Gå til innhold

Oversikt over alle fradrag på selvangivelsen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har gått fra en liten leilighet til et stort hus med stor eiendom, og i den forbindelse ønsker vi å vite mer om hva vi har krav på å trekke av på selvangivelsen.

Kan vi trekke av for eksempel oppussing? Oppgradering av eiendom/vei osv?

Er det en oversikt over alle fradrag man kan benytte seg av?

Hører også "rykter" om at man kan trekke av egeninnsats, dvs egne arbeidstimer brukt på oppussingen/oppgraderingen..

Har, som dere sikkert skjønner, null peil på dette, så jeg setter stor pris på all hjelp!

:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei du!

Jeg er nerd, faktisk såpass nerd at jeg studerer skatt for øyeblikket og er midt i eksamenslesingen. Jeg har forsøkt å tråle internett for å finne oversikt over alle fradragsposten på en "lettlest" måte, og ender som regel opp på dn.no sine økonomisider, eller dinepenger.no som til enhver tid kjører nyttige forbrukersaker om hvordan man kan spare noen skattekroner.

Gratulerer med hus!

Det som er viktig i ditt tilfelle er forskjell i definisjonen på "oppgradering/oppussing" og "vedlikehold". Skatteloven sier entydig og greit at et bolighus som vedlikeholdes tilbake til sin opprinnelige standard skal være fradragsberettiget. Dersom du oppgraderer ytterligere er dette ikke fradragsberettigede kostnader. For eksempel kan du ikke vedlikeholde garasjen din ved å bygge den om til å romme en ekstra bil, for så å fradragsføre dette på ligningen. Et annet eksempel; du kan ikke fradragsføre kostnader til å male huset bare fordi du ønsker en ny farge. Bare dersom maling av huset faktisk er nødvendig.

Når det gjelder egeninnsatsen, så er dette en kompleks greie. Om dere gjør arbeid på egen eiendom som kan heve dens verdi, så er dette en skattepliktig "fordel". Det gjør altså egeninnsatsen fradragsberettiget. Denne regelen gjelder dog bare dersom arbeidet utføres i alminnelig arbeidstid, altså at du tar deg fri fra jobb for å gjøre dette. Om du gjør slikt arbeid på fritiden er det ikke skattepliktig verdiheving og dermed heller ikke fradragsberettiget. Så om du har store planer for å ta deg et sabbatsår for å pusse opp hus og hjem er det ikke noe å hente på egeninnsatsen, rent skattemessig.

Håper jeg har kunnet hjelpe litt!

Sjekk ut skatteloven på www.lovdata.no for mer info

Lykke til

:goodbye:

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for hjelpen dere to! =)

Vi har flere utleie-enheter på eiendommen, blant annet en leilighet i huset vi selv bor. Et par leiligheter til på plassen.

Kommer til å oppgradere/påkoste alt. Det være alt fra maling til nytt gulv, hekk og beplantning ute osv.

Skal sjekke ut linkene deres,)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...