Gå til innhold

Kan jeg leie ut til mitt eget firma?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Driver et enkeltmannsforetak og eier privat et lagerbygg jeg gjerne ville leid ut til mitt eget firma. Er det lovlig? Jeg kommer selvfølgelig til å føre opp leieinntektene på selvangivelsen og skatte 28% av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart du kan. Det blir på akkurat samme måte som om andre skulle leid av deg.

Selv leier jeg ut til meg selv, driver begravelse byrå og har kontor i huset. Leier av meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nja, det er ikke så enkelt. Utleier og leietaker er samme skatteobjekt, og da kan man ikke kreve noe mer enn standardfradrag for f.eks hjemmekontor. Jeg ville sjekket med skattekontoret eller en regnskapsfører før du riskierer å få straffeskatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men i mitt (TS) tilfelle er det ikke snakk om hjemmekontor. Det gjelder et lagerbygg på eiendommen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har ingen betydning. Det som er avgjørende er at du og «firmaet» ditt er samme juridiske person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver et enkeltmannsforetak og eier privat et lagerbygg jeg gjerne ville leid ut til mitt eget firma. Er det lovlig? Jeg kommer selvfølgelig til å føre opp leieinntektene på selvangivelsen og skatte 28% av disse.

Er spesielle regler som gjelder når du er et ENK.

Fikk beskjed av regnskapsfører da jeg var et ENK at jeg omtrent ikke kunne skrive av noe. Begynte da som et NUF istedet og kan nå siden jeg bruker et oppusset rom i huset til min bedrift skrive av 10.000 i mnd på husleie til meg selv. Disse skatter jeg ikke av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det jeg spør om er... si jeg leier ut for rundt 200.000 til mitt firma. Jeg fører det opp som en utgift i regnskapet, og på selvangivelsen min fører jeg det opp som leieinntekt slik at jeg skatter av det. Det må da bli riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg har glemt å legge til er dette: Jeg har en samboer som eier 50% av eiendommen, men som ikke eier noe i mitt ENK.

Dermed skal mitt ENK leie lager av både meg og min samboer. Min samboer og jeg hadde derfor selvsagt planer om å føre opp leien 50/50 hver på vår selvangivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler at du tar kontakt med en advokat innen skatterett her, for som noen her påpeker så dreier det seg om det samme juridiske objektet her (dvs. deg og ENK foretaket ditt). Det er mulig at du kanske vil kunne opprettet et NUF eller A/S, slik at du skiller foretaket helt fra deg selv. Men som sagt, jeg ville snakket med noen som jobber med skatterett til daglig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med AB over, bortsatt fra at det er helt idiotisk å ha starte et NUF (nesten like idiotisk som å ha en ENK).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med AB over, bortsatt fra at det er helt idiotisk å ha starte et NUF (nesten like idiotisk som å ha en ENK).

Jeg har ENK og ser ikke hva som er idiotisk med det... har ingen risiko med det, hvis det var det du tenkte på. Og slipper arbeidsgiveravgift og en masse unødvendig papirarbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ENK og ser ikke hva som er idiotisk med det... har ingen risiko med det, hvis det var det du tenkte på. Og slipper arbeidsgiveravgift og en masse unødvendig papirarbeid!

Nei, risikoen kommer først når du f.eks. ikke har alle forsikringer i orden, mister den største oppdragsgiveren din eller går konkurs.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig er det masse risiko med det!

Bare idioter driver ENK!

Jurist

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke gi deg konkrete råd om spørsmålet ditt, men vil generelt anbefale Otto Risangers nettside http://www.risanger.no/ som har mange gode tips om skatt og økonomi for næringsdrivende.

Jeg abonnerer på epost fra ham, og synes det er nyttig. Har ikke kjøpt e-bøkene hans, men vært på kurs med ham, og han kan mye om dette, og deler en god del på nettsidene.

Det kan lønne seg å endre til AS - nå som det kun kreves 30 000 i kapitalinnskudd, kan det være lurt, avhengig av typen virksomhet du driver. Sjekk dennefor tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...