ut om det er en medisinsk grunn til at du ikke går ned.

God ide å skrive opp hva du skriver - ofte kan det jo være mer enn det man tror. Hjelper jo heller ikke å droppe snop hvis man spiser veldig fet og usunn mat.

Tror det er veldig mange forh. overvektige som har hatt god hjelp av dietter hvor man prøver å unnge karbohydrater. Bor du i Oslo hadde jeg villet sjekket om Fedon Lindberg har noe opplegg du kan følge. Før så ga han enkeltkonsultasjoner også - mne det beste er jo å finne et kurs som passer. Fedon, Grete Roede , Eat , Libra e.l.

Du har jo kommet et laaaangt stykke på vei ved at du har kuttet snop og har begynt å trene - så lykke til med de neste stegene ! :-)

Skrevet

Jeg tror ikke så mye på dette med å gå ned i vekt ved hjelp av piller eller operasjon, etc. Har det seg slik at man legger på seg på grunn av livsstil (og det kan godt være urettferdig - noen kan la være å trene, spise junkfood hver dag og fortsatt se ut som Beyonce, mens andre nesten ikke kan tillate seg noe hvis de ikke vil gå opp), så må man også gå ned ved hjelp av livsstil - man kan tross alt ikke fortsette å ta piller resten av livet for å holde seg slank!

Mitt råd til deg er å legge om treningen slik at du trener mye mer styrke, gjerne hver dag om du får tid. Mange synes det høres rart ut, for når man trener styrke blir man som regel "større" og tyngre, men musklene man legger på seg strammer opp kroppen og gir fasong, og det ar attraktivt uansett hvor mye man veier! Dessuten forbrenner disse musklene masse, også når du ikke trener (slik effekt får du ikke av aerobic!), og dette kan hjelpe deg til å gå ned.

Skaff deg gjerne personlig trener som du fremlegger planene for, da er det letter å holde trenings-rytmen.

Selvsagt betyr det endel hva du spiser, men jeg ser på dette som 2. prioritet. De fleste har en intuitiv forståelse av hva som er bra for kroppen og ikke, og hvilke mengder de bør spise. Når du har satt i gang et treningsopplegg som du dedikerer deg til fullstendig, får du masse inspirasjon til å spise sunt på kjøpet!

Lykke til!

Stine

Skrevet

Hei,

Tenkte jeg skulle prøve å gi det et lite spark i baken - ikke for å være slem men fordi det er det er det mange trenger får og komme i gang. ( Inkludert meg selv) Det er helt mulig det er noe feil med stoff skiftet ditt, men la oss gå ut i fra at det ikke er det !!! For i de fleste tilfeller er det ikke det. Driver for øyblikket å slanker meg selv, og det er ikke alltid like lett, men det gjelder å ha kunnskap om maten man spiser.

Visste du at du kan spise 52 kilo kål istedefor 100 gram sjokolade?

For å komme inn på riktig nivå så har jeg tellt kalorier ala grete rode og prøvd å spise mat med lav GI a la Lindberg. 1200 kalorier er lite men det er anbefalt av grete rode. Dvs dersom du ikke trener, jeg har lagt meg på kansje 1400 kalorier men jeg har tent fem ganger i uka med bra resultat. Hvis du ikke trener, holder det med 1200.

Her er et eksempel hva jeg spiser på en dag:

Frokost: 1 brødskive, med philadelphia light, tre skinke skiver og en tomat

melom måltid : 1 frukt

lunsj: en brødskive med tomat, skinke ett egg

mellom måltid : Gullerot

Middag: hvitt kjøtt eller fisk + salat( Dropp karbohydrater dvs ingen ris, potet eller pasta)

Kvelds kan du eventuellt ta en frukt eller knekke brød.

Det er mange feller å gå i med ting man kansje kan tjene mye på å gjøre det riktig:

Dropp light brus saft - det kan gjøre det sulten

Yoghurt - fullt av sukker, spis en lett utgave.

Loff- Gir rask øking i blodsukker hold deg unna

Majones/smør- dropp det hvis du kan

Jucie - nesten like usunt som brus, når det gjelder kalorier.

Ost- my fett, prøv light varianten

Hvis du får litt oversikt over hav som har mye kalorier og ikke og hvis du skal unne deg noe så er det ikke litt hver dag, men kansje en dag i uka .

Det er ingen dans på roser, men den først uka er alltid verst. Som mange andre har sagt før- Når du slanker der og får sult følelese er dette et tegn på at du gjør en god jobb. Sultfølse er din gode venn når du slanker deg

Håper dette hjalp litt, sjekk ut www.slankenett.no du er ikke alene på slankern :)

Eller greterode.no mange bra oppskrifter

Skrevet

Har en ting å anbefale deg, Eurodietten som du får gjennom F. Lindberg.

Jeg har gjennomført denne selv med stort hell, er idag 30 kg lettere enn for ett halvt år siden. Denne dietten er under oppfølging av lege du får den ikke med mindre du får rekvisisjon fra lege. Du blir undersøkt på kryss og tvers før du eventuelt får lov til å begynne på denne. Har igjennom denne dietten fått lagt om kostholdet mitt totalt å har det helt topp. Var veldig plaget med muskel og ledd smerter og en mage som ikke fungerte helt,dette er som blåst bort.

Men du må selvsagt velge selv,noen sverger til det ene og andre til noe helt annet. Må opplyse om at det viste seg at jeg hadde insulinresistens og av den grunn la på meg selv om jeg levde normalt og var i aktivitet,spiste feil mat mao. Dette er bare ett tips!

Skrevet

Jeg er også overvektig og har prøvd litt forskjellig! Jeg fikk resept på Xenical, men jeg turde aldri begynne på den! Tar buss til jobben og da er det ikke så gøy å ikke kunne holde på avføringen...! Gikk ned 5 kg før jul med Libra, kunne gått ned mer, men mitt pågangsmot sviktet litt! Skal nå ta et 4 ukers kurs med Eat og gleder meg til det..Tror det funger og jeg tror på opplegget deres!

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet
Her er et eksempel hva jeg spiser på en dag:

Frokost: 1 brødskive, med philadelphia light, tre skinke skiver og en tomat

melom måltid : 1 frukt

lunsj: en brødskive med tomat, skinke ett egg

mellom måltid : Gullerot

Middag: hvitt kjøtt eller fisk + salat( Dropp karbohydrater dvs ingen ris, potet eller pasta)

Kvelds kan du eventuellt ta en frukt eller knekke brød.

La_luz, det der blir ikke 1200 kcal! Og jeg er slett ikke sikker på om du får i deg alle næringsstoffene kroppen trenger på det der. Du bør nok inkludere noen melkeprodukter også.

Det viktigste å huske på er at dette er for livet. Det er ikke noen slankekur. Er det det kommer du til å få alle kiloene tilbake når du begynner å spise vanlig igjen. Kan du leve uten ris, pasta og poteter resten av livet? Og husk vann. Minst to liter rent vann hver dag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ser flere av dere nevnet Eat i samme åndedrag som Libra, Fedon Lindberg og Grete Roede. Er dette også et slankekurs? Prøvde å finne ut mer om det på www.eat.no, men det ser ut som det er en ren matside, finner ingenting om noe kurs der. Noen som kan fortelle mer om Eat, evt gi meg rett link? :)

Skrevet
Ser flere av dere nevnet Eat i samme åndedrag som Libra' date=' Fedon Lindberg og Grete Roede. Er dette også et slankekurs? Prøvde å finne ut mer om det på www.eat.no, men det ser ut som det er en ren matside, finner ingenting om noe kurs der. Noen som kan fortelle mer om Eat, evt gi meg rett link? :)[/quote']

Jeg vet at det er et kurs - går på å spise omtrent ingen karbohydrater - altsp noe Atkins lignende. Link har jeg dessverre ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...